Näin tunnistat tuoteväärennöksen verkossa

Euroopan kuluttajakeskukset saavat usein valituksia kuluttajilta, jotka ovat tietoisesti tai tietämättään ostaneet väärennetyn tuotteen verkosta tai eivät ole saaneet tullin takavarikoimaa tuotetta. Auttaakseen kuluttajia välttämään ja tunnistamaan tuoteväärennöksiä Euroopan kuluttajakeskukset julkaisevat kansainvälisenä kuluttajan oikeuksien päivänä 15.3.2017 raportin tuoteväärennöksistä Euroopan verkkomarkkinoilla.

Perinteisesti väärennetyt tuotteet ovat olleet lähinnä luksustuotteita, kuten merkkilaukkuja tai elektroniikkaa, mutta nykyään väärennöksiä löytyy melkeinpä kaikista tuoteryhmistä aina leluista lääkkeisiin. Tuoteväärennökset, joita verkkokaupan myötä on laajemmin saatavilla, saattavat olla paitsi terveydelle vaarallisia myös turvallisuusriski kuluttajille.

Suomessa tekijänoikeuslaki kieltää piraattituotteiden, esimerkiksi väärennettyjen musiikki- ja elokuvatallenteiden, maahantuonnin. Tulli voi siis pysäyttää nettiostoksen maahantulon ja selvittää, onko teollis- tai tekijänoikeutta loukattu.

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston raportissa ”The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe” kuvataan ilmiötä ja annetaan ohjeita eurooppalaisille kuluttajille tuoteväärennösten tunnistamiseksi ja niiden ostamisen välttämiseksi verkossa. Projektin vetäjänä on toiminut Euroopan kuluttajakeskus Belgiassa.

Miten tunnistaa tuoteväärennös tai toimia jos saa sellaisen?

  • Tarkista, löydätkö myyjän yhteystiedot verkkosivulta, myös muun kuin postilokero-osoitteen. Voit myös syöttää sivuston osoitteen ja verrata tietoja who.is ja scamadviser.com -palveluihin.
  • Etsi hakukoneilla muiden kuluttajien arvioita myyjästä.
  • Tarkista tuotteen aitous vertaamalla esimerkiksi logoa ja sen sijaintia tuotteessa tuotemerkin virallisella verkkosivulla oleviin tuotteisiin.
  • Tarkista, onko tuotemerkillä listaa virallisista jälleenmyyjistä tai tietoa väärennösten myyjistä.
  • Vertaile hintaa virallisen verkkosivuston tuotteisiin. Älä luota sivustoihin, jotka tarjoavat erittäin houkuttelevia tarjouksia verkossa.
  • Tarkista tilausehdot – kerrotaanko niissä esimerkiksi palautusoikeudesta.
  • Varo sivustoja, jotka on kirjoitettu huonolla kielellä tai jotka käyttävät huonolaatuisia kuvia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että osa tuoteväärennöksiä tarjoavista sivuista on erittäin ammattimaisesti tehtyjä.
  • Suojaa maksusi. Maksa mieluiten luottokortilla tai suosi peruutettavissa olevia maksutapoja, kuten esimerkiksi PayPalia. Vältä muita maksutapoja. Katso, että selaimen osoiterivillä näkyy kiinni olevan lukon kuva tai on https:// -muoto osoitteen edessä.
  • Jos huomaat väärennöksen vasta saatuasi tuotteen, tarkista pankiltasi tai luottokorttisi myöntäjältä, voitko vaatia maksunpalautusta.
  • Jos huomaat saaneesi tuoteväärennöksen, ilmoita asiasta Tullille. Ota myös yhteys tuotemerkin viralliseen edustajaan ja ilmoita heille väärennetyistä tuotteista ja mistä sen sait. Koska he omistavat tavaramerkin tuotteisiin, he voivat tehdä valituksen petollisista sivuista.

Euroopan kuluttajakeskukset jakavat tietoa maiden rajat ylittävän kaupan asioista ja auttavat kuluttajia ratkaisemaan rajat ylittäviä kiistoja sovittelun keinoin. Euroopan kuluttajakeskuksilla ei ole valvontaviranomaisen toimeenpanovaltaa eivätkä ne voi määrätä seuraamuksia tai suoraan puuttua väärennöstapauksiin.