Onko lentosi viivästynyt, peruutettu tai eväsikö lentoyhtiö pääsysi lennolle? Katosiko matkalaukkusi? EU:n asetuksessa 261/2004 sekä Montrealin yleissopimuksessa määritellään lentomatkustajan oikeudet ja miten niitä sovelletaan.
Olemme koonneet näille sivuille toimintaohjeita muun muassa lentojen peruutus- ja viivästystilanteisiin, kun kyseessä on ulkomainen lentoyhtiö. Lisäksi kerromme, miten menetellä matkatavaroihin liittyvissä ongelmissa tai kun lentoyhtiö menee konkurssiin.
EU-asetuksen mukaiset lentomatkustajan oikeudet koskevat sekä omatoimisesti varattuja reittilentoja että lentoja, jotka ovat osa matkapakettia.
Lentomatkustajien oikeuksien soveltaminen
EU:n lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan EU:n alueelta lähteviin koti- ja ulkomaanlentoihin sekä EU:n ulkopuolelta saapuviin EU:n lentoyhtiöiden lentoihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjaan, Sveitsiin ja Islantiin sekä niiden lentoyhtiöihin.
Brexitin myötä lentomatkustajien oikeuksia koskevia EU:n sääntöjä ei sovelleta lennolle pääsyn epäämisen, lentojen peruuttamisen tai viivästymisen osalta Isosta-Britanniasta EU:hun suuntautuviin lentoihin, jos lennon suoritti Ison-Britannian lentoliikenteen harjoittaja tai jokin muu EU:n ulkopuolinen lentoliikenteen harjoittaja. EU:n sääntöjä sovelletaan kuitenkin edelleen, jos lentosi Isosta-Britanniasta EU:hun suoritti EU:n lentoliikenteen harjoittaja, paitsi jos olet jo saanut korvausta tai etuuksia Ison-Britannian lainsäädännön nojalla.