Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

ADR ja ODR -toiminta EU:ssa

Mahdollisuus ratkoa kauppaan liittyviä riitoja ilman tuomioistuinprosessia on istutettu suomalaiseen kuluttajansuojajärjestelmään jo 1970-luvulla. Uusi askel otettiin 15.2.2016 kun komissio avasi verkon kautta tehtyjä sopimuksia koskevan riidanratkaisuväylän kuluttajille.

Riidanratkaisufoorumiin ja sen toimintaan pääset tutustumaan suomeksi täällä.

Verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR-foorumi) kautta kuluttaja voi saattaa verkossa tehtyä ostosta tai sopimusta koskevan riita-asiansa tuomioistuimen ulkopuolisen, puolueettoman riidanratkaisuelimen (ADR-elin) käsiteltäväksi yrityksen kotimaassa. Muutos on merkittävä erityisesti rajat ylittävässä kaupassa, jossa toimivaltaisen riidanratkaisuelimen selvittäminen on useimmiten kuluttajille mahdotonta.

Käytämme lyhenteitä ADR (Alternative Dispute Resoution), jolla tarkoitetaan monen eri tyypin riidanratkaisuelimiä ja ODR (Online Dispute Resolution), joka on verkkovälitteistä riidanratkaisua. ODR-foorum on väylä saattaa riita-asia ADR-toimijan käsiteltäväksi.

Oikeuskäsittely on kallista sekä riidan osapuolille että yhteiskunnalle. Sen vuoksi ja jotta kuluttajat voisivat luottavaisesti tehdä ostoksia missä päin Eurooppaa tahansa, eri maissa on useimmiten eri toimialajärjestön piirissä luotuja alakohtaisia riidanratkaisumenettelyitä, joita kuluttajat ja yritykset voivat hyödyntää erimielisyyksien ratkaisemiseksi siten, että osapuolten välinen luottamus on mahdollista säilyttää. Erityisesti myyjien ja palveluntarjoajien intressissä on, että riidat sovitaan eikä niitä ruodita julkisuudessa.

Riidanratkaisuelimen toiminnalta edellytetään avoimuutta, puolueettomuutta ja kykyä tehdä lakiin perustuvia ratkaisuja. Useimmat järjestelmät ovat kuluttajille maksuttomia ja EU:n jäsenvaltiot ovat hyväksyneet niiden toimintaperiaatteet.

Suomessa ODR-yhteyspisteenä rajat ylittävän kaupan kysymyksissä toimii Euroopan kuluttajakeskus. Jos haluat lisätietoa foorumin toiminnasta tai siitä soveltuuko asiasi ODR-foorumin kautta käsiteltäväksi, ota meihin yhteyttä.

Uutiskirjeemme 3/2016 - riidanratkaisutemanumero (ADR/ODR)

Verkkokaupan riidat voi nyt ratkaista verkossa - tutustu ODR-foorumiin. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 15.2.2016


Päivitetty 17.4.2014 Tulosta