Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Lennon viivästys

Minulla oli varaus lennolle Helsinki - Tukholma. Lento ei kuitenkaan lähtenyt ajallaan ja olin perillä alkuperäisestä saapumisajasta noin kaksi ja puoli tuntia myöhemmin. Lentoyhtiö tarjosi minulle vain mehua. Menikö tämä nyt oikein? Miksi en voi saada vakiokorvausta?

Lentomatkustajan oikeus korvaukseen viivästystilanteessa riippuu lentomatkan pituudesta sekä viivästyksen kestosta, jonka lentoyhtiö on arvioinut. Jos lennon arvioidaan viivästyvän yli kaksi tuntia alle 1500 kilometriä pitkällä reitillä, saa matkustaja aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan ja ilmaiseksi kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä. Oikeutta vakiokorvaukseen ei kuitenkaan ole, sillä se edellyttää, että matkustaja saapuu määräpaikkaansa vähintään 3 tuntia aikataulun mukaista saapumisajankohtaa myöhemmin.  Lisätietoa matkustajan oikeuksista viivästystilanteissa ja vakiokorvauksista löydät täältä.

Jos minulla on varaus lennolle Helsinki - Kööpenhamina - Luxembourg ja lähtö Helsingistä viivästyy siten, etten ehdi seuraavalle lennolle täytyykö minun ostaa uusi lentolippu?

Jos et pääse jatkolennollesi viivästymisen takia voit vaatia, että lentoyhtiö reitittää sinut uudelleen määränpäähäsi maksutta edellyttäen, että lentosi on samalla varausnumerolla eli samalla lipulla. Jos olet ostanut kaksi erillistä lippua, olet itse vastuussa että ehdit jatkolennollesi.

Päivitetty 16.9.2014 Tulosta