Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Majoituspalvelut

Tilasin saksalaiselta matkatoimistolta pakettimatkan Brasiliaan. Hotellin piti olla hyvätasoinen. Se olikin epäsiisti ja meluisa. En pystynyt nukkumaan kunnolla koko loman aikana. Mitä minun kannattaisi tehdä?

Jos hotelli ei vastaa matkanjärjestäjän antamia tietoja tai siinä ilmenee puutteita, joista ei ole kerrottu etukäteen, täytyy asiasta ilmoittaa hotellin henkilökunnalle tai matkaoppaalle välittömästi. Jos valitusta ei tee paikan päällä, menettää yleensä oikeuden vedota puutteisiin myöhemmin. Jos matkanjärjestäjä tai hotelli ei korjaa tilannetta, on matkan päätyttyä tehtävä mahdollisimman pian kirjallinen reklamaatio matkanjärjestäjälle, jossa vaatii hinnanalennusta palvelun virheen perusteella. Saksan valmismatkaa koskeva lainsäädäntö edellytetään, että reklamaatio tehdään kirjallisesti kuukauden kuluessa matkan päättymisestä. Muuten kuluttaja menettää oikeutensa esittää vaatimuksia. Monessa muussakin maassa reklamaatioaika on verrattain lyhyt, yleensä kuukaudesta pariin kuukauteen. 

Varasin hotellihuoneen viikonlopuksi Barcelonasta. Matkasuunnitelmani muuttuivat ja peruin varaukseni päivää aiemmin. Hotelli ei palauta maksamaani summaa, miten se on mahdollista?

Mahdollisuus hotellivarauksen perumiseen ilman kuluja koskee pääsääntöisesti vain sellaista varausta, jonka sopimusehdoissa se nimenomaisesti todetaan. Ennen verkkovarausta kannattaa lukea aina tarkkaan perumista koskevat ehdot. Vaikka et esimerkiksi voisikaan käyttää varaamaasi hotelliyöpymistä, saatat joutua kuitenkin maksamaan sen sopimusehtojen mukaan.

Päivitetty 16.9.2014 Tulosta