Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Reklamaatio yritykselle

Miten minun tulisi toimia kun olen tyytymätön ulkomaisen yrityksen toimintaan omassa tapauksessani?

Tee kirjallinen reklamaatio myyjälle, älä tyydy puhelinsoittoon. Jos hoidat asiaasi puhelimitse, sinulle ei jää kirjallista todistetta reklamaatiostasi.

Millä kielellä reklamaatio tulee tehdä?

Lähes kaikki verkkokaupat tarjoavat englanninkielistä palvelua oman maansa kielen lisäksi. Jos verkkokaupalla on suomenkieliset verkkosivut, on mahdollista, että se tarjoaa myös asiakaspalvelua suomen kielellä. Varaudu kuitenkin siihen, että suomenkielistä asiakaspalvelua ei ole saatavilla. Asia kannattaa tarkistaa yrityksen verkkosivuilta ennakkoon. Jos asiasta ei ole mainintaa, lähetä suomenkielinen viesti asiakaspalveluun ennen tilauksen tekemistä. Voimassa oleva lainsäädäntö ei määrittele verkkokaupoille nimenomaisia kielivaatimuksia.  

Voitteko tehdä reklamaation ulkomaalaisyritykselle puolestani?

Emme voi. Jos oma kielitaitosi ei riitä reklamaation tekemiseen, kannattaa pyytää apua lähipiiriltä. Katso myös kirjemallejamme.

Mitä reklamaation tekemisessä kannattaa erityisesti huomioida?

Suomalaiskuluttajat osaavat ilmaista asiansa hyvin valittaessaan tavarasta tai palvelusta. Viestin sävy on syytä pitää maltillisena, jos tavoittelee sovintoratkaisua asiassa.


Asiasanat: Reklamaatio
Päivitetty 16.9.2014 Tulosta