Evästeiden käyttö Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla

Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla käytetään evästeitä (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi ja käyttöä koskevien tilastojen keräämiseksi. Lue lisää evästeiden käytöstä

Valitusten käsittely Euroopan kuluttajakeskuksessa

Mitä asioita käsittelette?

Annamme tietoa rajat ylittävän kaupan kysymyksissä ja avustamme sovintoratkaisun löytämiseen yksittäisessä riita-asiassa, jossa myyjä on sijoittunut Suomen ulkopuolelle, mutta on EU:n alueella.

Kenelle palvelunne on tarkoitettu?

Palvelumme on tarkoitettu kaikille EU-kansalaisille, jotka ovat kuluttajan ominaisuudessa tehneet hankintoja EU-alueella Suomen ulkopuolella. Tavaran tai palvelun tulee siis olla hankittu yksityiseen kulutukseen.

Onko käsittelynne maksullista?

Asiasi käsittely Euroopan kuluttajakeskuksessa on sinulle maksutonta.

Minulla on vaikeuksia täyttää lomakettanne, miten siis saan asiani käsittelyyn?

Tarkastathan, että internetselaimesi ja Adoben Acrobat Reader on päivitetty. Jos lomake aukeaa, mutta et saa sitä lähtemään, niin tarkista vielä, että kaikki tarvittavat kentät on täytetty. Jos lomake ei toimi, voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen ekk@kkv.fi  tai soittaa meille puh. 029 553 9500, ma–pe klo 10–13.

Kuinka kauan käsittely kestää?

Keskimäärin 3-4 kuukautta jos vastapuoli tavoitetaan. Loma-aikoina käsittelyajat ovat pidempiä.

Miten saan tietoa asiani käsittelyn etenemisestä?

Kerromme sinulle asian käsittelyn vaiheista sähköpostitse tai puhelimitse.

Mitä selvityksiä tarvitsette asian käsittelyssä?

Tarvittavat selvitykset vaihtelevat asiaryhmittäin, mutta yleensä tarvitsemme tilausvahvistuksen, maksukuitin ja myyjälle lähetetyn reklamaation ja siihen saamasi vastauksen. Lentoja koskevissa valituksissa tarvitsemme myös jäljennökset lentolipuista sekä matkustajavalituslomakkeen. Älä milloinkaan liitä valitukseesi alkuperäisiä asiakirjoja.

Voinko tulla selvittämään asiaani paikan päälle?

Kyllä voit. Osoitteemme Helsingissä on Siltasaarenkatu 12 A, 8 krs. Käynnistä on hyvä sopia etukäteen.

Voinko odottaa teiltä myyjää sitovaa päätöstä?

Et voi, sillä me tavoittelemme sovintoratkaisua asiaasi. Tässä työssä hyödynnämme muissa EU-jäsenvaltioissa toimivia yhteyspisteitämme.

Kuinka pian valituksen teille toimittamisen jälkeen olette yhteydessä ulkomaiseen yritykseen?

Asia otetaan käsiteltäväksi viiden arkipäivän kuluessa sen saapumisesta. Usein pyydämme sinulta lisäselvityksiä. Emme kuitenkaan pääsääntöisesti ole yhteydessä suoraan vastapuoleen, vaan selvittelemme asiaasi ulkomaisen yrityksen paikallisen ECC-toimipisteen kanssa. Paikallinen lakimies on tarvittaessa yhteydessä vastapuoleen. Tämä menettelytapa on keskeinen osa järjestelmäämme ja perustuu toimintaamme osittain rahoittavan Euroopan komission verkostollemme asettamiin toimintaohjeisiin.

Mitä muita vaihtoehtoja minulla on saada hyvitys?

Jos olet suorittanut maksun luottokortilla, voit tietyin edellytyksin vaatia maksunpalautusta luottoyhtiöltä kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:n nojalla. Tyypillisiä säännöksen piiriin kuuluvia tilanteita ovat ne, joissa maksettua tavaraa tai palvelua ei ole toimitettu tai tuote on viallinen eikä myyjä syystä tai toisesta ole vastannut reklamaatioosi. Lisäksi useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.

Miten minun tulisi edetä, jos ette onnistu sovittelemaan asiaa?

Tuomioistuimen ulkopuoliset keinot ovat vähissä. Kannattaa keskustella asiantuntijamme kanssa, että onko perusteita tuomioistuinprosessin käynnistämiselle ja mitä tällöin on syytä huomioida. Jos haluat sitovan päätöksen asiassa, voit harkita vähäisiä vaatimuksia koskevan oikeusprosessin käynnistämistä Helsingin käräjäoikeudessa toisessa jäsenvaltioissa olevaa yritystä vastaan. Tanska on kuitenkin näiden järjestelmien ulkopuolella. Vähäisiä vaatimuksia koskevan oikeusprosessin edellytyksenä on, että saatavasi on enintään 2000 €. Käsittely on edullista ja varsin nopeaa. Päätösten täytäntöönpano on kuitenkin käytännössä osoittautunut ongelmalliseksi.

Maltalainen, internetissä suomeksikin toimiva vedonlyöntiyhtiö ei maksa minulle kuuluvia bonusrahoja sääntöihinsä vedoten. Voitteko auttaa?

Euroopan kuluttajakeskus ei anna neuvoja tai selvittelyapua tapauksissa, joissa on kyse Suomeen ilman lupaa suuntautuvasta pelitoiminnasta. Vedonlyönti ja rahapelit ovat Suomessa arpajaislailla säänneltyä, luvanvaraista toimintaa. Rahapeliluvan myöntää Valtioneuvosto. Tällä hetkellä voimassaolevat luvat on ainoastaan Veikkaus Oy:llä (raha-arpajaiset, veikkaus- ja vedonlyöntipelit), Raha-automaattiyhdistyksellä (raha-automaatit, kasinot ja kasinopelit) ja Fintotolla (totopelit).

Ostin Yhdysvalloista tietokoneen, joka on osoittautunut vialliseksi. Mitä voin tehdä?

Jos olet ostanut verkosta tai sinulla on muuten myyjän toimitusehdot, katso löytyykö niistä ohjetta virhetilanteen varalle. Tee valitus myyjälle viivyttelemättä, ja esitä vaatimus siitä, miten haluat virheen oikaistavaksi. Jos olet maksanut luottokortilla, tee vaatimus myös luottokorttiyhtiöllesi. Mahdollista selvittelyapua löydät amerikkalaisen Better Business Bureau:n kotisivuilta www.bbb.org - etsimällä sieltä myyjän paikkakunnan Better Business Bureaun. Suomalainen kuluttajansuojajärjestelmä ei näissä tilanteissa voi auttaa. Epäasiallisesti toimivista yrityksistä voi tehdä ilmoituksen kuluttajaviranomaisten seuraamaan kansainväliseen tietopankkiin osoitteessa www.eConsumer.gov.


Asiasanat: Valittaminen, Valitus
Päivitetty 16.9.2014 Tulosta