Tunnistatko tilausansan?

Kokosimme tähän tyypillisiä verkon tilausansoissa käytettyjä mainoslauseita. Jos törmäät näihin, varaudu siihen, että sopimusehdoissa piilee yllätyksiä! Tee tilaus vasta, kun olet täysin varma siitä, mihin olet sitoutumassa. Jos et jaksa kahlata läpi sopimusehtoja, niitä ei löydy tai ne ovat vaikeaselkoiset, on parasta unohtaa koko tarjous.

Vastaa nyt ja saat älypuhelimen pelkillä toimituskuluilla!
Yksi tyypillinen verkon tilausansa on, että mainoksessa luvataan jokin tavara kiitoksena osallistumisesta kyselyyn. Tämä on kuitenkin vain puoli totuutta – vastaamalla ja tilaamalla edullisen tavaran tuletkin samalla huomaamattasi liittyneeksi jäseneksi erilaisiin palveluihin, kuten ostoportaaleihin tai deittipalveluihin. Jäsenyys on yleensä alkuun koeluonteinen ja maksuton, mutta ellei sitä itse huomaa perua, seuraa jatkossa kuukausittainen lasku, jonka peruminenkin saattaa olla jo hankalampaa.

Kokeile veloituksetta! Näytepakkaus vain postikulujen hinnalla!
Mainiota, moni ajattelee, nyt pääsen muutamalla eurolla tutustumaan tähän uuteen kiinnostavaan tuotteeseen. Järkytys onkin melkoinen, kun näytepakkauksen jälkeen postiluukusta tipahtaa normaalihintainen tuote laskuineen. Kyse onkin kokeilun sijaan määräaikaisesta tilauksesta, jonka kustannus on todella ihan jotain muuta kuin postikulujen suuruusluokkaa. Tilaussivulla hehkutetaan kokeilupakkauksen edullisuutta, mutta tietoa tilauksen jatkumisesta määräaikaisena ei helposti löydä, ellei sitä osaa nimenomaan etsiä.

iPhone eurolla! Saat HD-videokameran, vain 10 euroa!
Mielessä käy: voiko tämä olla totta? Vastauksen voit arvata: ei ole. Kalliita tuotteita pikkurahalla tarjoavien tilaussivujen tarkoitus on lähes poikkeuksetta myydä tuotteen lisäksi jotain ihan muuta. Melko varmasti taustalla vaanii jälleen maksullinen jäsenyys jossain palvelussa, ja saattaa jopa olla, ettei tuotetta saa, ellei jäsenyys kestä tiettyä aikaa.

Saat jäsenyyden ja lahjan vain yhdellä eurolla!
Osassa mainoksista kerrotaan jäsenyydestä heti. Mainitsematta jää kuitenkin usein se, että jäsenyys jatkuu maksullisena automaattisesti, ellei sitä peru tietyn ajan sisällä. Nämä tiedot ovat sopimusehdoissa, jotka löytyvät vain vaivoin ja usein linkin takaa. Näissäkin tapauksissa voi olla, että euron lahjaa on turha odotella, jos jäsenyyttä ei jatkakaan maksullisena.

Kerro mitä mieltä olet ja saat tennarit!
Erilaiset verkossa täytettävät kuluttajatutkimukset ja -kyselyt ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana. Muun muassa merkkitakkeja ja -jalkineita luvataan muutamalla eurolla kiitoksena osallistumisesta. Mutta varsinainen kiitos tuleekin laskun muodossa! Osallistumalla tutkimukseen olet nimittäin samalla – usein huomaamattasi – liittynyt jäseneksi johonkin palveluun. Jäsenyys saattaa olla aluksi ilmainen, mutta ellei sitä huomaa perua, päätyy maksumieheksi. Suurennuslasin kanssa etsittäessä saattaa sekavasta sopimusehtoviidakosta löytyä maininta kyselyn todellisesta luonteesta, mutta yleensä tämä on piilotettu niin ovelasti, ettei sitä löydä lainkaan.

Onnea, olet voittanut!
Nyt täytyy olla valppaana! Sähköpostiin tulevat voittoja lupaavat viestit ovat ikävä kyllä tarua. Niiden varjolla myydään tavallisesti maksullisia jäsenyyksiä, ja palkinnot jäävät haaveeksi. Ja jos palkinnon sattuukin saamaan, niin samalla saa myös maksullisen jäsenyyden jossain palvelussa. Valitettavasti todellinen voittaja onkin myyjä.

Nämä olivat muutamia yleisiä esimerkkejä tilausansoista. Jos joudut tilausansaan, ole viipymättä yhteydessä kyseiseen yritykseen ja koeta perua tilaus/jäsenyys. Jos tämä ei onnistu ja kyseinen yritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa tai Islannissa, ota yhteyttä neuvojen saamiseksi Euroopan kuluttajakeskukseen.

Apumme kuluttajille on maksutonta ja tukenamme on koko Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) EU-alueella. Kotimaisten yritysten kohdalla neuvoja voi kysyä kuluttajaneuvonnasta.

Näin vältät tilausansan – ohjeita kuluttajille
Suomalaiskuluttajien tilausansakuvauksia