Usein kysyttyä verkko-ostamisesta
Yleistä verkko-ostamisesta
-
Tilausehtoihin tutustuminen on erittäin tärkeää. Tilausehdoissa kerrotaan yleensä tarkemmin muun muassa tilauksen kestosta, peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta, myyjän sijaintimaasta ja ongelmatilanteiden hoitamisesta.
-
Yrityksen yhteystiedot löytyvät yleensä sen verkkosivujen tai verkkokaupan sivujen alalaidasta tai contact us / about us -osiosta. Yhteystietoja voi etsiä myös sopimus- tai tilausehdoista (terms and conditions).
-
Tuotteet on saatettu esitellä houkuttelevasti ja houkuttelevaan tarjoushintaan, mutta huijausverkkokaupalle on tyypillistä, ettei se kerro itsestään juurikaan mitään, eikä se tarjoa kunnollista yhteydenottomahdollisuutta ennen tai jälkeen kaupantekoa. Pelkän postilokeron tai sähköpostiosoitteen kanssa ei ole syytä käydä kauppaa. Suhtaudu varauksella yritykseen, joka ei oma-aloitteisesti ja selkeästi anna yhteystietojaan tai sijaintitietojaan, tai johon voi ottaa yhteyttä pelkästään verkkolomakkeella. Internetin keskustelupalstoilta voi löytyä muiden kuluttajien kielteisiä kokemuksia yrityksestä.
-
Luotettavaa, kattavaa ja ajantasaista mustaa listaa verkkokauppiaista ei ole mahdollista ylläpitää. Verkkokaupan luotettavuutta voi kuitenkin arvioida itse. Kiinnitä huomiota siihen, mitä tietoja yritys itsestään antaa. Jos myyjä ei kerro selkeästi yhteystietojaan, on parempi jättää tilaus tekemättä. Ellet löydä kattavaa ja selkeää tietoa tuotteista, hinnoista, toimitusajasta, mahdollisesta takuusta ja peruutusoikeudesta, on todennäköistä, ettei kaupankäynti suju ongelmitta. Kiinnitä erityisesti huomiota maksutapaan. Tärkeää on, että tuotteen voi maksaa muutenkin kuin vain pankkisiirrolla. Hyvä tapa selvittää myyjän luotettavuutta on myös katsoa esimerkiksi hakukoneista ja internetin keskustelupalstoilta muiden kokemuksia kyseisestä yrityksestä. Lisää aiheesta uutiskirjeemme jutussa 10 vinkkiä turvalliseen verkko-ostamiseen.
-
Jos olet sopinut myyjän kanssa tietystä toimitusajasta, myyjän pitäisi toimittaa tavarat sen mukaisesti. Jos näin ei tapahdu, voit antaa myyjälle kohtuullisen lisäajan. Ellet saa tavaraa lisäajankaan kuluessa, voit vaatia kauppaa purettavaksi ja maksamaasi summaa palautettavaksi. Jos toimitusajasta ei ole sovittu mitään, myyjän on toimitettava tavarat viimeistään 30 päivän kuluttua tilauksesi jättämisestä.
-
Jos yrityksellä on maksuongelmia, Euroopan kuluttajakeskus voi yrittää olla yhteydessä yritykseen. Yhteydenotoista ei kuitenkaan yleensä ole enää tässä vaiheessa hyötyä. Jos taas yritys on jo asetettu konkurssiin, Euroopan kuluttajakeskus ei valitettavasti voi auttaa sinua konkurssimenettelyn aikana valvomaan saataviasi. Seuraa yrityksen verkkosivuja ja pyydä tarvittaessa lisätietoja konkurssimenettelyssä etenemisestä meiltä. Konkurssitilanteissa kuluttajia yleensä ohjeistetaan tekemään vaatimus pesänhoitajalle (tai joskus tuomioistuimelle) tiettyyn määräpäivään mennessä. Vaatimukseen pitää liittää kopiot tilauksesta, tilausvahvistuksesta, maksukuitista ja yritykselle tehdystä reklamaatiosta. Maasta ja tapauksesta riippuen saatat tarvita asian hoitamiseen edustajaa ja/tai joutua maksamaan prosessista. Tällaisissa tapauksissa kannattaa miettiä, haluatko käyttää asian hoitamiseen lisää rahaa, koska konkursseista ei välttämättä jää kuluttajavelkojille mitään jaettavaa. Jos olet maksanut ostoksesi luottokortilla, luottokorttiyhtiöllä on velvollisuus korvata kauppasumma. Tällaisissa tapauksissa sinun kannattaa ottaa yhteyttä luottokorttiyhtiöösi. Lisäksi useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.
-
Yleisenä sääntönä on, että olet velvollinen maksamaan vain sen, mitä olet tilannut. Myyjällä on näyttövelvollisuus sopimuksen sisällöstä ja sen ehdoista. Tee kirjallinen valitus asiasta myyjälle ja kerro, ettet ole tilannut muuta kuin ilmaistuotteen. Vaadi myyjältä, että se palauttaa aiheettoman veloituksen ja kertoo, kuinka aiheettoman lähetyksen kanssa tulisi toimia. Ilmoita myyjälle myös, ettet vastaanota enempää jatkolähetyksiä kyseisestä tuotteesta. Mikäli myyjä ei suostu maksunpalautukseen ja olet maksanut tuotteen luottokortilla, esitä vaatimus maksunpalautuksesta luottokorttiyhtiöllesi. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.
-
Suomessa kuluttajalla on lain mukaan oikeus saada tarpeelliset käyttöohjeet suomeksi ja ruotsiksi. Muissa EU-maissa kauppiailla ei kuitenkaan tällaista velvollisuutta ole. Ennen kuin ostat robotti-imurin ulkomailta, tarkista, millä kielellä käyttöohjeita on saatavissa. Sama koskee ulkomaisia verkkokauppoja, joilla ei ole suomenkielisiä sivuja. Jos verkkokauppa kuitenkin mainostaa Suomessa, ja sillä on suomenkieliset verkkosivut ja suomenkielinen asiakaspalvelu, sen pitäisi antaa käyttöohjeet suomeksi, vaikka tavara toimitettaisiinkin Ranskasta tai muualta EU:n alueelta.
-
Kuluttajan kannalta riski on suurin silloin, kun tuotteen joutuu maksamaan etukäteen pankkisiirrolla. Jos ennakkomaksu pankkisiirrolla on ainoa maksutapa, kannattaa kaupantekoa harkita vakavasti. Selvitä silloin erityisen huolellisesti yrityksen taustatiedot ja tutustu verkosta löytyvään materiaaliin. Jos et saa tilaamaasi ja ennakkoon maksamaasi tavaraa, rahoja on usein mahdotonta saada takaisin.
Älä käytä Western Unionin -tyyppisiä rahanlähetyspalveluita, vaikka myyjä sitä ehdottaisikin tai antaisi vinkkejä siitä, miten lähetyksen voi tehdä turvallisesti. Western Union on itse varoittanut rahanlähetyksiin liittyvistä petoksista.
Luottokortilla maksaminen on pankkisiirtoa parempi ja turvallinen maksuvaihtoehto. Jos et saa luottokortilla maksettua tavaraa tai tavara on virheellinen, voit valittaa asiasta verkkokaupan lisäksi myös luottokorttiyhtiölle ja vaatia maksunpalautusta. Useimpien pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia periaatteita noudatetaan myös niin sanotuissa pankkikorttimaksuissa.
Verkkokaupassa esiintyy myös maksunvälityspalveluita tarjoavia yrityksiä. Yleensä viisainta on valita tunnettu toimija uuden ja pienen yrityksen sijaan. Eräät maksupalveluyritykset saattavat tarjota kuluttajille myös maksuttomia tai maksullisia lisäpalveluja, jotka tuovat lisäturvaa kaupankäyntiin. Lasku tai postiennakko on turvallinen maksutapa, koska silloin asiakas maksaa tuotteen vasta, kun on saanut sen. Monet verkkokaupat eivät kuitenkaan toimita tuotteitaan ulkomaille laskulla ja postiennakolla.
-
Verkkokauppaostajan ikävin yllätys on se, jos myyjä ei lähetäkään tilattua ja maksettua tavaraa. Ota yhteyttä myyjään sähköpostitse toimitusviivästyksestä. Jos myyjä ei reagoi yhteydenottoosi, pohdi haluatko yhä tilaamasi tuotteen vai peruuttaa kaupan. Anna myyjälle kohtuullinen aika selvittää toimitusviivästystä.
-
Verkkokaupan luotettavuus on hyvä tarkistaa ennen tilasta. Ensimmäiseksi kannattaa tutkia verkkokaupan sivuilta, mitä tietoja myyjä antaa itsestään. Jos tietoa on niukasti, eikä myyjä esimerkiksi ilmoita yhteystiedoksi muuta kuin sähköpostin, kannattaa vaihtaa kauppaa heti. Myyjän taustoja kannattaa selvittää myös netistä hakemalla: usein ostajat kertovat huonoista kokemuksistaan keskustelupalstoilla. Ostoksen maksaminen etukäteen on aina riski ja siksi verkko-ostoksen maksutapaan kannattaa kiinnittää huomiota.
-
Ilmaisnäytteen tai kokeilupakkauksen tilauksen johtaminen maksulliseen pidempiaikaiseen sopimukseen on ilmiö, joka toistuu kaikissa Pohjoismaissa ja ympäri Eurooppaa. Yleensä kuluttaja saa mainosviestin sähköpostiinsa tai törmää mainossivuun Facebookissa. Tilaus saatetaan tehdä ja omat korttitiedot antaa sen kummemmin asiaa miettimättä. On kuitenkin tärkeää malttaa ensin tutkia, mihin on sitoutumassa. Ennen tilausta on luettava sopimusehdot. Myyjän taustaa kannattaa selvittää myös hakukoneilla, esimerkiksi Googlella.
-
Ole yhteydessä laskuttajaan, ja vaadi selvitystä laskun aiheellisuudesta. Kerro myyjälle, että et ole tilannut kyseistä tuotetta ja pyydä toimintaohjeita tilanteeseen. Täysin tilaamatta toimitetusta tuotteesta ei ole maksuvelvoitettakaan. Varmista kuitenkin, ettei kyseinen tilaus liity johonkin aiemmin tekemääsi tuotenäytetilaukseen. Mikäli veloitus on tehty luottokortiltasi, ilmoita myös luotonantajalle perusteettomasta tai epäselvästä veloituksesta viipymättä.
-
Älä suorita pyydettyä maksua. Tuotetestausta koskevilla verkkosivuilla annetaan ymmärtää, että tarjolla on tervetuliaislahjoja ja palkintoja. Kyselyjen mainoksista saa käsityksen, että jokainen osallistuja saa toivomansa tuotteen vastaamalla kysymyksiin ja maksamalla muutaman euron suuruisen summan mutta tämä ei pidä paikkaansa. Osallistuminen edellyttää myös liittymistä jäseneksi palveluun, joka jatkuu maksullisena, ellei sitä irtisano tietyn ajan kuluessa.
-
Kyseessä on todennäköisesti väärennös. Näissä tapauksissa verkkokauppakaan ei yleensä sijaitse EU-alueella vaan jossain Aasiassa, ja ostaja joutuu maksamaan yllätyksekseen vielä tullimaksuja. Merkkituotteiden mukana tulee aina aitoustodistus ja käytettyjä merkkituotteita myyviä luotettavia myyjiä löytyy verkosta.
-
Kiinalaiset verkkokaupat suuntaavat markkinointiaan eurooppalaisille kuluttajille. Olet mahdollisesti tilannut kiinalaiselta verkkokaupalta, tai vaihtoehtoisesti Euroopan alueella toimivalta verkkokaupalta, joka toimittaa tuotteita suoratoimituksena (dropshipping) Kiinasta. Ongelman voi yleensä välttää tutustumalla huolellisesti verkkokaupan ehtoihin ennen tilaamista. Mikäli myyjä ei sivuillaan tai ehdoissaankaan kerro selvästi missä se sijaitsee ja mistä sen tuotteet toimitetaan, ei tilausta ole suositeltavaa tehdä. Palautusosoite Euroopan alueelle ei yksistään vielä kerro, missä myyjä tosiasiassa sijaitsee. Voit lukea aiheesta lisää kiinalaisia verkkokauppoja käsittelevästä uutiskirjejutustamme ja dropshipping-ilmiötä käsittelevästä jutustamme.
Reklamaatio yritykselle
-
Tee kirjallinen reklamaatio myyjälle, älä tyydy puhelinsoittoon. Jos hoidat asiaasi puhelimitse, sinulle ei jää kirjallista todistetta reklamaatiostasi.
-
Lähes kaikki verkkokaupat tarjoavat englanninkielistä palvelua oman maansa kielen lisäksi. Jos verkkokaupalla on suomenkieliset verkkosivut, on mahdollista, että se tarjoaa myös asiakaspalvelua suomen kielellä. Varaudu kuitenkin siihen, että suomenkielistä asiakaspalvelua ei ole saatavilla. Asia kannattaa tarkistaa yrityksen verkkosivuilta ennakkoon. Jos asiasta ei ole mainintaa, lähetä suomenkielinen viesti asiakaspalveluun ennen tilauksen tekemistä. Voimassa oleva lainsäädäntö ei määrittele verkkokaupoille nimenomaisia kielivaatimuksia.
-
Emme voi. Jos oma kielitaitosi ei riitä reklamaation tekemiseen, kannattaa pyytää apua lähipiiriltä tai hyödyntää reklamaation kirjoittamisessa verkosta löytyviä maksuttomia käännösapureita, kuten esimerkiksi Google Kääntäjää. Voit myös tutustua valituskirjemalleihimme.
-
Suomalaiskuluttajat osaavat ilmaista asiansa hyvin valittaessaan tavarasta tai palvelusta. Viestin sävy on syytä pitää maltillisena, jos tavoittelee sovintoratkaisua asiassa.
Peruuttamisoikeus etämyynnissä
-
Peruuttamisoikeus ei koske kaikkia tuotteita ja palveluita. Tyypillisimpiä peruutusoikeuden ulkopuolella olevia palveluita ovat juuri tämänkaltaiset majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palvelut, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi. Palveluntarjoaja voi siis rajoittaa näiden palveluiden osalta peruutusoikeuden kokonaankin, mutta palveluntarjoajan sopimusehdot on aina hyvä tarkastaa mahdollisten myönnytysten varalta. Peruuttamisoikeus ei koske myöskään muun muassa palvelusopimuksia, joiden osalta palvelu on kokonaan suoritettu kuluttajan ennakkosuostumuksella, mittatilaustavaroita, nopeasti pilaantuvia tavaroita, sinetöityjä tavaroita, joiden sinetti on avattu (esimerkiksi ääni- ja kuvatallenteet sekä tietokoneohjelmat), autonvuokrausta tai ravintolapalveluja.
-
Palautuskuluista vastaa pääsääntöisesti kuluttaja, ellei myyjän kanssa ole toisin sovittu. Myyjä vastaa palautuskuluista myös silloin, jos se on laiminlyönyt ilmoittaa niiden kuulumisesta kuluttajan vastuulle. Kirjallinen peruutusilmoitus myyjälle tulee tehdä 14 kalenteripäivän sisällä hankinnasta ja tavara tulee palauttaa myyjälle viimeistään 14 kalenteripäivän kuluttua peruutusilmoituksen tekemisestä.
-
Kauppa sitoo niin myyjää kuin ostajaakin, eikä kumpikaan voi vetäytyä siitä yksipuolisesti ilman seuraamuksia. Useat eurooppalaiset kaupat ja kauppaketjut saattavat myöntää tuotteille vaihto- tai palautusoikeuden, mutta oikeuden myöntäminen on liikkeelle vapaaehtoista. Tarkista siksi aina etukäteen, suostuuko liike asiakaspalautukseen, jos olet epävarma ostoksestasi. Sen sijaan etämyynnissä (verkkokauppa, postimyynti, puhelinmyynti, tv-kaupat) kuluttaja voi peruuttaa kaupan ilman erityistä syytä koko EU:n alueella. Peruutusaika on 14 kalenteripäivää. Peruutuksesta on ilmoitettava myyjälle aina kirjallisesti. Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen ei riitä. Huomaathan myös, että peruuttamisoikeus ei koske kaikkia tuotteita ja palveluita.
-
Ota yhteys pankkiisi ja tee korttireklamaatio, mikäli maksoit hankinnan luottokortilla. Myös debit-korttimaksuissa voi olla pankki- tai korttikohtaisesti vastaava suoja. Maksutavan ollessa Paypal, huomioi mahdollisuutesi kääntyä määräajassa ongelmatilanteista sen puoleen. Käänny Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen mikäli nämä keinot eivät ole käytettävissä.
Tavaran virhe ja takuu
-
Jos olet ostanut television ollessasi Saksassa sikäläisestä liikkeestä, sinulla ei ikävä kyllä ole mahdollisuuksia vaatia hyvitystä myyjältä eikä valmistajalta. Saksassa, kuten monissa muissakin EU-maissa, tavaran myyjän virhevastuu myymästään tuotteesta on vain kaksi vuotta. Myöskään valmistajalla ei ole lakisääteistä vastuuta tuotteesta. Jos taas olet tilannut television saksalaiselta etämyyjältä (verkkokauppiaalta, postimyyjältä, tv-kaupalta), joka suuntaa markkinointinsa Suomeen ja jos olet lisäksi tilannut ja maksanut tuotteen Suomessa, tapaukseen saattaa soveltua suomalainen lainsäädäntö. Suomessa ei ole rajattu virhevastuun kestoa, vaan se määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Pääsääntöisesti voitaneen lähteä siitä, että television tulisi kestää yli 2,5 vuotta. Voit siis tehdä reklamaation myyjälle ja vaatia tätä korjaaman tavaran.
-
Suomessa kuluttaja voi kääntyä tällaisissa tilanteissa aikaisemman myyntiportaan eli maahantuojan ja valmistajan puoleen. Monissa muissa EU-maissa, kuten Saksassa, tällaista mahdollisuutta ei ole, jos takuuta ei ole annettu tai se on päättynyt. Voit kuitenkin selvittää asiaa tarkemmin Euroopan kuluttajakeskuksesta.
-
Jos tavarassa on myyjän vastuulla oleva virhe, on tällä oikeus ensin korjata tavara tai vaihtaa se virheettömään. Vain siinä tapauksessa, että virhettä ei voida poistaa korjaamalla, vaihtamalla tai hyvittämällä hinnanalennuksen muodossa ja virhe ei ole vähäinen, voi kaupan purkaminen tulla kysymykseen. Kannattaa muistaa, että myyjä vastaa myös tavaran korjaus- ja postituskuluista.
HUOM: Virhesäännökset uudistuvat vuoden 2022 alussa tavarankauppadirektiivin ja digisopimusdirektiivin kansallisen täytäntöönpanon myötä EU-maissa. Osion sisältö koskee 31.12.2021 mennessä tehtyjä kauppoja. Tietoa 1.1.2022 jälkeen tehtyjä kauppoja koskevista säännöksistä tulossa lähiaikoina.
-
Tarkista ensin takuuehdot, joissa kerrotaan tuotteen takuuhuoltopisteet. Jos suomalaista huoltopistettä ei ole mainittu, käänny suomalaisen maahantuojan puoleen. Jos EU-alueelta ostetun tuotteen takuukorjaus ei hoidu maahantuojan kautta, tee valitus tuotteen valmistajalle. Jos tuotteella on valmistajan takuu, valmistajan on huolehdittava siitä, että sen yhdessä jäsenvaltioissa myöntämä takuu on voimassa myös muissa jäsenvaltioissa. Mikäli valmistaja on laiminlyönyt tämän, siitä ei kuitenkaan seuraa kuluttajalle välitöntä oikeutta saada takuuhuoltoa suomalaiselta maahantuojalta.
Voit lakisääteisiin oikeuksiisi vedoten kohdistaa reklamaatiosi aina myös myyjälle. Jos tuotteessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, voit ensin vaatia myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tuotteen. EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä. Virhevastuu saattaa kuitenkin olla rajoitettu joissain EU-maissa esimerkiksi kahteen vuoteen. Myyjän vastuu virheestä kattaa myös tavaran huoltoon toimittamisesta aiheutuvat kuljetuskustannukset.
Brexit ja verkko-ostaminen
-
Jos verkkokauppa kohdistaa markkinointia ja myyntiä Suomeen, sovelletaan ostokseen EU-lainsäädäntöä ja kuluttajansuojalakia ja voit ongelmatilanteissa olla yhteydessä Suomen kuluttajaviranomaisiin. Tässä tapauksessa verkko-ostoksilla on edelleen esimerkiksi 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.
Jos verkkokauppa ei kohdista markkinointia ja myyntiä Suomeen, sovelletaan asiaan Ison-Britannian lainsäädäntöä. Tällä hetkellä Ison-Britannian kuluttajansuojasäännökset ovat pitkälle yhteneväisiä EU:n kuluttajansuojan kanssa, mutta tilanne voi muuttua. Näyttää siltä, että esimerkiksi 14 vuorokauden peruuttamisoikeus verkko-ostoksille säilyy, sillä se on kirjattu myös Ison-Britannian lakiin.
Kuluttajansuojasäännöksiin Isossa-Britanniassa voi kuitenkin tulla muutoksia, joten joka tapauksessa kannattaa aina tutustua huolellisesti kyseisen verkkokaupan tilausehtoihin.
Geoblokkaus
-
Voi. Geoblokkausasetuksessa ei velvoiteta elinkeinonharjoittajia toimittamaan tavaroita tai palveluja kaikkialle EU:n alueelle. Eli kaikkia tuotteita ei välttämättä toimiteta Suomeen.
-
Geoblokkausasetuksessa ei velvoiteta elinkeinonharjoittajia myymään. Siinä kuitenkin kielletään elinkeinonharjoittajia syrjimästä asiakkaita kansallisuuden tai asuin- tai sijoittautumispaikan perusteella tuotteidensa myynnissä.
Vaikka EU:ssa sijaitsevat kaupat voivat itse päättää tuotteidensa toimittamisesta muihin jäsenmaihin, asiakkailla on muutamia poikkeuksia lukukuunottamatta oltava mahdollisuus ostaa tavaroita ja palveluita samoin ehdoin kuin paikallisilla asiakkailla.
Esimerkiksi:
Tavarat: Jos asiakas haluaa ostaa esimerkiksi elektroniikkalaitteita, vaatteita tai urheiluvälineitä eikä myyjä ehtojensa mukaan toimita niitä asiakkaan jäsenvaltioon, asiakkaalla on oikeus tilata tavarat ja hakea ne myyjän toimipisteestä tai pyytää ne omalla kustannuksellaan toimitettavaksi johonkin muuhun hyväksyttyyn osoitteeseen tai noutopaikkaan.
Sähköisesti suoritettavat palvelut: Jos asiakas haluaa ostaa toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneelta myyjältä sähköisesti suoritettavan palvelun (esimerkiksi pilvipalvelu, tiedonvarastointipalvelu tai verkkosivun ylläpito), asiakkaalla on oikeus ostaa palvelu samoilla ehdoilla kuin myyjän jäsenvaltion asiakkailla. Palvelusta ei voi periä myöskään eri nettohintaa (hinta ilman arvonlisäveroa).Paikan päällä suoritettava palvelut: Jos palvelu suoritetaan myyjän tiloissa tai muussa toisessa jäsenvaltiossa sijaitsevassa paikassa, asiakkaalla on oikeus ostaa palvelu samoilla ehdoilla kuin myyjän jäsenvaltion asiakkailla. Näihin palveluihin kuuluvat esimerkiksi konserttiliput, majoituspalvelut tai autonvuokraus.
Poikkeukset
Myyjän velvollisuus antaa ulkomaisille asiakkaille mahdollisuus hyödyntää samat tarjoukset kuin paikalliset asiakkaat ei koske esimerkiksi:
- audiovisuaalisiin teoksiin liittyviä verkkopalveluita, jotka on suojattu tekijänoikeuksilla, esimerkiksi television suoratoistopalvelut.
- lentoliikenteen lippuja, linja-autoliikennettä sekä vesiliikennettä.
- rahoituspalveluita.
- rahapelipalveluita.
-
Kauppojen on pyydettävä asiakkaalta lupa siihen, jos ne siirtävät asiakkaan toiselle verkkosivulle, jossa voi olla esimerkiksi eri hinnat tai tuotevalikoima. Ohjaus verkkokaupan toiselle sivustolle on ilmaistava selkeästi. Asiakkaan tulee myös voida perua suostumus ja palata alkuperäiselle sivustolle.
-
Kaupat voivat julkaista tarjouksia kohdennetusti eri asiakasryhmille, kunhan perusteena ei käytetä asiakkaiden kansallisuutta tai asuinpaikkaa. Mahdollisia ovat esimerkiksi nuorille suunnatut tarjoukset tai ammattilaisten sijaan tavallisille kuluttajille suunnatut tarjoukset.
-
Myyjä ei saa syrjiä mitään sähköistä maksuvälinettä ”kansallisuuden” perusteella, eli sen takia, että luotto- tai maksukortti on myönnetty toisessa jäsenvaltiossa.
Sen sijaan myyjät voivat valita vapaasti hyväksymänsä maksuvälineet ja kauppa voi olla hyväksymättä tietyn tuotemerkin luottokortin, jos se ei kuulu myyjän hyväksymään maksutuoteryhmään tai -tyyppiin.