Uutiskirjearkisto
Uutiskirjepalvelumme on vaihtunut. Uutiskirjeiden numerot 1/2020–1/2023 ovat saatavilla Archive.org -palvelusta.
-
Vuoden viimeisessä uutiskirjeessä kerromme ajankohtaisia verkko-ostosvinkkejä ja esittelemme verkkosivujemme uuden selkokielisen osion, joka tarjoaa apua kuluttajansuojan, lentomatkustajan oikeuksien ja asioinnin kysymyksissä. Traficomin vieraskynäkirjoituksessa neuvotaan, kuinka verkkohuijauksia voi tunnistaa ja miten omat tiedot voi suojata verkossa. Uutiskirjeessä on mukana myös usein kysyttyä -juttusarjan viimeinen osa, joka käsittelee usein kysyttyjä kysymyksiä asioinnista Euroopan kuluttajakeskuksessa. Lopuksi kerromme vielä ECC-verkoston syksyn kokousten kuulumisia ja mainostamme pian aukeavaa somejoulukalenteria.
Syksyn uutiskirjeessä käsittelemme mobiilipelejä ja kerromme, millaisia ongelmia mobiilipelit sisältävät kuluttajan näkökulmasta. Vieraskynässä esitellään Kilpailu- ja kuluttajaviraston oppimisalustan KKV Kampuksen uusi, verkko-ostamiseen ja taloudenhallintaan keskittyvän kurssi, joka on maksuton ja kaikille avoin. Uutiskirjeessä on mukana lisäksi kesäharjoittelijamme haastattelu, ECC-verkoston suositukset kuluttajansuojan parantamiseksi suoratoimituksissa sekä ajankohtaisia tiedotteita tilausten irtisanomispalveluista ja junamatkustajan oikeuksista. Usein kysyttyä -juttusarjamme kolmannessa osassa käydään läpi timeshare-lomatuotteisiin liittyviä kysymyksiä.
Vuoden toisessa uutiskirjeessä keskeisenä teemana on tulevat EU-vaalit. Vieraskynäartikkelissa Euroopan parlamentin Suomen-toimiston tiedottaja Hannariikka Nieminen kertoo, miksi EU-vaalit ovat tärkeät myös kuluttajan näkökulmasta. EU-vaalien jälkeistä aikaa silmällä pitäen Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on koostanut kuluttajavalitusten pohjalta ehdotuksia, millä tavoin kuluttajansuojaa voitaisiin EU:ssa parantaa. Lisäksi avaamme markkinapaikka-alustojen toimintaa ja annamme kuluttajille neuvoja, mitä asioita kannattaa huomioida alustoilla. Mukana on myös Usein kysyttyä -juttusarjamme toinen osa, joka painottuu verkko-ostamiseen. Annamme lisäksi vinkkejä autonvuokraukseen ulkomailla ja tuomme terveisiä verkostomme vuosikokouksesta sekä Eurooppa-päivän tapahtumasta Oodissa.
Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessä avaamme vuoden 2023 valitusaiheita sekä asiakaspalautekyselyn tuloksia. Annamme lisäksi vinkkejä talvisesongin lentomatkustamiseen ja esittelemme uuden juttusarjan, jossa käydään läpi meiltä usein kysyttyjä kysymyksiä eri teemoista. Ensimmäisenä on vuorossa lentomatkustus. Vieraskynässä Lapin liiton viestintäpäällikkö Jenni Lintula kertoo Europe Direct -tietopisteen toiminnasta ja Lapin merkityksestä EU-tasolla. Uutiskirjeessä on lisäksi mukana tiedotteita, jotka koskevat auton hinta-arviopalveluita, ECC Irlannin toimintaa ja uutta digipalvelusäädöstä.
-
Vuoden viimeinen uutiskirjeemme tarjoilee parhaat vinkit verkko-ostamiseen. Kaupan liiton vieraskynässä tarkastellaan digikuluttajuutta. Mukana on lisäksi juttu kuluttajansuojasta käytetyn tavaran kaupassa ja EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöä koskevan juttusarjan neljäs ja viimeinen osa. Kerromme ADR-menettelyyn ehdotetuista muutoksista, sekä tuomme kuulumisia syksyn kokousmatkoiltamme. Muistutamme lukijoita jälleen avautuvasta somejoulukalenteristamme.
Syksyn uutiskirjeessä kerromme ikääntyviltä kuluttajilta tulevista valitusaiheista ja kuten erilaisista tilausansoista ja verkko-ostosten kuluttajansuojasta sekä auttavista tahoista. Vieraskynässä tarkastellaan ikäihmisten kuluttajaoikeuksia. Lisäksi uutiskirjeessä on mukana kesäharjoittelijamme haastattelu, juttu timeshare-lomaosakkeiden hankinnasta sekä lentomatkustajien oikeuksia ja EU-tuomioistuimen ratkaisukäytäntöä koskevan juttusarjan kolmas osa. Mukana on myös tietoa Pohjoismaiden ja Baltian maiden vaihtoehtoisen riidanratkaisun vertailevasta tutkimuksesta, komission toimista verkossa toimivien suurten lennonvälittäjien käytänteiden muuttamiseksi. Kertaamme myös, millaisissa lennon viivästys- ja peruutustilanteissa matkustajalla voi olla oikeus korvaukseen.
Vuoden toisessa uutiskirjeessä kertaamme hyödyllisiä matkustusvinkkejä kesän matkoja varten. Lentomatkustajan oikeuksia käsittelevän juttusarjan toisessa osassa esitellään EU-tuomioistuimen ratkaisukäytänteitä lentojen uudelleenreitityksissä sekä matkustajan huolenpidossa. Mukana on lisäksi kuulumisia Euroopan kuluttajakeskuksen opintomatkalta Madridiin, ja Euroopan komission Suomen edustuston vieraskynässä kerrotaan 9.5. vietetyn Eurooppa-päivän Suomen päätapahtuman tunnelmia.
Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessä kerromme yritysten omista riidanratkaisumenettelyistä, matkatavaravalitusten ratkaisuista EU-tuomioistuimessa sekä alkuvuoden onnistuneista sovitteluista. Lisäksi mukana on Kansallisen audiovisuaalisen instituutin vieraskynäkirjoitus mediataidoista ja kuinka niitä voi oppia, oli sitten minkä ikäinen tahansa.
-
Vuoden viimeisessä uutiskirjeessämme annamme täsmävinkkejä jouluostosten tekoon verkossa, kerromme sekä tuomioistuinten ulkopuolisen riidanratkaisun (ADR) kehitystyöstä ja esittelemme syksyn tapausesimerkkejä onnistuneista sovitteluista. Lisäksi uutiskirjeessä on mukana Helsingin käräjäoikeuden vieraskynäkirjoitus EU:n työkaluista maiden rajat ylittävissä kuluttajariidoissa. Muistutamme lukijoita myös pian avautuvasta somejoulukalenteristamme.
Uutiskirjeessä kerromme kuluneen kesän kuluttajayhteydenotoista ja esittelemme onnistuneita tapausesimerkkejä, joissa päästiin sovintoratkaisuun kuluttajan ja myyjän välillä. Lisäksi annamme neuvoja tilanteeseen, jos saat liikennesakot ulkomailta. Kerromme myös muun muassa Euroopan kuluttajakeskusten lapsille ja nuorille tuottamasta videosta ja tietovisoista, jotka käsittelevät muun muassa mobiilipelien sisäisiä ostoja ja tilausansoja, mitä voidaan hyödyntää myös kouluissa englannintunneilla.
Uutiskirjeestä löydät myös muun muassa vinkit auton vuokraamiseen ulkomailla ja kerromme uudesta valitusmallista, jota voit käyttää, jos ulkomailta ostetussa autossa tulee ongelmia. Traficomin vieraskynässä on asiaa liikuntarajoitteisen matkustajan oikeuksista ja kuinka tulee toimia, jos matkalla kaikki ei menekään suunnitellusti.
Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessä kerromme ajankohtaisista valitusaiheista ja vuoden 2021 asiakaspalautekyselyn tuloksista sekä saaduista kehitysideoista, uusitusta verkkopalvelustamme sekä virhevastuun eroista Euroopan eri maissa. Lisäksi uutiskirjeessä on esimerkkejä onnistuneista maiden rajat ylittävistä sovittelutapauksista ja muistutus, että verkkokaupan nimi ja kieli eivät kerro sen sijaintimaata.
-
Vuoden viimeisessä uutiskirjeessämme kerromme muun muassa vinkkejä jouluostosten tekoon verkossa sekä tuomioistuinten ulkopuolisen riidanratkaisun (ADR) toimivuudesta Euroopassa, sen kehityskohteista ja hyvistä käytännöistä. Lisäksi olemme keränneet tapausesimerkkejä onnistuneista sovittelutapauksista kuluneen vuoden aikana, ja vieraskynässä Kuluttajaliiton projektipäälliköt kertovat Huijarit kuriin -hankkeen tuloksista. Mainostamme myös perinteeksi muodostunutta some-joulukalenteriamme.
Syksyn uutiskirjeemme on kestävä kulutus -teemanumero, jossa kerromme muun muassa junamatkailusta ja junamatkustajien oikeuksista Euroopassa ja kestävän kulutuksen edistämisestä ECC-verkostossa. Mukana on myös vieraskynäkirjoitus virallisista ympäristömerkeistä, jotka auttavat kuluttajaa tuotevalinnoissa. Lisäksi kesäharjoittelijamme kertoo, millaisia tapauksia toinen koronakesä on tuonut käsittelyyn ja jakaa parhaat vinkkinsä maiden rajat ylittäviin ostoihin.
Kevään uutiskirjeemme on digitaaliset sisämarkkinat -teemanumero ja kerromme siinä muun muassa verkkokaupan suoratoimituksista eli dropshippingistä. Mukana on myös laaja kirjoitus kuluttajahuijauksista ja niiden ehkäisemisestä sekä tietoa käyttäjien ohjailusta verkossa, kuluttajien saamista hyvityksistä pandemia-aikana ja tapausesimerkki treffipalvelusopimuksen irtisanomisen vaikeudesta.
Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessämme kerromme muun muassa vuoden 2020 valitustilastoista ja koronan vaikutuksesta toimintaamme. Kirjoitimme myös matkustamisesta korona-aikaan sekä saamastamme asiakaspalautteesta. Kerromme myös, kuinka valitus varastetusta vuokra-autosta ratkesi. Voit lukea myös Euroopan kuluttajakeskusten verkoston vastuullisen kuluttamisen lupauksista vuodeksi 2021.
-
Vuoden viimeisessä uutiskirjeessämme kerromme vinkit jouluostosten tekoon verkossa ja varoitamme lainahuijauksista, joihin voit törmätä verkossa. Uutiskirjeessä on useampi juttu myös lentomatkustajien oikeuksista ja vieraskynässä Euroopan komission Suomen edustuston kirjoitus EU:n uudesta kuluttaja-asioiden toimintaohjelmasta. Kerromme myös Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden raportista, joka sisältää koronavuoden kuulumiset ja tilastoja, sekä mainostamme tulevaa kestävän kulutuksen some-joulukalenteristamme.
Syksyn uutiskirjeessämme kerromme muun muassa tuoteväärennöksistä, joihin voit törmätä verkossa, lentomatkustajien oikeuksista ja matkustamisesta korona-aikaan. Mukana on myös mm. Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn asiantuntijan kirjoitus ajankohtaisista sijoitus- ja lainahuijauksista, joista Euroopan kuluttajakeskuskin sai yhteydenottoja viikoittain kesän aikana. Kesäharjoittelijamme haastattelusta voit puolestaan lukea, miten etätyö ja tapauskäsittely on koronakesänä sujunut.
Kevään uutiskirjeessämme kerromme muun muassa koronan vaikutuksesta verkostomme yhteydenottomääriin ja toimintaamme, sekä jaamme ohjeita kuluttajille ja matkustajille. Kuluttajaliiton Huijarit kuriin -hankkeen vieraskynässä on asiaa koronahuijauksista. Voit myös lukea Eurooppa-päivästä ja verkkosivujemme tulevasta uudistuksesta.
Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessämme kerromme muun muassa vuoden 2019 valitustilastoista lennot ja verkko-ostaminen kärkiaiheinaan. Esittelyssä myös ulkoministeriön Eurooppatiedotus. Muistuttelemme lisäksi lomaosakekaupan sudenkuopista, tilausansoista nettideittipalveluissa sekä koronaviruksen vaikutuksista matkustamiseen. Esittelyssä on myös komission alkuvuodesta julkaisema raportti kuluttajien kohtamista huijauksista.
-
Vuoden viimeisessä uutiskirjeessämme kerromme muun muassa auton ostamisesta Ruotsista, smishingistä eli tekstiviestihuijauksella tapahtuvasta tietojenkalastelusta sekä opintomatkastamme Saksaan. Uutiskirjeessä on juttuja myös muun muassa junamatkustamiseen liittyvistä uudistuksista sekä siitä, miten varmistat ehtimisen jatkolennolle ja kuka on vastuussa lentokentällä turvatarkastuksen ongelmatilanteista.
Uutiskirjeessä on juttuja muun muassa syyskuun vuosikokouksestamme, joka toi kaikki Euroopan kuluttajakeskukset Suomen vieraiksi EU-puheenjohtajuuden myötä, kesäharjoittelijamme haastattelu ja hänen vinkkinsä kuluttajille sekä tietoa tuoreesta lentoyhtiökonkurssista Euroopassa. Kertaamme myös, miksi luottokortti on usein turvallisin maksutapa verkossa.
Tässä uutiskirjeessä kerromme lentojen vakiokorvausten rajoituksista, auton ostamisesta Saksasta, lomamajoituksen hankkimisesta sekä miten toimia, jos verkko-ostos on vaurioitunut kuljetuksen aikana. Kerromme myös tilausansavalitusten kasvusta sekä auton vuokraamisesta.
Vuoden ensimmäisessä uutiskirjeessä luomme katsauksen viime vuoden valitustilastoihin. Kerromme myös Brexitistä, luotonantajan yhteisvastuusta kuluttajakaupassa, annamme vinkkejä hiihtolomalla risteilijöille sekä kerromme eräästä hyvin päättyneestä tapauksesta. Voit myös katsoa uuden autonvuokrausvideomme.
-
Uutiskirjeen joulunumerossa annamme vinkit joululahjojen ostoon EU-alueen verkkokaupoissa ja kansanvälisillä alustoilla. Kerromme myös tapauskäsittelystämme – miten asiaasi käsitellään ja miten se etenee – esimerkkitapauksessa on kyse lennon viivästyksestä. Mukana myös Euroopan kuluttajakeskuksen pitkäaikaisen johtajan Leena Lindströmin haastattelu, jossa selviää, mitkä ongelmat ovat olleet tyypillisiä ulkomailta ostettaessa eri vuosina ja mitä haasteita on edessäpäin.
Uutiskirjeen syysnumerossa voit lukea useita lentoihin liittyviä juttuja, asiaa matkapakettilainsäädännöstä sekä henkilöhaastattelut kesäharjoittelijoistamme.
Uutiskirjeessä on aiheena lentojen ostaminen erilaisilla alekoodeilla ja se, sitooko lentojen hintavirhe niiden myyjää. Annamme myös ohjeita lemmikkien kanssa lentämiseen ja auton varaosien ostamiseen verkosta.
Katsaus viime vuoden valitustilastoihin, joissa lentoaiheet ja tilausansat olivat kärjessä. Lisäksi uutiskirjeessä on kiinnostava juttu verkkokaupan hintavirheistä neljän tapausesimerkin kautta ja vinkit sisustustuotteiden ja huonekalujen verkko-ostoksille. Uutiskirje sisältää lisäksi jutut verkkokauppaostosten riidanratkaisuun tarkoitetusta ODR-sivustosta, joka soveltuu hyvin maiden rajat ylittäviin kuluttajan ja yrityksen välisiin riitatilanteisiin ja jolla voi tehdä valituksen myös suomeksi, sekä Matka2018-messujen kuulumisista.
-
Vuoden viimeinen uutiskirjeemme on perinteisesti jouluteemanumero. Lue vinkkimme, ennen kuin suuntaat lahjaostoksille! Mihin lahjanostajan kannattaa kiinnittää huomiota tehdessään hankintoja ulkomaisista verkkokaupoista, kivijalkaliikkeistä tai vaikkapa joulutoreilta. Mukana myös mm. lentoja verkosta varaavan muistilista, vinkit kulttuuri- ja urheilutapahtumalippujen turvalliseen verkko-ostamiseen sekä tietoa EU-kuluttajansuojan uudistumisesta verkkokaupassa ja uutiskirjeen lukijatutkimuksen tuloksia.
Euroopan kuluttajakeskuksen asiakkaita palvelevan kuluttajaoikeusneuvoja Johanna Kytölän vinkit autonvuokraukseen ja kuluttajien kokemuksia autonvuokrauksessa ulkomailla. Toinen uutiskirjeen pääjutuista on tietovisa verkko-ostajalle, missä voit tarkistaa tietosi esimerkiksi siitä, kuka maksaa peruutetun tilauksen palautuskulut, voiko myyjä kieltäytyä toimittamasta tuotetta Suomeen ja sitooko virheellinen hinta verkkokauppaa. Mukana on myös juttu muuttopalvelun valinnasta silloin, kun muutat Suomesta toiseen EU-maahan, kesätyöntekijämme haastattelu ja uutiskirjeen lukijatutkimus.
Kiinalaiset verkkokaupat -jutussa annamme neuvoja, kuinka toimia, jos sinulla on ongelma Kiinasta tilatun tuotteen kanssa tai jos et saa enää myyjään yhteyttä tilauksen teon jälkeen ja haluaisit palauttaa tuotteen. Toinen uutiskirjeen pääjutuista käsittelee lentomatkustamisen tärkeitä termejä, jotka on hyvä tuntea, kuten vaikkapa PIR tai no show -ehto. Mukana on myös jutut verkkokaupan sopimusehdoista, tuoteväärennöksistä verkossa ja vinkit auton ostoon ulkomailta.
Uutiskirjeessä annetaan vinkit hiihtolomalle lähteville ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Vinkit on tehty niin ranta- kuin rinnelomia ajatellen. Mukana jutut myös netin deittipalveluista ja autonhinta-arviopalveluista sekä tilastot vuoden 2016 valitusmääristä Euroopan kuluttajakeskuksessa.
-
Käymme verkossa joululahjaostoksilla Euroopan kuluttajakeskuksen lakimiehen kanssa ja kerromme vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin verkko-ostosten palauttamisesta. Mukana myös juttu siitä, minkälaiset tilausansat meitä ovat syksyn aikana työllistäneet, ja neuvoja matkan varaamista suunnitteleville. Kuukauden tapauksena lennolla rikkoutunut matkalaukku.
Riidanratkaisu -teemanumerossa kerrotaan muun muassa suomalaiskuluttajien mahdollisuuksista viedä saksalais- tai tanskalaisyritystä koskeva riita-asiansa paikallisen riidanratkaisuelimen käsittelyyn, ja mitä aiheita suomalaisten valitukset yleensä näissä maissa koskevat. Uutiskirjeessä kerrotaan myös, miten Fatkiller-laihdutusvalmisteen aiheuttama valitussuma on saatu käsiteltyä ja miten asiassa on edistytty.
Lista yleisimmistä ongelmista, joita suomalaiskuluttajat kohtaavat maiden rajat ylittävässä kaupassa. Kokosimme myös yhteen kuluttajaa auttavia tahoja. Tietoa alkuvuoden kuluttajayhteydenottojen aiheista ja sovitelluista jutuista sekä kesän tapahtumistamme. Kuukauden tapauksena turvaistuinten osto saksalaisesta verkkokaupasta.
Muistilista valmismatkaa suunnitteleville, vinkit hiihto- ja laskettelumatkoista, kuukauden tapauksena tilaamatta toimitettu sähkötupakkatuote Latviasta, esittelyssä uusi ODR-riidanratkaisufoorumi, toimintaohjeet netin treffipalveluista ja tiedot vuoden 2015 valitusmääristä ja -aiheista.
-
Tietopaketti jouluostoksista verkossa. Kuluttajalle kerrotaan Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan toimipisteiden yhdessä kokoamat vinkit ongelmattomiin verkko-ostoksiin. Lisäksi vastataan usein kysyttyihin kysymyksiin verkkokaupan palautus- ja peruutusoikeuksista. Mukana myös vinkit vanhemmille, miten välttää lasten mobiilipelaamisesta syntyvät yllättävät luottokorttiveloitukset ja matkustusasioiden ajankohtaiset kuulumiset. Kuukauden tapauksena esitellään hollantilainen Crocs-kenkiin erikoistunut verkkokauppa, jolla oli ongelmia maksunpalautuksessa.
Hyötytietoa matkustajan oikeuksista. Testaa, ovatko matkustamiseen liittyvät tietosi ajan tasalla ja saat samalla käytännön vinkkejä onnistuneeseen lomaan. Muina aiheina muun muassa autonvuokrauksen ongelmat ulkomailla ja ulkomaisten lentoyhtiöiden viivästyskorvaukset, joita ei aina suostuta maksamaan kuluttajille kansallisten valvontaelinten suosituksista huolimatta.
Tilausansat verkossa -teemanumero: tilausansojen tyyppiesimerkit, kuluttajatarinat ja ohjeet tilausansojen välttämiseen; vinkit Euroopan festarimatkaajille ja interreilaajille.
Vinkit hiihtolomalaisille, muistilista verkossa toimivista treffipalveluista ja tilastot vuodesta 2014 tapausesimerkkeineen.
-
- Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 6/2014 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 5/2014 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 4/2014 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 3/2014 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 2/2014 Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
- Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirje 1/2014 (Matkustus-teemanumero) Linkki avautuu uuteen ikkunaan on ulkoinen linkki
-