Olemme saaneet kuluvana vuonna yhteydenottoja kuluttajilta verkon kautta haettavista lainoista, joiden lainantarjoajat ovat ulkomaisia. Osa kuluttajista on kääntynyt ulkomaisen lainanmyöntäjän puoleen, jos tutuista pankeista ei ole myönnetty lainaa. Vaikka Euroopassa on paljon asiallisia lainantarjoajia, toisinaan saatu lainatarjous ulkomailta on kuitenkin lopulta osoittautunut huijaukseksi. Osa kuluttajista on myös hyödyntänyt verkon lainavertailusivustoja. Ainakin yhdessä tapauksessa kuluttaja oli vertailun kautta päätynyt huijaussivustolle. Koronatilanne on vaikuttanut ja tulee vaikuttamaan monen kuluttajan maksukykyyn. Ikävä kyllä tämä voi pahimmillaan johtaa kuluttajien suurempiin riskiottoihin ja sitä kautta myös riski huijatuksi tulemiseen kasvaa.
Osa lainahuijaussivustoista näyttää hyvin vakuuttavilta ja monet niistä ovat myös kääntäneet sivunsa ainakin osittain suomeksi. Monissa huijauksissa esitetty ulkomaisen pankin nimi on hyvin samankaltainen olemassa olevan pankin kanssa. Kannattaa käydä yrityksen nimi ja muut tiedot huolellisesti läpi ja verrata niitä vaikka hakukoneen kautta kyseisellä nimellä löytyviin tietoihin. Huijaussivustojen elinikä on lyhyt ja kierto nopeaa: kun yksi suljetaan, toinen on jo ilmestynyt.
Kuluttajille toimitetuissa lainapapereissa käytetty kieli on jo selvästi ontuvampaa: käännökset on tehty verkon käännösohjelmilla. Monessa lainapaperissa mainitaan viranomaistahoja väitetyn lainanmyöntäjän kotimaasta tai lainapapereihin on lisätty muita elementtejä, jotta paperit tuntuisivat asianmukaisilta ja virallisilta. Osa tiedoista vaikuttaa jopa heppoisilta: huijarit saattavat todistella olevansa oikea pankki tai lainanmyöntäjätaho liittämällä mukaan kuvia konttorin julkisivusta tai pankin henkilökunnasta. Myös huijareiden käyttämät sähköpostiosoitteet on luotu vain tätä tarkoitusta varten.
Yksi tunnusmerkki voi olla ennakkomaksu
Lainahuijauksille ominaista on se, että kuluttajalta pyydetään ennakkomaksuja lainan myöntämiseksi. Kun kuluttaja on taivuteltu maksamaan ennakkoon yksi maksu, usein kuluttajalta vaaditaan myös muita maksuja. Jo sen, että kuluttajat joutuvat ensin maksamaan satoja tai jopa tuhansia euroja, jotta saavat esimerkiksi luvatun 10 000 euron lainasumman tililleen, pitäisi herättää epäilyksiä. Väillä myös tili, jolle ennakkomaksu on pyydetty maksamaan, onkin jonkin yksityishenkilön nimissä, ei väitetyn pankin.
Ikävä kyllä moni on maksanut useamman suorituksen. Näissä tilanteissa huijauksen uhreille uskotellaan, että kyseessä on juuri se viimeinen maksu ennen lainasumman siirtoa kuluttajan tilille. Aina kuitenkin löytyy uusi tekosyy sille, ettei rahaa voida siirtää. Lopulta koko tekaistu pankki sivustoineen on kadonnut, kun rahaa on saatu huijattua tarpeeksi ja kuluttajan epäilytkin jo heräävät.
Ennen kuin ryhdyt lainanottoon ulkomailta, kiinnitä huomio seuraaviin:
- Tuntuuko lainatarjous liian hyvältä ollakseen totta? Suhtaudu hyvin kriittisesti siihen, että saat tuntemattomalta pankilta melkeinpä liian hyvän lainatarjouksen. Varoitusmerkki voi olla myös se, jos pankki ei ole juuri kiinnostunut takaisinmaksukyvystäsi tai varallisuudesta, vaan on valmis muitta mutkitta myöntämään sinulle suurenkin lainan.
- Älä maksa ennakkomaksuja, äläkä varsinkaan yksityishenkilöiden tileille. Jos asioit pankin kanssa, pankki ei pyydä suorituksia yksityishenkilöiden tileille, olipa tämä tili sitten kotimaisessa tai ulkomaisessa pankissa. Ennakkomaksua lainan saamiseksi ei tulisi maksaa myöskään väitetyn pankin tilille.
- Huijarit saattavat olla huolimattomia. Kiinnitä huomiota käytettyyn kieleen ja sähköpostiosoitteisiin. Viestinvaihtoa voi tulla useammasta osoitteesta.
- Jos olet tullut huijatuksi:
- Lopeta ennakkomaksujen maksaminen välittömästi.
- Tee asiasta rikosilmoitus.
- Ilmoita asiasta pankkiisi. Vaikka huijarille siirtämiäsi rahoja ei saataisi takaisin, näin estät mahdolliset lisävahingot.
Euroopan kuluttajakeskusten mahdollisuudet auttaa lainahuijaustapauksissa ovat valitettavasti vähäiset. Hae lisätietoa ja apua, jos olet tullut huijatuksi. Esimerkiksi Kuluttajaliiton Huijarit Kuriin-hanke ja Poliisin rikosuhripäivystys voivat tarjota tukea. Tietosuojavaltuutetun sivuilla on tietoa, miten voit toimia, jos epäilet henkilötietojesi väärinkäyttöä tai tietoturvaloukkausta. Voit ilmoittaa mahdollisista tietoturvaloukkauksista myös Kyberturvallisuuskeskukselle.
Lue myös Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn asiantuntijan kirjoitus sijoitus- ja lainahuijauksista uutiskirjeessämme 3/2020: Sijoitus- ja luottohuijauksiin mukaan jopa lainarahalla.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2020.