Verkko-ostamisen muistilista

Verkkokaupan myötä ulottuvillasi ovat valtavat valikoimat. Voit tehdä ostoksia kotonasi milloin haluat, vertailla hintoja ja valita edullisimmat. Verkkokauppaan liittyy erityispiirteitä, sillä myyjä ja ostaja eivät ole samaan aikaan läsnä kaupan teossa.

Kiinnitä huomio seuraaviin kohtiin ennen kuin teet tilauksen:

Mitä tiedät myyjästä?

Kertooko myyjä selkeästi sivuillaan nimensä, katuosoitteensa ja puhelinnumeronsa sähköpostiosoitteen lisäksi? Vai onko tarjolla vain sähköinen yhteydenottolomake?

  • Pelkän sähköpostiosoitteen tai postilokeron kanssa ei kannata käydä kauppaa!
  • Verkko-osoitteesta tai verkkokaupan kielestä ei aina pysty päätellä, missä maassa myyjä toimii. Myyjä voi myös toimia yhdessä maassa, mutta tavarat toimitetaan toisesta maasta. Nämä tiedot saattavat löytyä tilausehdoista.

Etsi tietoa myyjästä myös syöttämällä yrityksen nimi hakukoneeseen – esimerkiksi keskustelupalstoilta saatat löytää tietoa muiden ostokokemuksista.

Ovatko tarjoukset liian hyviä ollakseen totta?

Jos törmäät verkossa ilmaisena mainostettuun tuotteeseen, on todennäköistä, että sinulle ollaan tosiasiassa myymässä jotain, mistä joudut maksamaan. Jos olet tilannut tuotenäytteen tai kokeilupakkauksen ja maksanut esimerkiksi postikulut pankki- tai luottokortilla, saattaa myyjä veloittaa tililtäsi lisäsummia.

Lue tuotenäytetarjouksen sopimusehdot erityisen huolellisesti. Ehdot kannattaa lukea alusta loppuun, usein tärkeimmät ehdot löytyvät tekstin seasta tai sen viimeisiltä riveiltä.

Mitä sinulle kerrotaan tuotteesta?

  • Kertooko myyjä selkeästi sivuillaan itse tuotteesta ja sen ominaisuuksista?
  • Annetaanko tuotteelle takuu ja mikä on sen alueellinen kattavuus – saatko tuotteen tarvittaessa takuukorjattua Suomessa?
  • Millä kielellä tuotteelle on saatavissa käyttöohje?
  • Onko tuote teknisiltä ominaisuuksiltaan Suomeen sopiva?

Ovatko hintatiedot selkeät?

Luotettava myyjä:

  • kertoo selvästi mitä itse tuote maksaa
  • erittelee kaikki tilaukseen liittyvät maksut
  • ilmoittaa selkeästi kokonaishinnan veroineen ja toimituskuluineen

Kerrotaanko toimitusaika ja muut toimitusehdot?

Kerrotaanko toimitusajan pituus? Jos ei, se voi olla hyvä sopia myyjän kanssa. Lue aina myös muut toimitusehdot:

  • Ovatko ne selkeät ja ymmärrettävät?
  • Saatko niistä vastauksen kysymyksiisi?
  • Miten menetellään esimerkiksi tavaran ollessa virheellinen?

Annetaanko tieto peruutusajasta tai sen puuttumisesta?

Verkkokaupassa EU-alueella kuluttajalla on 14 vuorokauden peruutusaika. Myyjän pitää kertoa:

  • peruuttamisoikeudesta tai se puuttumisesta
  • miten toimia peruutustilanteessa.

Peruuttamisoikeus ei aina koske esimerkiksi lentoja, majoituspalveluita ja auton vuokrausta. Lue siis sopimusehdot huolella läpi.

Minkälaisia maksutapoja myyjä tarjoaa?

Verkkokaupassa tavara maksetaan yleensä tilauksen yhteydessä. Tarjolla saattaa olla erilaisia  maksuvaihtoehtoja, joista osa antaa sinulle lisäturvaa kun taas toiset ovat hyvinkin riskialttiita.

Tarkempaa tietoa maksutavoista löydät kohdasta turvallinen maksaminen.

Mihin henkilötietojasi käytetään?

  • Tarkista, mitä yritys ilmoittaa henkilötietojen käytöstä ja suoramarkkinoinnista.
  • Mieti, mitä tietoja itsestäsi haluat antaa.

Pidä tallessa kaikki dokumentaatio siitä, mitä on sovittu!

Verkkosivuja päivitetään jatkuvasti. Muista säilyttää:

  • tekemäsi tilaus
  • saamasi tilausvahvistus
  • toimitusehdot
  • tuotteen kuvaus tai mainos
  • myyjän kanssa käymäsi viestinvaihto.

Tämä helpottaa olennaisesti asian selvittelyä mahdollisessa ongelmatilanteessa.

Onko myyjällä niin sanottu trustmark?

Jotkut myyjät kuuluvat järjestelmiin, joiden myötä ne sitoutuvat noudattamaan tiettyjä sääntöjä. Järjestelmä saattaa helpottaa riitojen ratkaisua. Tällaisia niin sanottuja trustmarkeja on monenlaisia ja niiden tarjoama suoja vaihtelee. Jos yrityksellä on sivuillaan tällainen merkki, tarkista mitä etua se antaa sinulle.

Liittyykö haluamaasi tuotteeseen erityissäännöksiä tai tuontirajoituksia?

Lähtökohta on, että voit tilata tuotteita vapaasti muista EU-maista tarvitsematta maksaa tulleja. Kaikki EU:n ulkopuolelta toimitettavat tavarat pitää tullata. Lisätietoa tulleista, tuontirajoituksista ja verotuksesta saat Tullin verkkosivuilta.