Kuluttajille eri maissa on aiheutunut harmia netissä toimivista autojen hinta-arviopalveluista, joissa autonsa rekisterinumeron ja sähköpostiosoitteen syöttämällä on saattanut huomaamattaan tilata maksullisen palvelun. Muun muassa kauppanimillä autoscandic, autofaxi, autonorden.net ja bilenspris tarjottavien arviopalvelujen hinnat ovat 69-75 euroa. Yritykset on rekisteröity Virossa ja niiden tilausehtojen mukaan palvelulla ei ole palautusoikeutta. Kuluttajalla on kuitenkin peruutusoikeus tietyin ehdoin.
Osa kuluttajista on yllättynyt, kun vain muutamalla klikkauksella, autonsa rekisterinumeron ja sähköpostiosoitteen syöttämällä onkin jo tullut tilanneeksi maksullisen palvelun.
Kyseiset verkossa toimivat autonhinnan arviointipalvelut, joissa palvelun suorittaminen aloitetaan palveluntarjoajan sopimusehtojen mukaan välittömästi, ovat 13.6.2014 voimaantulleen lain vastaisia eikä kuluttaja menetä lainmukaista peruutusoikeuttaan edes siinä tapauksessa, että palvelu on jo toimitettu asiakkaalle ennen peruutusajan umpeutumista.
Poikkeus edellä mainitusta pääsäännöstä on kuitenkin tilanne, jossa kuluttaja on nimenomaisesti itse aktiivisesti pyytänyt arvioinnin aloittamista ennen peruutusajan päättymistä. Tällöin peruutusoikeutta ei enää ole. Lainsäätäjä korostaa, että kuluttajan peruutusoikeutta ei poista pelkkä verkkosivuilla tai sopimusehdoissa oleva maininta arvioinnin aloittamisesta heti.
Autonarviointipalvelun markkinoinnissa on vielä paljon puutteita, joihin kuluttaja-asiamiehet ovat kaikissa Pohjoismaissa puuttuneet, mutta joita ei vielä ole saatu korjattua lain vaatimalle tasolle. Viranomaisten työ näiltä osin jatkuu edelleen yhteistyössä Viron kuluttajaviranomaisten kanssa.
Euroopan kuluttajakeskuksen tehtävänä on edistää sovintoratkaisuja rajat ylittävän kaupan riidoissa. Sovintoratkaisut edellyttävät edes jonkinasteista lähentymistä osapuolten välillä kohtuullisen neuvottelutuloksen aikaansaamiseksi. Auton arviointipalveluja tarjoavat yritykset eivät ole osoittaneet kiinnostusta ongelmien ratkomiseen tuomioistuimen ulkopuolisin keinoin. Sen vuoksi Euroopan kuluttajakeskus pyrkii ennaltaehkäisevästi kertomaan kuluttajille heidän oikeuksistaan autonarviointipalveluja käytettäessä.
Euroopan kuluttajakeskuksen ohjeet autonarviointipalvelun laskun saaneille
- Jos erehdyit tilaamaan tai tulet katumapäälle, lähetä mahdollisimman pian peruutusilmoitus yritykselle. Jos olet lähettänyt peruutusilmoituksen sähköpostitse, sinulta ei voida vaatia enempää. Säästä kuitenkin sekä peruutusilmoitus että saamasi arviointitulos.
- Peruutusilmoituksen voit tehdä suomeksi, jos verkkosivujen tarjous on ollut suomenkielinen. Yritys ei voi edellyttää, että käyttäisit lakisääteistä peruutusoikeuttasi muulla kielellä kuin sillä, jolla pystyit asioimaan alunperinkin. Yrityksen tehtävä on selvittää saamiensa peruutusilmoitusten tai reklamaatioiden sisältö.
- Jos peruutusilmoituksen lähetettyäsi saat samalta yritykseltä maksumuistutuksen, siihen ei tarvitse reagoida eikä vastata. Yksi peruutusilmoitus riittää.
- Laskuttajalla on oikeus lähettää velkomus perintätoimistolle tai muulle laskuttajalle. Jos näin kävisi, lähetä tieto peruutuksestasi myös tälle uudelle laskuttajalle.
- Jos yritys haluaa pysyä vaatimuksessaan, sen tulee haastaa sinut oikeuteen. Euroopan kuluttajakeskuksen arvion mukaan yritysten maksuvaatimus ei voi menestyä tuomioistuimessa, koska kuluttajilla on autonarviointipalveluissa normaali lakisääteinen peruutusoikeus.
- Olemme saaneet autonarviointipalveluista vuoden 2014 aikana noin 100 valitusta, yksikään niistä ei tietojemme mukaan ole päätynyt oikeuden käsiteltäväksi.
- Yrityksen mahdollinen haastehakemus saattaa kuitenkin edetä tuomioistuimessa läpihuutojuttuna, jos et reagoi saamaasi haasteeseen. Haasteen saatuasi ota välittömästi yhteys joko kuluttaja-asiamieheen tai Euroopan kuluttajakeskukseen.
- Vältä asioimasta verkossa sellaisten yritysten kanssa, jotka eivät ilmoita omaa sähköpostiosoitettaan, vaikka vaativat kuluttajalta sähköpostiosoitteen.
Lisätietoja:
Autonarvio-aiheesta kerrottiin Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 5/2014, joka ilmestyi tänään 2.10.2014. Muita aiheita uutiskirjeessä ovat mm. lomatuotekauppiaat etelän lomakohteissa (Kanaria, Thaimaa), autonvuokrauksen syrjivä hinnoittelukäytäntö, johon EU-komissio on puuttunut, ja muut Euroopan kuluttajakeskuksen ajankohtaiset aiheet.