Pohjoismaalaiset kuluttajat valittavat yhä enemmän autonvuokrauksesta Euroopassa. Tilastossa ovat mukana valitukset, joita Euroopan kuluttajakeskukset Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa ovat saaneet. Suomessa valitusmäärät ovat pysyneet suunnilleen entisellä tasollaan, kun muissa Pohjoismaissa ne ovat olleet viime vuodet kasvussa. Yleisimmät ongelmat, joista autonvuokrauksen kohdalla valitetaan, ovat lisävakuutukset ja vahinkojen korjauksista jälkeenpäin laskutettavat kustannukset.
Kuluttajilla on toisinaan ongelmia auton vuokraamisessa Euroopassa. Euroopan kuluttajakeskusten verkoston pohjoismaiset toimipisteet ovat rekisteröineet valitusten määrän kasvaneen kolmen viime vuoden aikana muualla paitsi Suomessa. Vuoden 2016 aikana valituksia autonvuokrauksesta tehtiin Pohjoismaissa 25 prosenttia enemmän kuin aiempina vuosina. Valitusmäärät kasvoivat lähes 40 prosenttia vuodesta 2014*.
Yleisin ongelma, johon kuluttajat törmäävät vuokratessaan autoa Euroopassa on se, että auto onkin kalliimpi kuin mitä kuluttaja on autoa verkosta varatessaan olettanut. Tämä johtuu pääasiassa lisävakuutusten kaltaisista kustannuksista ja vuokrauksen jälkeen perittävistä korjauskuluista (ns. jälkilaskutus). Usein kuluttajan on paikan päällä ostettava lisävakuutus, jotta voi edes ottaa auton käyttöönsä. Ongelmia vahinkojen jälkeen perittävistä korjauskuluista tulee useimmiten silloin, kun kuluttaja on palauttanut auton vuokraamon aukioloaikojen ulkopuolella, eikä voi todistaa, milloin esimerkiksi naarmu autoon on tullut.
– Kuluttajat vuokraavat usein lomillaan auton omatoimista liikkumista varten. On tärkeää tutustua sopimusehtoihin jo varaushetkellä ja vielä paikan päällä. Kannattaa myös olla erityisen tarkkana auton luovutushetkellä ja katsoa, että kaikki auton mahdolliset naarmut ja kulumat on asianmukaisesti merkitty. Kuluttaja voi vaikka valokuvata auton nouto- ja palautushetkellä”, sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.
Viisi vinkkiä autonvuokraajalle
- Tarkista, mitä hintaan sisältyy. Tarkista hinnan määräytyminen niin yksittäisen vuokrapäivän kuin koko vuokra-ajan osalta. Kiinnitä huomiota siihen, ilmoitetaanko hinta arvonlisäveroineen, vai lisätäänkö se ilmoitettuun hintaan. Lisämaksut lisävarusteista, kuten lastenistuimista, ovat yleisiä. Kiinnitä huomiota myös mahdollisiin toimitusmaksuihin ja palvelumaksuihin. Esimerkiksi palauttaessasi autoa muualle kuin lähtöpaikkaan saat varautua lisäkustannuksiin. Vertaile sivustoja ja hintoja ennen kuin teet varauksen.
- Perehdy sopimukseen ennen allekirjoittamista. Vaikka olet varannut auton verkossa, allekirjoitat sopimuksen vasta autovuokraamon luona. Lue sopimus tarkkaan ja säilytä kopio kaikista vuokraamiseen liittyvistä asiakirjoista. Jos et ymmärrä jotain sopimuksen kohtaa, pyydä siitä lisätietoja ennen allekirjoittamista.
- Tarkista vakuutuksen ehdot huolellisesti ennen allekirjoittamista. Tutki erityisen huolellisesti vakuutukseen liittyvät ehdot, sillä eri maiden vakuutusturvissa voi olla runsaasti eroja. Toimi näin myös, vaikka olisit varannut auton verkosta. Varaudu siihen, että autovuokraamo yrittää myydä lisävakuutusta autoa noudettaessa. Muista, että vakuutus voi olla jo osa matkavakuutustasi tai olet ehkä ottanut jo erillisen vakuutuksen.
- Maksa luottokortilla. Useimmat autovuokraamot vaativat luottokorttimaksua. Tällöin voit ottaa yhteyttä luottokorttiyhtiöösi pyytääksesi takaisinmaksua, jos sinun ja autovuokraamon välillä syntyy ongelmia tai erimielisyyttä tehdyistä veloituksista.
- Tarkista auton ennen noutoa ja palautuksen jälkeen. Tarkista auto yhdessä autovuokraamon edustajan kanssa ennen kuin lähdet ajamaan. Varmista, että kaikki olemassa olevat viat ja vauriot kirjataan ylös ja pyydä jäljennös tarkastuskertomuksesta. Kun palautat auton, varmista, että saat raportin, että auto on palautettu vahingoittumattomana. Ota kuvat autosta sekä noudettaessa että palautettaessa. Siten sinulla on todiste, jos autovuokraamo vaatisi vahingonkorvauksia autoon syntyneistä vaurioista.
Lisätietoja autonvuokrauksesta lomamatkoilla löytyy verkkosivuiltamme. Jos sinulla on ongelmia toisessa EU-maassa, Islannissa tai Norjassa toimivan autovuokraamon kanssa, voit olla yhteydessä meihin.
*) Vuonna 2016 367 kuluttajaa otti yhteyttä Pohjoismaiden Euroopan kuluttajakeskuksen toimistoihin Tanskassa, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa autonvuokrauksen ongelmissa. Vuonna 2015 autonvuokrausaiheisia yhteydenottoja oli 293 kpl ja vuonna 2014 263 kpl.