ECC-verkostolta suosituksia kuluttajansuojan vahvistamiseksi suoratoimituskaupassa

Euroopan unioni on vahvistanut kuluttajien oikeuksia verkkokaupassa viime vuosikymmeninä. Vaikka kuluttajat ovatkin jo monin tavoin hyvin suojattuja EU:ssa, Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-verkosto) on havainnut, että verkkokaupan toimintamalleista erityisesti drop shipping eli suoratoimitus aiheuttaa ongelmia. Verkoston kesällä 2024 julkaisemassa kannanotossa käsitellään suoratoimitukseen liittyviä haasteita ja annetaan suosituksia kuluttajansuojan parantamiseksi.

Suoratoimitus (drop shipping) on liiketoimintamalli, jossa myyjä ei pidä tuotteita omassa varastossaan vaan ostaa tuotteen asiakkaan tilausta vastaan tavarantoimittajalta tai valmistajalta, joka hoitaa toimituksen asiakkaalle. Myyjä ja ostoksen toimittava taho sijaitsevat usein eri maissa.

ECC-verkoston tunnistamat suurimmat suoratoimituksen ongelmakohdat ovat:

  • Läpinäkyvyyden puute: Kuluttajat eivät usein ole tietoisia siitä, että he ovat tilaamassa tuotetta suoratoimituksena. Myyjä ei välttämättä kerro sijaintiaan, jolloin kuluttaja ei voi olla varma siitä, pätevätkö EU:n kuluttajansuojasäännökset kaupassa ja mistä maasta tuote tarkalleen toimitetaan.
  • Harhaanjohtavat käytännöt: Osa suoratoimitusmyyjistä antaa totuudenvastaisia tietoja tuotteiden laadusta ja niiden alkuperämaasta.
  • Tuoteturvallisuus: Myytävät tuotteet tulevat EU:hun kolmansista maista, joissa turvallisuusstandardit ovat usein erilaiset.
  • Ympäristön kestävyyteen liittyvät huolenaiheet: Suoratoimitus vaikuttaa haitallisesti ympäristöön, sillä paketit saapuvat EU:hun usein lentoteitse kauempaa, esimerkiksi Kiinasta.

Näiden epäkohtien ratkaisemiseksi ECC-verkosto esittää seuraavia toimenpiteitä:

  • Pakollinen tiedonantovelvollisuus: Verkkokauppojen tulee ilmoittaa avoimesti, että tilaukset lähetetään EU:n ulkopuolelta. Myyjän ja tavarantoimittajan yhteystietojen lisäksi myös osoite, josta tilaus lähetetään kuluttajalle, on ilmoitettava selkeästi.
  • Ostosten palauttaminen sujuvammaksi: Tuotepalautukset on voitava tehdä eurooppalaiseen osoitteeseen, vaikka myyjä olisi EU:n ulkopuolella. Palautusosoite on ilmoitettava selkeästi, eikä kuluttajille saa aiheutua suuria kustannuksia tuotteiden palauttamisesta kolmansiinkaan maihin.
  • Tiukemmat säännöt yrityksille, jotka tarjoavat verkkokauppa-alustan suoratoimitusmyyjille: Suoratoimitusverkkokaupan avaamisen ehtona olisi, että sen verkkosivuilla on selkeästi näkyvissä lakisääteiset tiedot, kuten eurooppalainen palautusosoite ja kauppiaan yhteystiedot.
  • Tuoteturvallisuuden noudattaminen ja vaikuttajamarkkinoijien (influencers) vastuu: Tulisi entisestään selventää sitä, että suoratoimitusmyyjät vastaavat myymiensä tuotteiden turvallisuudesta. Lisäksi EU:n kuluttajansuojasäädöksiin tulisi sisällyttää nimenomaiset säännökset vaikuttajamarkkinoijien velvollisuuksista.
  • Asiakaspalvelu kuntoon: yrityksillä täytyy olla toimiva asiakaspalvelujärjestelmä.

Lisätietoja:

Lataa ECC-verkoston kannanotto (englanniksi, pdf):

Dropshipping – Recommendations for a Regulation on EU Level, Position paper. ECC-Net 2024.