Houkutteleva merkkituote pikkuhintaan? Ostosten teko verkossa tai lomakohteessa voi johtaa väärennetyn merkkituotteen ostamiseen, jos et ole tarkkana. Väärennetyt tuotteet voivat ensisilmäyksellä olla halpoja, tyylikkäitä ja näyttää aidoilta. Tuoteväärennösten ostamiseen liittyy kuitenkin useita ongelmia. Pahimmassa tapauksessa sinulla on käsissäsi tuote, joka ei ole turvallinen ja voi vahingoittaa sinua tai muita. Jotkut tuotteet voivat esimerkiksi sisältää ihmisten terveydelle tai ympäristölle vaarallisia aineita tai ne eivät ole muuten EU:n turvallisuusvaatimusten mukaisia.
Tuoteväärennösten ostamista ja myymistä koskevat säännökset ovat monissa Euroopan maissa ankaria. Esimerkiksi Italiassa turisti voit saada jopa 10 000 euron sakon väärennetyn tuotteen ostamisesta. Lisäksi tuoteväärennöksillä on epäsuotuisia taloudellisia vaikutuksia yhteiskuntaan ja tuoteväärennösmarkkinoilla pyörivät rahat kytkeytyvät usein järjestäytyneeseen rikollisuuteen.
Euroopan kuluttajakeskukset kautta Euroopan kampanjoivat elokuussa tuoteväärennöksistä jakamalla vinkkejä, miten kuluttaja voi tunnistaa tuoteväärennöksiä verkko-ostoksilla tai lomamatkoillaan. Teeman tietopaketin ja kuvamateriaalin on toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Ruotsin toimipiste.
Ostosten teko verkossa
Verkkokaupoissa on vaikea tarkastaa tuotetta ennen ostoa yksityiskohtaisesti, mutta voit kuitenkin pyrkiä varmistamaan tuotteen aitouden jo ennen ostohetkeä.
- Tarkista myyjän tiedot, etenkin jos kyse ei ole aiemmin käyttämästäsi tai tunnetusta verkkokaupasta. Löydätkö verkkokaupalle tai myyjälle muitakin yhteystietoja kuin verkkolomakkeen? Löytyykö katuosoite ja tieto, missä maassa myyjäyritys sijaitsee? Miten myyjään saa yhteyden, jos kaupanteossa tulee ongelma? Pelkän sähköpostiosoitteen tai postilokero-osoitteen varaan ei kannata laskea.
- Vertaile tuotteen hintaa eri kaupoissa. Tuoteväärennöksiä myydään usein huomattavasti halvemmalla hinnalla kuin virallisen jälleenmyyjän verkkokaupassa. ”Hinta joka vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta” voi usein vihjata tuoteväärennöksestä.
- Lue muiden asiakkaiden arvosteluja kyseisestä myyjästä. Käytä hakukonetta nähdäksesi, mitä muut kuluttajat kirjoittavat yrityksestä. Lue kommentit kriittisesti ja muista, että joskus arviotkin voivat olla tekaistuja.
- Arvioi itse, näyttääkö verkkokauppa ammattimaiselta. Toisinaan väärennettyjä tuotteita myyvillä verkkosivustoilla on kirjoitusvirheitä ja kielioppivirheitä. Ovatko kuvat heikkolaatuisia vai näyttävätkö ne hiukan oudoilta? Tämä voi olla merkki siitä, että verkkosivusto myy laittomasti valmistettuja tuotteita, jotka ovat kopioita alkuperäisestä.
- Tutustu verkkokaupan tilausehtoihin. Luotettava verkkokauppa kertoo selkeästi tilausehdot ja ohjeistaa kuluttajia, miten näiden tulee toimia ongelmatilanteissa tai jos haluaa esimerkiksi palauttaa tai vaihtaa tuotteen.
- Jos olet ostamassa esimerkiksi elektroniikkaa, etsi takuutietoja. Tuoteväärennöksillä ei ole takuuta.
- Tarkista kyseisen tuotemerkin valtuutetut jälleenmyyjät heidän virallisilta verkkosivuiltaan. Tilaamalla tuotteen hyväksytyiltä jälleenmyyjältä varmistat, että ostamasi tuote on aito.
- Kun maksat, varmista aina, että verkkosivustolla on turvallisen maksamisen tunnusmerkki. Maksa mieluiten luottokortilla. Tallenna aina maksu- ja tilausvahvistus.
- Jos Tulli epäilee netistä tilaamaasi tuotetta väärennökseksi, se voi pysäyttää ostoksesi maahantulon.
Ostosten teko lomamatkalla
Jos ostat merkkituotteita lomamatkalla ulkomailla, on tärkeää, että yrität varmistaa tuotteen aitouden. Ja muista – yleensä väärennetyt tuotteet ovat myös laittomia. Väärennös on usein halpa, mutta voi lopulta maksaa sinulle paljon enemmän.
- Tutki materiaalit ja yksityiskohdat. Väärennetyt tuotteet ovat usein paljon huonompaa laatua kuin alkuperäiset. Katso tuotteen saumat ja etiketit huolellisesti. Ne ovat usein virheellisiä ja huolimattomasti tehty. Tarkista, onko tuotemerkki kirjoitettu oikein ja logo oikeanlainen. Lue etiketit ja pesulaohjeet; väärennettyjen tuotteiden teksteissä on usein virheitä tai puutteita.
- Tarkista vuori ja taskut. Sisäpuoli on merkkituotteessa usein yhtä huolellisesti tehtyjä kuin ulkopinta. Väärentäjät työskentelevät yleensä valokuvien perusteella, ja heiltä voi puuttua hyvä kuva tuotteen sisäpuolelta.
- Tarkista pakkaus. Tarkista, onko siinä sama tuotemerkki tai tuotenimi kuin ostetulla tuotteella.
- Tarkista, missä tuote on valmistettu.
- Katso hintaa. Vertaa, mitä tuote maksaa tuotemerkin omassa kaupassa. Jos hinta vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, tuote on todennäköisesti väärennös.
- Pyydä kuitti ostostasi.
- Muista, että myös yksityishenkilöiden myymät tavarat voivat olla väärennöksiä. Kysy, mistä tuote on ostettu, ja pyydä kuitit ja mahdolliset takuutodistukset.
- Älä osta tunnettuja merkkituotteita, joita kaupitellaan sinulle rannalla tai kadulla.
Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa.
Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskusten teemavuodesta:
- Tammikuun teemana vastuullisuus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.1.2020.
- Helmikuun teemana tilausansojen tunnistaminen somessa. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 4.2.2020.
- Maaliskuun teemana virhevastuu, takuu ja peruuttamisoikeus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.3.2020.
- Huhtikuun teemana koronatilanteen vaikutus kuluttajansuojaan. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 15.4.2020
- Toukokuun teemana matkapaketit. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 29.5.2020
- Kesäkuun teemana suoratoistopalveluiden turvallinen käyttö. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 11.6.2020
- Heinäkuun teemana lentomatkustajan oikeudet. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 17.7.2020.