Verkkomainokset ilmaisilta vaikuttavista kertaluonteisista tuotenäytteistä, palvelujen kokeiluista ja erilaisista kilpailuista aiheuttavat yhä enemmän harmia pohjoismaisille kuluttajille. Tilausansa-aiheisten valitusten määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina niin Tanskan, Ruotsin, Norjan kuin Suomenkin Euroopan kuluttajakeskuksissa. Kuluttajat, jotka ovat luulleet tilanneensa vain näytepakkauksen tai halvan kokeiluerän, tuntevat tulleensa huijatuiksi, kun heiltä onkin veloitettu suuriakin summia luottokortilta ilman hyväksyntää.
Mieti kahdesti, ennen kuin klikkaat verkossa mainosta ilmaisesta tuotekokeilusta tai kilpailusta, jossa voit voittaa upeita palkintoja. Kokeilu ei ehkä olekaan ilmainen, ja saatat joutua kalliiseen tilausansaan.
Valitusmäärät kasvaneet Pohjoismaissa
Euroopan kuluttajakeskusten verkosto, joka neuvoo ja auttaa kuluttajia maiden rajat ylittävässä kaupassa EU-alueella, on saanut yhä enemmän valituksia ilmaisista tuotekokeiluista ja tilausansoista. Euroopan kuluttajakeskuksen toimipisteet Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ovat kaikki raportoineet näiden valitusmäärien kasvusta vuosina 2014–2016 (kuluvan vuoden lokakuun alkuun saakka) ja ne haluavat yhdessä kiinnittää huomiota tilausansailmiöön.
”Tilausansatapauksissa kuluttajat eivät saa oikeaa tietoa tuotteesta tai tarjouksen ehdoista. Usein kuluttaja päätyy tilaukseen ilman, että antaa siihen lupaa. Ehkä kuluttaja klikkaa nappia, jossa lukee ”Seuraava” tai ”Valitse”, kun painikkeessa tulisi oikeasti lukea ”Tilaa” tai ”Osta”. Tämä voi tapahtua kenelle tahansa. Varmin tapa välttää ansaan joutumista on olla klikkaamatta satunnaisia mainoksia tai lukea ainakin tilaus- tai sopimusehdot, mikäli sellaiset onnistuu löytämään”, sanoo Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.
Kaikkiaan vajaassa kolmessa vuodessa tilausansoista on tullut kuluttajilta Pohjoismaissa yli 5400 valitusta.
Tyypillinen tilausansatapaus
Yleisimmin ongelma syntyy, kun kuluttaja tarttuu tarjoukseen tuotteesta tai palvelusta, jonka mainostetaan olevan ilmainen tai maksavan hyvin vähän. Tarjouksessa voi olla kyse vaikkapa nettideittipalvelun kokeilujaksosta tai hyvinvointiin liittyvistä tuotteista, kuten esimerkiksi laihdutusvalmisteista, kuorsausta hillitsevistä tuotteista, kasvonaamioista tai vitamiineista. Tarjous voi myös koskea tuotetestaajaksi ryhtymistä tai osallistumista kilpailuun, jonka palkintona kerrotaan olevan älypuhelin tai taulutelevisio.
Useimmiten kuluttaja törmää tarjoukseen sosiaalisessa mediassa, mutta se voi myös tulla sähköpostiin tai kuluttaja huomaa mainoksen muualta verkossa. Jotta kuluttaja voi hyödyntää tarjouksen, hänen on yleensä annettava yritykselle luottokorttinsa tiedot pientä nimellisveloitusta, esimerkiksi postikuluja tai kokeiluerän veloitusta varten. Myöhemmin kuluttaja ottaa yhteyttä oman maansa Euroopan kuluttajakeskukseen ja kertoo, että hänen luottokortiltaan on veloitettu luvatta suurempia summia, ehkä jo useamman kerran. Käy ilmi, että kyseessä onkin ollut määräaikainen tilaus, josta veloitetaan ihan muuta kuin alun perin on annettu ymmärtää.
Jos näet houkuttelevan mainoksen verkossa…
- Tarjoukseen ei kannata sitoutua suin päin. Käytä aikaa ja tutustu sopimus- tai tilausehtoihin, usein olennaiset ehdot ovat vasta lopussa. Jos sopimusehtoja ei löydy, älä tilaa tai liity palveluun.
- Etsi hakukoneella tietoja tuotemerkin, palvelun tai sitä tarjoavan yrityksen nimellä, saatat löytää muiden kokemuksia samasta tarjouksesta.
- Jos sinun kerrotaan voittaneen jotain arvonnassa, johon et ole osallistunut, älä tuhlaa aikaa voiton lunastamiseen. Kyse on luultavimmin yhteystietojen kalastelusta, jotta sinulle voidaan lähettää sähköpostitarjouksia.
- Ilmaisia tuotenäytteitä tai kahden euron Nike-tossuja tarjoavalle yritykselle ei pidä milloinkaan antaa henkilötunnusta.
- ”Vain tänään, vain sinulle” on voimassa todennäköisesti myös huomenna.
- Jos maksat kortilla, maksa vain luottokortilla.
- Älä ryhdy tuotetestaajaksi, jos et ole lukenut sopimusehtojen viimeisiäkin rivejä.
- Älä tilaa mitään yritykseltä, joka ilmoittaa yhteystiedokseen ainoastaan postilokero-osoitteen.
Voit tutustua myös uutiskirjeemme numeroon 2/2015, joka oli tilausansateemanumero. Siinä on muun muassa lista tyypillisistä tilausansoista.