Kerroimme 30.8. 2016 saaneemme runsaasti valituksia latvialaisen Aliaz Cooperation SIA:n myymästä Fatkiller-laihdutusvalmisteesta. Kuluttajat ovat käyneet Facebookissa olleen mainoksen perusteella tuotteen sivulla ja täyttäneet yhteystietonsa lomakkeeseen, mutta ovat poistuneet sivulta lähettämättä tilausta. Heille on siitä huolimatta toimitettu tuote. Vastaamme meille tilanteesta usein esitettyihin kysymyksiin.
Olenko velvollinen maksamaan nyt samani laskun? Et ole. Jos et ole tilannut tuotetta, ei sitä koskevaa laskua pidä maksaa.
Olenko velvollinen palauttamaan saapuneen paketin? Et ole. Kannattaa kuitenkin olla yhteydessä myyjään ja ilmoittaa, että olet saanut tuotetoimituksen, jota et ole tilannut.
Olenko velvollinen maksamaan palautuskulut? Älä palauta ellei myyjä suostu korvaamaan palautuskustannuksia.
Voinko menettää luottotietoni, jos en maksa laskua? Et voi. Pelkästään laskun maksamatta jättäminen ei aiheuta luottotietomerkintää. Asiaan tarvitaan oikeuden päätös.
Olen jo palauttanut tuotteen mutta siitä huolimatta sain muistutuslaskun. Miten minun nyt kannattaisi toimia? Lähetä ensin myyjälle sähköposti, jossa kerrot, että olet jo palauttanut tuotteen ja vaadi, että lasku mitätöidään. Jos samaasi vastaus ei tyydytä, ota meihin yhteyttä. Toimita meille tällöin esimerkiksi sähköpostitse reklamaatiosi, myyjän vastaukset sekä saamasi lasku. Pyrimme saamaan laskun mitätöidyksi. Saat meihin yhteyden osoitteella ekk@kkv.fi.
Lue lisää: Fatkiller-tuotetoimituksista paljon valituksia – toimintaohje kuluttajille (ECC:n tiedote 30.8.)