Tämänkin syksyn ja talven aikana kymmenet suomalaisturistit solmivat esimerkiksi Kanarian saarilla lomatuotetta – eli erilaisia lomaklubijäsenyyksiä tai alennus-vouchereita – koskevan sopimuksen, jota katuvat jälkeenpäin. Vastaavaa tapahtuu myös Thaimaassa. Myyjä, joka lupaa edullisia hotelliöitä ja lahjakorttia risteilylle, saa kuluttajan unohtamaan, että etukäteen maksaminen on riski ja sopimuskumppanin taustat pitää aina tarkistaa huolellisesti. Lomahuumassa jää usein myös tärkein eli sopimusehtojen lukeminen tekemättä.
Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste saa toistuvasti yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat allekirjoittaneet ulkomaanlomallaan sopimuksen niin kutsutusta pitkäkestoisesta lomatuotteesta. Englanniksi puhutaan myös timeshare-tuotteista.
Tyypillisesti esimerkiksi Kanarian saarten rantabulevardilla tarjotun arpajaislipun voitonlunastus paljastuukin lomatuotteen uuvuttavaksi esittelytilaisuudeksi. Tällaisia lomatuotteita ovat esimerkiksi yli vuoden kestävät jäsenyydet lomaklubeissa lahjakortteineen, jotka oikeuttavat vaikkapa risteilyihin, tai tietokone-ohjelmat, joiden avulla voi tehdä hotellivarauksia. Ongelmat liittyvät useimmiten siihen, kun kuluttaja haluaisikin peruuttaa kaupan – tällöin myyjä ilmoittaa, ettei peruutusoikeutta ole.
Lähtökohtana kuitenkin on, että yli vuoden voimassaoleva lomatuotesopimus, jolla kuluttaja saa majoitukseen liittyviä alennuksia tai muita etuuksia, on peruutettavissa 14 kalenteripäivän kuluessa sopimuksen tekemisestä.
Toinen melko yleinen edellä kuvattuihin lomatuotteisiin liittyvä ongelma vaikuttaa kuluttajayhteydenottojen perusteella olevan se, että kun kuluttaja haluaisi varata matkan tai pelkän yöpymisen, ei vapaita paikkoja olekaan tai myyjä ei enää vastaa yhteydenottoihin.
Toimintaohjeita kuluttajille
Lomatuotteen esittelytilaisuudet on viisainta jättää väliin, ellet ole etukäteen selvittänyt myyjän ja myytävän tuotteen yksityiskohtia. Lähes aina sopimukset ovat niin monimutkaisia ja vaikeaselkoisia, ettei kuluttaja lopulta tiedä, mihin on sitoutunut. Lisäksi kuluttajaa sekoittaa sopijapuolten määrä: yksi taho hoitaa myyntiä, toinen järjestää matkan ja kolmas vastaa jäsensopimuksesta. Jos kuitenkin harkitset sopimuksen tekemistä, kannattaa muistaa ainakin seuraavat asiat:
1) Älä luota suullisiin lupauksiin. Vaadi kaikki sovittu kirjallisena. Mahdollisessa ristiriitatilanteessa sinun voi olla vaikea todistaa myyjän suullisesti antamat lupaukset.
2) Lue sopimusehdot huolellisesti. Älä milloinkaan laita nimeäsi sopimukseen, jota et ole ehtinyt lukea tai jonka sisältöä et ymmärrä. Pyydä paperit tarvittaessa mukaasi hotellille, jotta ehdit tutustua niihin rauhassa.
3) Ei ennakkomaksuja! Älä suostu maksamaan mitään esittelytilaisuudessa tai ennen kuin peruutusaika (14 päivää) on päättynyt, sillä ennakkomaksujen pyytäminen on lainvastaista.
4) Onko peruutusoikeutta? Varmista myyjältä, että sinulla on peruutusoikeus, ja pyydä peruutusoikeutta koskeva sopimusehto kirjallisesti.
5) Huomioi yrityksen kotimaa. Olemme saaneet Thaimaan osalta aiemmin tänä vuonna yhteydenottoja lomaosakekauppiaista, joiden sopimuksissa ei ole peruutusoikeutta. Koska tällöin myyjäyritys ei useimmiten ole EU-maassa rekisteröityneenä, on kuluttaja ongelmatilanteessa pitkälti omillaan, eikä esimerkiksi Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa.
Varo epäselvää lomaosakkeiden jälleenmyyntiä
Euroopan kuluttajakeskukseen on kesällä 2014 ottanut yhteyttä myös lomaosakkeen omistavia kuluttajia. He ovat kertoneet saaneensa puhelun yritykseltä, joka on tiedustellut, haluaisivatko he päästä eroon lomaosakkeesta. Moni kuluttajahan joutuu maksaan vastikkeita, vaikkei osaketta käyttäisikään ja osakkeiden jälleenmyynti on käytännössä mahdotonta. Kyseinen Englantiin sijoittunut yritys on tarjonnut noin runsaat tuhat euroa maksavaa palvelua, jolla kuluttaja voi luopua osakkeestaan.
Tällaisiin tarjouksiin on syytä suhtautua äärimmäisen kriittisesti. Kuluttajan ei pidä maksaa etukäteen palvelua, jota ei ole vielä suoritettu. Muualla Euroopassa useat tahot, muun muassa brittiläinen TATOC (Timeshare Association), varoittavat tämän kaltaisista toimijoista. Järjestön sivuilla on kattavasti tietoa timeshare-alan ilmiöistä ja ongelmista.
Lisätietoja kuluttajille:
Kuinka päästä eroon lomatuotteesta
TATOCin verkkosivut (englanninkieliset)
Lisätietoja medialle:
Aiheesta kerrottiin Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 5/2014, joka ilmestyi tänään 2.10.2014. Muita aiheita uutiskirjeessä ovat mm. ympäri Pohjoismaita ongelmia aiheuttaneet netissä toimivat ulkomaille rekisteröidyt auton hinnanarviopalvelut, joiden maksullisuus on tullut osalle kuluttajista yllätyksenä, autonvuokrauksen syrjivä hinnoittelukäytäntö, johon EU-komissio on puuttunut, ja muut Euroopan kuluttajakeskuksen ajankohtaiset aiheet.