On jälleen aika tehdä joululahjaostoksia. Toiset suuntaavat ostoksille esimerkiksi kauppakeskuksiin, toiset verkkokauppoihin. Teemme ostoskierroksen verkossa Euroopan kuluttajakeskuksen lakimies Saija Kivimäen kanssa. Hänen ostoslistallaan on muun muassa vaelluskengät, meikkipussi ja kahvinkeitin. Lue Saijan vinkit alta.
Verkkokauppaostoksilla voi säästää omaa aikaa ja vaivaa. Eurooppalaiset verkkokaupat tarjoavat meille suomalaisille laajat valikoimat ja mahdollisuuden tehdä edullisia löytöjä. Verkkokauppiaiden valtavaan joukkoon mahtuu valitettavasti myös epärehellisiä toimijoita niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Ikäviltä yllätyksiltä voi kuitenkin välttyä olemalla tarkka ja huolellinen.
Valitse luotettava myyjä
Aloitetaanpa ostoskierros. Aviomies toivoo uusia vaelluskenkiä. Näppäilen mieluisan vaelluskenkämerkin hakukoneen hakukenttään. Ruutuun ilmestyy useampi verkkokauppa. Valitsen niistä yhden houkuttelevan näköisen, jota en kuitenkaan tunne entuudestaan. Koska minulla ei ole kokemusta tästä myyjästä, tarkistan ensimmäisenä, mitä tämä kertoo itsestään. Mitä ihmettä? Mistään ei löydy yrityksen osoitetta tai puhelinnumeroa ja ainoa tapa olla yhteydessä myyjään on yhteydenottolomake. Hinnatkin vaikuttavat tarkemmin ajatellen omituisen edullisilta ja suomenkieliset verkkosivut vilisevät kirjoitusvirheitä. Ei kiitos – jatkan etsintää.
Löydän toisen itävaltalaisen myyjän, jolla on kaupassaan kattavat yhteystiedot ja huomaan, että verkkokaupan sivuilla on myös hyvin selkeät sopimusehdot. Katson vielä löytyykö netistä muiden ostokokemuksia kyseisestä kaupasta ja sitten olenkin valmis tekemään tilauksen.
Luottokorttimaksaminen antaa lisäsuojaa
Seuraavaksi on vuorossa joululahja siskolle. Aion hankkia hänelle meikkipussin tanskalaisesta verkkokaupasta, jonka kanssa olen asioinut ennenkin. Klikkaan tavaran ostoskoriin ja siirryn maksamaan. Tarkistan vielä, että selainikkunan alareunassa näkyy ehjä avain tai lukittu lukko ja että selaimen osoiterivillä on http:n asemasta https.
Otan lompakosta luottokortin ja valitsen sen maksutavaksi. Jos myyjä ei jostain syystä lähettäisikään meikkipussia eikä myöskään palauttaisi maksua, voin vaatia kauppasummaa luottokortin myöntäneeltä yhtiöltä, minkä turvaa kuluttajansuojalaki.
Verkkokauppa näyttää tarjoavan myös mahdollisuutta maksaa PayPalin kautta. Siinä etuna on, että voin vaatia maksunpalautusta PayPalilta, mikäli en saisi tuotetta tai tuote ei vastaisi siitä annettua kuvausta. Maksunpalautusvelvollisuus perustuu Paypalin kanssa tehtyyn sopimukseen.
Klikkailen maksutapavalinnan loppuun saakka ja vahvistan meikkipussin tilauksen. Pukinkontti alkaa täyttyä!
Sopimusehdoissa voi olla yllätyksiä
Mummu saa lahjaksi vitamiinipurkin. Muistelen, että olen nähnyt Facebookissa mainoksen edullisista vitamiinipillereistä. Olikohan se peräti jokin ilmainen näyte? Etsin mainossivun ja käyn läpi linkin takaa löytyvät ehdot.
Olisihan se pitänyt arvata – kyseessä onkin kuukausittain veloitettava tilaus. Epäselvien sopimusehtojen mukaan en edes voi tilata pelkästään tätä tervetuliaispakettia, sillä jos perun jatkotilauksen, minun täytyy palauttaa näyte. Taas tuli todettua, että houkuttelevien mainosten takana on jokin koukku. Taidanpa tehdä tilauksen tutusta hyväksi havaitsemastani ruotsalaisesta verkkokaupasta
Palautusoikeus on melkein aina, mutta kuka maksaa?
Pukinkonttiin pitäisi vielä löytää paketti serkkutytölle. Hän ilahtuisi varmasti uudesta piposta. Olen jo varmistanut, että saksalainen myyjä on luotettava, mutta entä jos serkku ei pidäkään valitsemastani lahjasta? Onneksi verkkokaupassa on lähes kaikilla tavaroilla peruutusoikeus.
Haluan kuitenkin vielä tietää maksaako myyjä palautuskulut. Verkkosivuilta selviää, että palautuskulut ovat kuluttajan vastuulla. Jatkanpa etsintää toiselta myyjältä, joka tarjoaa ilmaisen palautuksen.
Tarkista tuote sen saavuttua
Ostoskierros verkossa lähestyy loppua. Enää on jäljellä paketti vanhemmille. Sopiva kahvinkeitin löytyy italialaisen verkkokaupan sivuilla. Toimitusehdoissa kerrotaan, että kuljetusliike tuo keittimen kotiosoitteeseen. Täytyykin laittaa muistiin toimituspäivä, jotta olen varmasti paikalla. Paketti täytyy tarkistaa heti, ja jos siinä on merkkejä vaurioista, täytyy niistä kertoa kuljettajalle. Muussa tapauksessa minun on käytännössä lähes mahdotonta saada korvausta lähetyksen aikana syntyneestä vahingosta.
EU-alueen myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteesta, eli mahdollisista myöhemmin ilmenevistä toimintaongelmista ei tarvitse tässä vaiheessa olla huolissaan.
Apua on tarjolla
Valmista tuli – nyt voin jäädä odottamaan lähetyksiä. Kiitos seurasta! Ennen kuin lähdet omille ostoksillesi, voit vielä tutustua laatimaamme verkko-ostajan muistilistaan, jossa on lisää tietoa verkko-ostamisesta.
Jos kuitenkin kohtaat ongelmia tilauksesi kanssa, niin ota ensimmäiseksi yhteyttä myyjään eli verkkokauppaan, josta tuotteen ostit. Jos asia ei ratkea tällä tavoin, voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen neuvojen saamiseksi silloin, kun kyseessä on toisessa EU-maassa, Islannissa tai Norjassa toimiva yritys. Kotimaisiin verkkokauppoihin liittyvissä ongelmissa auttaa kuluttajaneuvonta.
Onnistuneita ostoksia ja hyvää joulun aikaa!
Saija Kivimäki
Lakimies, Euroopan kuluttajakeskus
Vinkit julkaistiin myös Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 4/2016 , joka ilmestyi 21.11.2016.