Pohjoismaissa yhä useampi joululahja ostetaan verkosta, ja yleensä verkko-ostoksilla onkin helppoa vertailla hintoja ja saada vastinetta rahoilleen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka verkossa voi tehdä löytöjä, on se myös paikka, jossa kaikki sivustot eivät ole luotettavia. Siksi Euroopan kuluttajakeskukset Tanskassa, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa ovat koonneet yhteen parhaat vinkkinsä pohjoismaisille kuluttajille, jotka tekevät ostoksia myös ulkomaisista verkkokaupoista.
Vinkkiemme avulla voit tehdä jouluostoksia turvallisin mielin:
Mitä tiedät myyjästä?
Tarkasta aina, mitä tietoja yritys antaa itsestään verkkosivuillaan. Löytyykö nimi ja myös jokin muu yhteystieto kuin sähköpostiosoite (puhelinnumero, maantieteellinen osoite, kotipaikka). Entä millaisia maksuvaihtoehtoja myyjä tarjoaa? Jos et löydä muita tietoja kuin sähköpostiosoitteen ja maksu tulisi suorittaa pankkisiirrolla, kannattaa siirtyä asioimaan toiseen verkkokauppaan.
Huomaathan myös, että vaikka verkkokaupalla olisi suomenkieliset verkkosivut, se saattaa olla ulkomaalainen. Tällöin on mahdollista, ettet ongelmatilanteessa voi välttämättä asioida suomeksi. Verkkokaupoissa, joiden kotipaikka on EU-alueella, on pääosin yhtenäinen kuluttajansuojan taso.
Myös muiden käyttäjien kokemuksia kannattaa etsiä. Niitä löytyy helposti verkosta hakukoneilla, yrityksen tai verkkokaupan nimellä etsimällä. Suhtaudu suosituksiin kuitenkin kriittisesti, koska ne saattavat olla tekaistuja.
Ulkomaisten verkkokauppojen sivuilta saattaa myös löytyä niin kutsuttu trustmark eli luotettavuusmerkki. Tällöin yritys on sitoutunut noudattamaan tiettyjä verkkokaupankäynnin sääntöjä.
Hyödynnä tarjoukset, ajoita oikein
Verkkokaupat kilpailevat asiakkaista, joten kannattaa hyödyntää erilaisia joulunajan kampanjoita. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vietettävä joulusesongin avauspäivä Black Friday (27.11.) ja Cyber Monday (30.11.) näkyvät alennuksina monissa verkkokaupoissa Euroopassakin.
Muista, että halpaa hintaa saattaa kuitenkin korottaa tuotteen toimituskulu, joten myös toimituskuluttomuus voi olla merkittävä etu. Kuluttajaa voi houkuttaa myös joidenkin verkkokauppojen tarjoama tavallista pidempi palautusaika, jonka ansiosta mahdollisen ajoissa hankitun, mutta ei-sopivaksi osoittautuneen lahjan ehtii palauttaa rauhassa joulun jälkeenkin.
Useat verkkokaupat tarjoavat erilaisia toimitusvaihtoehtoja, joten voit saada ostoksesi hyvinkin nopeasti kotiisi, mutta huomaathan, että pikatoimitukset ovat yleensä kalliimpia kuin tavalliset toimitukset. Aina pikatoimituskaan ei takaa ehtimistä – aiempina vuosina esimerkiksi yllättävät sääilmiöt jossain päin Eurooppaa ovat saattaneet hidastaa pakettien tuloa ulkomailta.
Varmuudeksi onkin hyvä olla liikkeellä ajoissa, jos mahdollista. Lisäksi suosituimmat tuotteet, kuten jotkin lelut, saattavat loppua verkkokaupoistakin jo reilusti ennen joulua, joten ne kannattaa hankkia ensi tilassa.
Maksa luottokortilla!
Verkosta ostettaessa voi käydä niin, ettei myyjä toimitakaan tilaamaasi ja maksamaasi tuotetta. Tästä syystä ostokset kannattaa aina maksaa luottokortilla. Luottokortilla maksaessa voit vaatia rahojesi palautusta omalta luottoyhtiöltäsi, jos myyjä ei toimita tilausta eikä palauta rahojasi. Vastaavaa periaatetta noudattavat myös eräät pankit, kun kyseessä on debit-maksu. Tarkista sopimusehdot oman pankkisi osalta.
Varmista, että olet turvallisella verkkosivulla viimeistään ennen kuin maksat ostoksia. Tarkista, löytyykö selaimen osoiteriviltä pieni, lukitun lukon symboli verkkokaupassa ollessasi tai varmista, että sen osoite alkaa https:// -muodossa.
Useat pankit tarjoavat palveluja turvalliseen korttimaksamiseen verkossa. Maksukortin voi esimerkiksi asettaa toimimaan tietyllä maantieteellisellä alueella, vaikkapa vain Euroopassa.
Huomioi palautusajat ja -kulut
EU-alueella verkko-ostoksen peruuttamisesta on ilmoitettava kirjallisesti 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta tai tilauksen tekemisestä. Kuluttajan on palautettava tuote 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.
Palautusaika voi kuitenkin vaihdella paljonkin eri verkkokaupoissa. Ota tämä huomioon, jos ostat joululahjoja, jotka mahdollisesti täytyykin palauttaa. Jotkut verkkokaupat tarjoavat jopa useamman kuukauden mittaista palautusaikaa.
Muistathan, että jotta voit palauttaa tuotteen, voit kokeilla sitä, mutta et käyttää. Lue sopimusehdoista, mitä verkkokauppa pitää kokeiluna ja mitä käyttönä. Jos palautat tuotteen, saatat mahdollisesti joutua maksamaan palautuskulut. Jotkut verkkokaupat tarjoavat ilmaisen palautuksen, mutta näin ei läheskään aina ole. Selvitä asia ennen tilaamista tilausehdoista.
Jos tavarassa on virhe, sinulla on oikeus saada se korjatuksi, vaihdetuksi virheettömään, hinnanalennukseen tai kaupan purkuun kustannuksitta. Tarkista myös, mitä tietoja myyjän sivuilla on tuotteiden takuista ja huollosta.
Säilytä tilausvahvistus ja muut dokumentit
Tilauksesta tulisi aina tulla sinulle tilausvahvistus. Se on syytä tallentaa, samoin muut dokumentit tilauksesta ja mahdollinen kirjallinen yhteydenpito tilauksen tiimoilta. Jos olet yhteydessä myyjään, tee se sähköpostilla. Näin sinulle jää todiste yhteydenpidosta ja sovituista asioista, jos joudut myöhemmin selvittämään ongelmatilannetta myyjän kanssa.
Jos kaikesta huolimatta törmäät ongelmaan tilauksesi kanssa, niin ota ensimmäiseksi yhteyttä myyjään. Jos asia ei ratkea tällä tavoin, voit kääntyä Euroopan kuluttajakeskuksen puoleen neuvojen saamiseksi, jos kyseessä on toisessa EU-maassa, Islannissa tai Norjassa toimiva yritys. Kotimaisiin verkkokauppoihin liittyvissä ongelmissa auttaa kuluttajaneuvonta.
Ennen ostosten tekoa kannattaa tutustua myös laatimaamme verkko-ostamisen muistilistaan. Euroopan kuluttajakeskus toivottaa onnistuneita jouluostoksia verkossa!
Muita jouluaiheita uutiskirjeessämme
Vinkit ovat osa 20.11.2015 ilmestynyttä Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 4/2015, jonka muita aiheita ovat muun muassa kuluttajien usein kysymät kysymykset vastauksineen verkkokaupan peruutuksista ja palautuksista sekä vinkit vanhemmille, miten välttää lasten mobiilipelaamisesta syntyvät yllättävät luottokorttiveloitukset. Kuukauden tapauksena esitellään hollantilainen Crocs-kenkiin erikoistunut verkkokauppa, jolla oli ongelmia maksunpalautuksessa.