KKV:n neuvontapalveluiden puhelinnumerot vaihtuvat 4.9.2023.
Kuluttajaneuvonnan uusi puhelinnumero on 09 5110 1200.
Kuluttajaneuvonnan ruotsinkielisen palvelun uusi numero on 09 5110 1201.
Euroopan kuluttajakeskuksen puhelinpalvelun uusi numero on 09 5110 1205.
Asiointi kuluttajaneuvonnassa
Kuluttajaneuvonta antaa ohjeita, neuvontaa ja sovitteluapua kuluttajien ja yritysten välisissä riitatilanteissa. Osoitteesta kuluttajaneuvonta.fi löytyvät kaikki kuluttajaneuvonnan palvelut, joihin kuuluvat puhelinpalvelun lisäksi muun muassa sähköinen yhteydenottolomake, reklamaation tekemisessä opastava reklamaatioapuri ja ajankohtaiset toimintaohjeet.
Puhelinneuvonta numerossa 09 5110 1200 on avoinna ma, ti, ke, pe klo 9–12 ja to klo 12–15. Muut palvelut toimivat myös neuvonta-ajan ulkopuolella.
Kuluttajaneuvontaa voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa.
Asiointi Euroopan kuluttajakeskuksessa
Euroopan kuluttajakeskus Suomessa antaa tietoa EU:n kuluttajansuojasta maiden rajat ylittävän kaupan kysymyksissä ja auttaa sovittelemaan yksittäisiä riita-asioita, joissa myyjä on sijoittunut Suomen ulkopuolelle, mutta on EU:n alueelta, Norjasta tai Islannista. Euroopan kuluttajakeskukset tekevät yhteistyötä myös Ison-Britannian kansainvälisen kuluttajakeskuksen kanssa.
Euroopan kuluttajakeskuksessa voi asioida myös verkkolomakkeiden kautta.
Puhelinpäivystys palvelee numerossa 09 5110 1205 alkusyksyn ajan ma-ke klo 9–12.
Euroopan kuluttajakeskuksen ajankohtaisia asioita voi seurata verkkosivuilla ecc.fi ja Facebookissa sekä X:ssä (Twitter). Euroopan kuluttajakeskus julkaisee 4 kertaa vuodessa uutiskirjettä, jonka voi tilata omaan sähköpostiin.
Puhelun hinta 09-alkuisiin numeroihin soitettaessa
Soittaminen ja jonotus 09-numeroihin maksaa lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta soitettuna kotimaan puheluhinnan mukaan. Hinta määräytyy soittajan liittymäsopimuksen perusteella. Puhelu sisältyy yleensä puhepaketteihin, jos soittajalla on tällainen käytössä.