Kuluttajilta valituksia virolaisesta Summ.ee-verkkokaupasta

Virolainen kuluttajansuojasta vastaava viranomainen Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet on julkaissut varoitustiedotteen virolaisesta verkkokaupasta Summ.ee. Elektroniikkaa myyvä verkkokauppa toimii myös suomen kielellä. Tiedotteen mukaan viranomainen on saanut verkkokaupasta yli 50 kuluttajavalitusta. Myös Suomen Euroopan kuluttajakeskukseen on tehty kymmenkunta vastaavaa valitusta.

Kuluttajien mukaan verkkokauppa ei ole toimittanut tilattuja tuotteita tai toimituksessa on ollut merkittävää viivettä. Myös rahojen takaisin saaminen kaupan purkutilanteessa on ollut hidasta, eikä verkkokauppa ole aina vastannut kuluttajien tiedusteluihin. Verkkokaupan takana on virolainen elinkeinonharjoittaja LPTRADE OÜ.

Voit lukea vironkielisen tiedotteen täältä.

Toimintaohjeita virhetilanteisiin

Tilaus ei saavu sovitussa ajassa: Muistuta myyjää asiasta kirjallisesti ja anna myyjälle kohtuullinen lisäaika tilauksen toimittamiseen. Viesti myyjälle kannattaa kirjoittaa englanniksi ja säilyttää. Jos myyjä ei toimita tilausta lisäajankaan kuluessa, sinulla on oikeus purkaa kauppa. Tällöin myyjän pitää palauttaa sinulle kauppahinta viipymättä.

Saat purkaa kaupan ilman lisäajan asettamista seuraavissa tilanteissa:

  • myyjä kieltäytyy toimittamasta tilausta
  • olet jo ennen sopimuksen tekemistä ilmoittanut myyjälle, että tilaus pitää toimittaa sinulle tiettyyn aikarajaan mennessä
  • myyjän on pitänyt ymmärtää esimerkiksi tilatun tuotteen käyttötarkoituksen perusteella, että tilaus on toimitettava sovittuna aikana.

Jos viivästyksestä aiheutuu sinulle taloudellista vahinkoa, sinulla saattaa olla oikeus vahingonkorvaukseen.

Tilaus ei vastaa sovittua tai on viallinen: Ilmoita myyjälle virheestä kirjallisesti. Viesti myyjälle kannattaa kirjoittaa englanniksi ja säilyttää. Voit vaatia myyjältä, että virheellinen tuote korjataan tai vaihdetaan uuteen. Jos korjaaminen tai vaihtaminen uuteen ei tule kyseeseen, voit vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista.

Hyödynnä valituksen tekemisessä tarvittaessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston Reklamaatioapuria.

Myyjä ei palauta sinulle rahojasi, vaikka olette purkaneet kaupan: Jos olet maksanut tilauksesi luotolla, ota yhteyttä luotonantajaan ja vaadi sitä palauttamaan sinulle maksamasi summa. Jos maksu taas on veloitettu pankkitililtäsi, sinun kannattaa ottaa yhteyttä pankkiisi ja tiedustella, koskeeko sinua vastaava suoja kuin luotolla maksettaessa. Myös jotkin maksunvälittäjät tarjoavat kuluttajille apua virhetilanteessa, joten jos kaupassa on ollut mukana sellainen, on hyvä selvittää, voiko heidän puoleensa kääntyä ongelmatilanteessa.

Apua Euroopan kuluttajakeskuksesta: Jos riitatilanne ei ratkea edellä mainittujen neuvojen avulla, ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen lisäohjeiden saamiseksi. Palvelemme puhelimitse 09 5110 1205 ma–ke klo 9–12. Voit asioida myös verkon kautta: https://www.ecc.fi/asiointi/.