Suomessa Primera Air on lentänyt lähinnä tilauslentoja.
Matkapaketin ostaneella kuluttajalla on yleensä parempi asema kuin pelkän reittilennon ostaneella. Matkapaketin myynyt matkanjärjestäjä yrittää yleensä löytää korvaavan lentoyhtiön hoitamaan lennot, jotta matka toteutuu suunnitellusti. Jos matka peruuntuisi kokonaan, voit vaatia rahanpalautusta suoraan matkanjärjestäjältä. Muista seurata matkanjärjestäjäsi tiedotusta aiheesta.
Jos olet ostanut pelkät lennot suoraan Primera Airilta luottokortilla, voit vaatia maksupalautusta peruuntuneesta lennosta luottokorttiyhtiöltäsi. Jos olet jo matkalla, kun konkurssi tapahtuu, joudut todennäköisesti tällöin etsimään itse korvaavan paluulennon. Seuraa myös lentoyhtiön omaa tiedotusta.
Jos sinulla on ollut viivästyskorvaushakemusprosessi kesken Primera Airin kanssa, etkä ole vielä saanut päätöstä asiassasi, on epätodennäköistä, että saat korvauksia konkurssiin hakeutuneelta lentoyhtiöltä.
Kuluttajan asema lentoyhtiön konkurssitilanteessa on heikko, sillä kuluttaja on vain yksi velkoja muiden joukossa. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etuoikeusjärjestyksen mukaisesti ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja. Konkurssisaatavien valvominen on usein maksullista ja konkurssimenettelyt kestävät jopa vuosia.
Lue lisää lentoyhtiön konkurssista.