Ongelma autonvuokrauksessa ulkomailla, verkkokaupasta tullut viallinen tuote, viivästynyt lento, tilausansan aikaansaamat ei-toivotut veloitukset luottokortilla… Nämä ovat joitain esimerkkejä maiden rajat ylittävistä aiheista, mihin kuluttajat tarvitsevat neuvontaa ja apua. Euroopan kuluttajakeskukset tarjoavat maksutonta neuvontaa ja sovitteluapua EU-alueen kuluttajille, joilla on ongelma toisesta EU-maasta, Norjasta, Islannista tai Isosta-Britanniasta ostetun tuotteen kanssa.
Lokakuussa Euroopan kuluttajakeskukset nostavat esiin erilaisia kuluttajien käytössä olevia riidanratkaisutapoja maiden rajat ylittävässä kaupassa. Tavoitteena on jakaa tietoa kuluttajien oikeuksista Euroopassa ja saada kuluttajat hyödyntämään EU-sisämarkkinoiden tarjoamia mahdollisuuksia myös riitojen ratkaisussa.
Euroopan kuluttajakeskukset pyrkivät sovintoratkaisuun. Jos kuluttajan asia ei ratkea Euroopan kuluttajakeskusten avulla, kuluttajalla on muitakin vaihtoehtoja edistää asiaansa. Euroopan kuluttajakeskukset ohjaavat kuluttajan tarvittaessa esimerkiksi toimivaltaisen viranomaisen, tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen tai muun auttavan tahon puoleen. Euroopan kuluttajakeskukset myös toimittavat tietoa maiden rajat ylittävän kaupan ongelmista komissiolle ja EU-maiden kuluttajansuojaviranomaisille.
Toimi näin kuluttajana, jos sinulla on ongelma hankintasi kanssa:
1. Tee valitus myyjälle ensin. Yritä löytää asiaan ratkaisu aina ensin itse yrityksen kanssa. Kerro mikä on ongelmana ja muistuta yritystä tarvittaessa oikeuksistasi tai vetoa sopimusehtoihin. Jos tarvitset apua reklamaation tekoon, tutustu verkkosivuihimme osoitteessa ecc.fi, josta löydät tietoa eri aihealueista ja mallikirjeitä sekä ohjeita valituksen tekemiseen.
2. Tarvitsetko neuvoja? Jos et ole varma asiastasi ja siitä, mitkä ovat oikeutesi tai miten sinun tulisi toimia tai tarvitset sovitteluapua yrityksen suuntaan, voit ottaa yhteyttä meihin, kun yritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Isossa-Britanniassa. Jatkamme tällöin asian selvittämistä Euroopan kuluttajakeskusten verkoston (ECC-Net) kautta suoraan yrityksen kanssa ja pyrimme sovintoratkaisuun. Kotimaisten yritysten kohdalla sovittelussa voi auttaa KKV:n kuluttajaneuvonta. EU-alueen ulkopuolisten yritysten kohdalla, eli esimerkiksi kiinalaisten tai USA:ssa sijaitsevien verkkokauppojen osalta, emme voi tarjota riitatilanteissa kuluttajille sovitteluapua, ainoastaan yleistason neuvoja.
3. Tuomioistuimen ulkopuolinen riidanratkaisu voi auttaa. Jos asiaasi ei saada ratkaistua yrityksen kanssa sovittelun avulla, voit saattaa verkossa tehtyä ostosta tai sopimusta koskevan riita-asian verkkovälitteisen riidanratkaisualustan (ODR-alusta) kautta tuomioistuimen ulkopuolisen, puolueettoman riidanratkaisuelimen (ADR-elin) käsiteltäväksi yrityksen kotimaassa. Löydät EU-maiden eri riidanratkaisuelimet ODR-alustalta. ADR:ien palvelut ovat käytettävissä myös verkkokaupan ulkopuolisissa tilanteissa. Ohjaamme asiakkaamme oikean ADR:n puoleen eri EU-maissa, mikäli asia ei ratkea Euroopan kuluttajakeskuksen keinoin. Suomessa kuluttajia auttavia ADR:iä ovat mm. Kuluttajariitalautakunta ja Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE. Esimerkiksi KRIL ottaa käsittelyyn myös ulkomaisia yrityksiä koskevia kuluttajariitoja.
4. Vaiko sittenkin tuomioistuin? Toisinaan kuluttajan on vietävä asia lopulta tuomioistuimen ratkaistavaksi. EU:ssa on käytössä kaksi yksinkertaistettua eurooppalaista tuomioistuinmenettelyä, jotka sopivat maiden rajat ylittäviin kuluttajariitoihin:
5. Varo huijareita! Sovittelu on mahdollista vain, jos elinkeinonharjoittaja on olemassa oleva yritys, joka vastaa yhteydenottoihin. Jos olet joutunut petoksen uhriksi, ole yhteydessä poliisiin. Verkossa tapahtuvista huijauksista jaetaan tietoa myös Kuluttajaliiton Huijarit-kuriin -hankkeessa, jolla on oma neuvontapalvelu.
6. Vinkkaa viranomaiselle. Jos havaitset harhaanjohtavaa markkinointia tai törmäät kohtuuttomiin sopimusehtoihin, voit tehdä niistä vihjeilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle, joka valvoo kuluttajansuojalain noudattamista Suomessa. Myös Euroopan kuluttajakeskukset välittävät huomioitaan maiden rajat ylittävistä kuluttajaongelmista tiedoksi EU:n kuluttajaviranomaisille ja komissiolle.
Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. Lokakuun teemamateriaalin on toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Belgian toimipiste. 15-vuotisen historiansa aikana Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) on saanut liki 1,5 miljoonaa yhteydenottoa Euroopan kuluttajilta maiden rajat ylittävissä kuluttajaongelmissa.
Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskusten juhlavuoden teemoista:
- Tammikuun teemana vastuullisuus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.1.2020.
- Helmikuun teemana tilausansojen tunnistaminen somessa. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 4.2.2020.
- Maaliskuun teemana virhevastuu, takuu ja peruuttamisoikeus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.3.2020.
- Huhtikuun teemana koronatilanteen vaikutus kuluttajansuojaan. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 15.4.2020.
- Toukokuun teemana matkapaketit. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 29.5.2020.
- Kesäkuun teemana suoratoistopalveluiden turvallinen käyttö. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 11.6.2020.
- Heinäkuun teemana lentomatkustajan oikeudet. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 17.7.2020.
- Elokuun teemana tuoteväärennökset: Vinkkejä väärennösten tunnistamiseen. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 3.8.2020.
- Syyskuun teemana matkapaketin ostaminen korona-aikaan. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 7.9.2020.