Viron kuluttajaviranomainen on asettanut virolaisen Upty Nordic OÜ:n mustalle listalleen toukokuun lopussa, sillä yritys ei noudattanut virolaisen riidanratkaisuelimen aiemmin keväällä antamaa päätöstä. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ohjasi kahden suomalaiskuluttajan tapaukset riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi tuloksettoman sovittelumenettelyn jälkeen. Suomen Euroopan kuluttajakeskukseen saapui erityisesti syksyn 2022 aikana runsaasti valituksia Upty Nordic OÜ:n omistamasta Rekki.fi-palvelusta, jonka verkkosivusto on sittemmin sulkeutunut. Palvelun kautta kuluttajat pystyivät ostamaan ja myymään käytettyjä vaatteita.
Suomen Euroopan kuluttajakeskus on saanut suomalaiskuluttajilta lähemmäs 90 valitusta Rekki.fi:stä. Valitukset ovat koskeneet toimittamatta jääneitä tilauksia sekä sitä, että yritys ei ole tilittänyt kuluttajille sovittua summaa niistä tuotteista, joita kuluttajat myivät palvelun kautta. Osalle kuluttajista yritys ei ole myöskään palauttanut myymättä jääneitä tuotteita, vaikka osapuolet olivat palautuksesta sopineet. Kuluttajien valituksia välitettiin soviteltavaksi Viron Euroopan kuluttajakeskukseen, mutta yritys ei reagoinut vastauspyyntöihin.
Kahden suomalaiskuluttajan tapaukset ohjattiin tuomioistuimen ulkopuolisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi Virossa, ja toisessa tapauksista elin antoi kuluttajalle myönteisen päätöksen tämän vuoden huhtikuussa. Koska yritys ei noudattanut elimen antamaa ratkaisusuositusta määräajassa, se päätyi mustalle listalle 25.5.2023. Voit tutustua vironkieliseen mustaan listaan tämän linkin takaa.
Osa Rekki.fi:lle toimitetuista tuotteista noudettavissa 15.9.2023 saakka
Nanson Kiinteistöt Oy ilmoitti 27.6.2023 Virallisessa lehdessä, että se järjestää Rekki.fi:n asiakkaille mahdollisuuden noutaa tuotteita, joita asiakkaat ovat lähettäneet Rekki.fi:lle myyntiin. Tiedotteessa mainittua määräpäivää on sittemmin pidennetty siten, että tuotteita voi noutaa Nokialla sijaitsevalta Nansotalolta 15.9.2023 saakka.
Tuotteiden noutomahdollisuutta on syytä tiedustella etukäteen Nanson Kiinteistöt Oy:ltä joko puhelimitse (046 9662537) tai sähköpostitse (nansonkiinteistot@gmail.com).
Nanson Kiinteistöt Oy omistaa vuokratilat, jotka olivat aiemmin Rekki.fi:n käytössä.
HUOM: Tiedotetta päivitetty 18.8.2023 lisäämällä tieto 15.9. asti pidennetystä vaatteiden noutoajasta.
Toimintaohjeet kuluttajille
- Jos et ole saanut tilaamaasi tuotetta sovitun toimitusajan puitteissa taikka yritys ei ole tilittänyt sinulle sovittua summaa myyntiin toimittamistasi tuotteista tai palauttanut niitä, lähetä yritykselle kirjallinen valitus. Valituksen laatimisessa voit hyödyntää uutiskirjejuttuamme, johon olemme koonneet tietopaketin hyvän reklamaation tekemisestä. Yritys ei välttämättä vastaa reklamaatioon, mutta kuluttajan on hyvä reklamoida omien oikeuksiensa turvaamiseksi.
- Jos olet maksanut toimittamatta jääneen tilauksen luotolla, voit esittää maksunpalautusvaatimuksesi luotonantajalle kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajavastuun nojalla. Pankkikorttimaksun ollessa kyseessä tarkista oman pankkisi sopimusehdoista, onko sinulla niiden perusteella vastaava oikeus.
- Jos ongelma ei ratkea yrityksen kanssa eikä oman luotonantajan tai pankin puoleen kääntyminen tuota tulosta, voit käynnistää valtioiden rajat ylittävän menettelyn tuomioistuimessa. Sinulla on käytössäsi eurooppalainen maksamismääräysmenettely ja eurooppalainen vähäisiin vaatimuksiin sovellettava menettely. Vaatimuksesi sisältö – esimerkiksi kauppahinnan tai myyntiin toimitettujen tuotteiden palauttaminen – määrää sen, kumpi menettelyistä on syytä käynnistää. Saat molemmista menettelyistä lisätietoa Euroopan kuluttajakeskuksesta ja verkkosivuiltamme.
Palvelemme kesäaikaan 15.6.–30.7. puhelimitse 029 505 3090 maanantaista keskiviikkoon klo 9–12, ja voit asioida myös verkon kautta ecc.fi/asiointi.