Koronatilanne on muuttunut kesän jälkeen huomattavasti ja tarpeetonta matkustamista suositellaan välttämään lukuisiin eri maihin, mikä matkaa suunnittelevan on hyvä ottaa huomioon. Jos välttämättä haluat matkustaa, on matkapaketti hyvä vaihtoehto. Kun ostat matkapaketin, sinulla on yleensä turvatumpi asema kuin esimerkiksi pelkän lentolipun varanneella matkustajalla. Laajemmat oikeudet koskevat esimerkiksi matkan siirtämistä toiselle henkilölle. Lisäksi matkanjärjestäjän täytyy tarjota tarvittaessa apua ja asettaa vakuus maksukyvyttömyyden varalle.
Kun kuluttaja varaa samaa matkaa varten vähintään kaksi erityyppistä matkapalvelua, esimerkiksi hotellin ja lennot, ja maksaa ne yhdessä, syntyy matkapaketti. Matkanjärjestäjä on vastuussa koko matkapaketista, esimerkiksi matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta.
- Matkapaketin EU-alueella ostaessasi sinulla on kyseisen maan kansallisen lainsäädännön suomat oikeudet, jotka ovat normaalisti direktiivin EU 2015/2302 mukaiset.
- Huomaathan, että koronavirustilanteessa jotkin EU-maat ovat säätäneet matkapaketteihin liittyviä poikkeuslakeja, eikä kuluttajan oikeuksien tulkinta matkan peruutuksen hyvitystilanteessa ole tällä hetkellä kovin yksiselitteistä.
- Tutustu aina ennen ostamista tarkoin kyseisen matkanjärjestäjän tai matkatoimiston sopimusehtoihin ja etenkin matkan peruuttamista tai siirtämistä koskeviin ehtoihin.
- Varmista, että matkanjärjestäjä on asettanut vakuuden maksukyvyttömyyden varalle kotimaahansa.
- Seuraa koti- ja kohdemaan viranomaisten tiedotusta sekä matkanjärjestäjän asiakasviestintää. Tilanne eri maissa muuttuu jatkuvasti.
- Varaudu muutoksiin matkajärjestelyissä.
- Matkanjärjestäjä peruu puoleltaan matkan, jos sitä ei voida turvallisesti järjestää. Jos matkaan on vielä pitkä aika, voi olla järkevää seurata rauhassa tilanteen kehittymistä, eikä kiirehtiä peruutuksen kanssa.
- Matkustajalla on oikeus purkaa matkapakettisopimus milloin tahansa ennen matkan alkamista. Tämä tapahtuu normaalitilanteessa sopimusehtojen mukaan ja peruutuksesta voi joutua maksamaan ehdoissa määritellyn peruutuskulun. Jos peruutus tapahtuu lähellä matkustuspäivää, on peruutuskulu yleensä suuri.
- Muista hankkia kattava matkavakuutus ja varaudu matkan aikana yllättäviin kuluihin ja muutoksiin.
- Kannattaa huomata, etteivät esimerkiksi karanteenitilanteet usein ole vakuutusehtojen mukaisia korvattavia tilanteita.
- Mieti, miten järjestät asian taloudellisesti ja muuten, mikäli joutuisit yllättävään karanteeniin matkakohteessa.
Kotimaisten yritysten ja Suomesta ostettujen matkapakettien kohdalla saat apua Kilpailu ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnasta. Voit tutustua myös kuluttajaneuvonnan usein kysyttyihin matkailua koskeviin kysymyksiin koronavirus-aikana. Euroopan kuluttajakeskus neuvoo kuluttajia toisesta EU-maasta, Norjasta, Islannista ja Isosta-Britanniasta ostettua matkapakettia koskevissa kysymyksissä.
Vuonna 2020 Euroopan kuluttajakeskuksilla on yhteinen, eurooppalaisia kuluttajia koskettava teema joka kuukaudelle, mistä ne viestivät omissa kanavissaan 30 eri maassa. Teemakuukaudet ovat osa Euroopan kuluttajakeskusten 15-vuotisjuhlavuoden toimintaa. Syyskuun teemamateriaalin matkapaketeista ovat toteuttanut Euroopan kuluttajakeskuksen Saksan ja Unkarin toimipisteet.
- Tammikuun teemana vastuullisuus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.1.2020.
- Helmikuun teemana tilausansojen tunnistaminen somessa. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 4.2.2020.
- Maaliskuun teemana virhevastuu, takuu ja peruuttamisoikeus. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 13.3.2020.
- Huhtikuun teemana koronatilanteen vaikutus kuluttajansuojaan. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 15.4.2020.
- Toukokuun teemana matkapaketit. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 29.5.2020.
- Kesäkuun teemana suoratoistopalveluiden turvallinen käyttö. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 11.6.2020.
- Heinäkuun teemana lentomatkustajan oikeudet. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 17.7.2020.