Tietoa kuluttajan oikeuksista nyt myös selkoruotsiksi

Euroopan kuluttajakeskus on laajentanut verkkosivujensa selkokielistä osiota – nyt tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista on saatavilla myös selkoruotsiksi. Selkokielinen osio tarjoaa helposti ymmärrettävää tietoa kuluttajien keskeisistä oikeuksista sekä Euroopan kuluttajakeskuksen tarjoamasta maksuttomasta neuvonnasta. Selkokielinen sisältö on suunnattu erityisesti niille, joille tavallinen yleiskieli on liian vaikeaa, kuten ikäihmisille, suomea tai ruotsia opiskeleville maahanmuuttajille sekä henkilöille, joilla on kognitiivisia haasteita.

Sivuston aiheet on valittu sen perusteella, mistä kuluttajat useimmiten kysyvät neuvoa Euroopan kuluttajakeskukselta. Verkko-ostamisen osiossa kerrotaan esimerkiksi kuluttajan peruuttamisoikeudesta, elinkeinonharjoittajan vastuusta ja turvallisesta maksamisesta.

Lentomatkustamisen osiossa puolestaan käydään läpi matkustajan oikeuksia tyypillisissä ongelmatilanteissa, kuten lennon peruuntuessa tai myöhästyessä.

Lisäksi verkkosisältö esittelee Euroopan kuluttajakeskuksen toimintaa ja asiakaspalveluamme maiden rajat ylittävissä ongelmatilanteissa.

Selkokielisen verkkosisällön tavoitteena on parantaa tiedon saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta. Kun kuluttajat saavat ymmärrettävää ja selkeää tietoa, he pystyvät tekemään parempia päätöksiä ja käyttämään oikeuksiaan tehokkaammin.

Selkoruotsinkielinen osio löytyy Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilta osoitteesta ecc.fi/sv/lattlast. Osioon pääsee myös verkkosivujen kielivalikosta.

Selkosuomeksi osio löytyy osoitteesta ecc.fi/selkokieli.

Lue lisää:
Tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista nyt myös selkokielellä. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 26.11.2024.