Euroopan kuluttajakeskus on avannut verkkosivuilleen selkokielisen osion. Osiossa on tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista helpolla suomen kielellä eli selkokielellä. Kerromme selkokielellä myös Euroopan kuluttajakeskuksen palveluista kuluttajille. Selkokielisellä verkkosisällöllä pyrimme tavoittamaan yhä laajemman kuluttajajoukon – selkokielestä hyötyvät henkilöt, joille tavallinen yleiskieli on liian vaikeaa.
Selkokieli on yksinkertaistettua kieltä, joka on suunnattu erityisryhmille. Se on suomen kielen muoto, jossa käytetään tuttuja sanoja ja helppoja lause- ja virkerakenteita. Selkokielinen teksti on myös kokonaisuutena lukijalle helposti avautuva. Näitä selkokirjoittamisen periaatteita olemme soveltaneet myös Euroopan kuluttajakeskuksen uuden selkokielisen verkkosisällön laatimisessa.
Selkokielinen sisältö on sijoitettu omaan osioonsa Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla, ja se löytyy osoitteesta Ecc.fi/selkokieli. Osioon pääsee myös napsauttamalla verkkosivuston kielivalikossa olevaa Selkokieli-painiketta. Ensivaiheessa selkokielistä verkkosisältöä on olemassa vain suomeksi.
Selkokeskus on myöntänyt osiolle selkotunnuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että osion kieli ja ulkoasu noudattavat selkokielen periaatteita.
Aihealueina kuluttajayhteydenottojen yleisimmät teemat
Selkokielistä verkkosisältöä on kolmesta aihealueesta eli verkko-ostamisesta, lentomatkustamisesta sekä Euroopan kuluttajakeskuksessa asioimisesta.
Teemat valikoituivat aiheiksi sillä perusteella, että Euroopan kuluttajakeskus saa kuluttajilta yhteydenottoja erityisesti verkko-ostamisesta ja lentomatkustajan oikeuksista. Verkkokaupan kasvun ja lentomatkustuksen lisääntymisen myötä on entistä tärkeämpää, että näistä aiheista on saatavilla kattavasti ja kootusti tietoa myös selkokielellä.
Verkko-ostamista koskeva selkokielinen osio käsittelee kuluttajien oikeuksia verkkokaupassa. Siinä kuvataan elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuutta, kuluttajan peruuttamisoikeutta, turvallista maksamista sekä elinkeinonharjoittajan vastuuta, kun kuluttajan tilaamassa tavarassa tai palvelussa on virhe. Toisessa osiossa taas kerrotaan lentomatkustamista koskevista pelisäännöistä sekä matkustajien oikeuksista yleisimmissä virhetilanteissa. Virhetilanteita ovat esimerkiksi lennon peruuntuminen ja viivästyminen. Viimeisessä osiossa puolestaan käsittelemme Euroopan kuluttajakeskuksen toimintaa ja sitä, millaisissa tilanteissa voimme auttaa kuluttajia.
Selkokielisen verkkosisällön laatimisen taustalla ihmisten yhdenvertaisuuden vahvistaminen
Kuluttajien oikeudet koskevat meistä jokaista, ja ne osaltaan tukevat yksilöiden mahdollisuuksia toimia täysivaltaisina kansalaisina yhteiskunnassa. Omista oikeuksistaan kiinni pitäminen edellyttää kuitenkin, että oikeuksien olemassaolosta ja sisällöstä on perillä. Selkokieli on yksi keino edistää eri tietolähteiden sisältöjen ymmärrettävyyttä ja auttaa ihmisiä tiedon saamisessa.
Kuluttajien oikeuksista tiedottaminen onkin yksi Euroopan kuluttajakeskuksen ydintehtävistä, ja uudella selkokielisellä verkkosisällöllä varmistamme, että tämä tieto on saavutettavaa mahdollisimman monelle. Kyse on siten myös ihmisten yhdenvertaisuuden parantamisesta.
Selkokielelle on tarvetta yhä enemmän. Selkokeskuksen arvion mukaan Suomessa noin 650 000 – 750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä. Selkokielestä saattavat hyötyä esimerkiksi vammaiset henkilöt, joilla on kognitiivisia vaikeuksia, ikäihmiset sekä suomen kieltä opiskelevat maahanmuuttajat. Selkokielen tarve on lisääntynyt viime vuosina maahanmuuttajien määrän kasvamisen, nuorten lukutaidon heikentymisen ja väestön ikääntymisen myötä.
Tervetuloa tutustumaan selkokieliseen sisältöömme!
Ecc.fi/selkokieli