Toimintaohjeita Rekki.fi-palvelua koskeviin ongelmatilanteisiin

Sekä Euroopan kuluttajakeskukseen että Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan on tullut kuluttajayhteydenottoja Rekki.fi-palvelusta, jonka kautta myydään ja ostetaan käytettyjä vaatteita. Euroopan kuluttajakeskukseen valituksia on syksyn aikana saapunut noin 40 kappaletta. Valitukset koskevat toimittamatta jääneitä tilauksia sekä sitä, että yritys ei ole tilittänyt kuluttajille rahoja niistä tuotteista, joita kuluttajat ovat myyneet yrityksen verkkosivujen kautta. Yritys ei ole ollut halukas neuvottelemaan asioiden ratkaisemisesta Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa.

Rekki.fi-palvelu oli aiemmin suomalaisomistuksessa, mutta sen takana on nykyään Upty Nordic OÜ -niminen virolainen yritys. Olemme yhteistyössä Viron Euroopan kuluttajakeskuksen kanssa lähettäneet vastauspyynnön yritykselle lokakuussa.  Yritys ei ole kuitenkaan reagoinut verkostomme yhteydenottoihin, mikä tarkoittaa sitä, että kuluttajien valitukset eivät ratkea sovittelulla.

Osa kuluttajien valituksista on ohjattu virolaisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi. Riidanratkaisuelin antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin riitatilanteisiin. Jos yritys ei noudata elimen päätöstä, yritys asetetaan Viron kuluttajaviranomaisen mustalle listalle.

Toimintaohjeet kuluttajille

  1.  Tee kirjallinen valitus yritykselle.
  2.  Jos yritys ei vastaa sinulle ja olet maksanut tilauksen maksukortilla, tiedustele luottokorttiyhtiöstäsi tai pankistasi, voitko vaatia hyvitystä niiden kautta kuluttajansuojalain mukaisen luotonantajavastuun nojalla. Pankkikorttimaksun ollessa kyseessä tarkista oman pankkinsa sopimusehdoista, onko sinulla niiden perusteella vastaava oikeus. Jos olet valinnut maksutavaksi laskun tai osamaksun, ole yhteydessä maksunvälittäjään.
  3.  Jos et voi tehdä korttireklamaatiota etkä kääntyä maksunvälittäjän puoleen, tai kyse on siitä, että yritys ei ole tilittänyt sinulle rahoja myymistäsi tuotteista tai palauttanut lähettämiäsi tuotteita, voit jäädä odottamaan Euroopan kuluttajakeskuksen myöhempää tiedotetta käsittelyn etenemisestä Viron riidanratkaisuelimessä.
  4. Jos et ota osaa menettelyyn virolaisessa riidanratkaisuelimessä tai et halua jäädä odottamaan myöhempää tiedotustamme, voit käynnistää menettelyn Helsingin käräjäoikeudessa. Eurooppalaista maksamismääräysmenettelyä käytetään rahavaateiden perinnässä toisesta EU-maasta, ja se on kokonaan kirjallinen eikä edellytä läsnäoloa tuomioistuimessa. Jos vaatimuksenasi on yritykselle toimitettujen tuotteiden palauttaminen, voit käynnistää eurooppalaisen vähäisiä vaatimuksia koskevan menettelyn. Saat molemmista menettelyistä lisätietoa Euroopan kuluttajakeskuksesta ja verkkosivuilta: https://www.ecc.fi/asiointi/oikeudenkaynti-rajat-ylittavan-kaupan-kuluttajariidoissa/.

Palvelemme puhelimitse 029 505 3090 ma–to klo 9–12, ja voit asioida myös verkon kautta: ecc.fi/asiointi.

Euroopan kuluttajakeskus on kertonut havainnoistaan myös kuluttaja-asiamiehelle, koska Rekki.fi toimii suomeksi ja suuntaa palvelujaan suomalaisille.