Viime kesänä kuluttajille annetut toimintaohjeet ovat perustuneet yrityksen silloiseen markkinointiin. Xellim Oü:lla on kuitenkin useita erilaisia tilaussivustoja ja yritys on tehnyt niille syksyn 2014 aikana monia muutoksia. Tästä johtuen aiemmat ohjeet eivät ole enää voimassa, vaan kuluttajan ja yrityksen väliset tilauksen luonnetta ja hintaa koskevat erimielisyydet on arvioitava yksitellen muun muassa sen perusteella, minkä sisältöinen tilaussivu on kunakin tilauspäivänä ollut.
Koska kyse on virolaisyrityksestä ja yksittäisistä riita-asioista, valitukset hoidetaan keskitetysti Euroopan kuluttajakeskuksessa. Tässä Euroopan kuluttajakeskuksen toimintaohjeet sinulle, joka olet mielestäsi tilannut vain näytepakkauksen:
1. Lähetä Xellim Oü:lle ja mahdolliselle laskuttajalle seuraava sähköposti:
Olen tilannut vain näytepakkauksen. En ole tilannut muita tuotteita. Verkkosivuilla, joilla tilaukseni tein annettiin ymmärtää, että olen tilaamassa näytepakkauksen.
Olette lähettänyt minulle uuden paketin ja laskun. Teidän mukaanne olen tehnyt määräaikaisen tilauksen. Jotta voisin varmistua siitä, mihin olen sitoutunut, pyydän, että lähetätte minulle seuraavat tiedot:
- päivämäärän, jolloin olen tehnyt tilaukseni
- tilausvahvistuksen, jonka olette lähettänyt minulle tilauksenteon jälkeen
- tilaussivun, jolta olen tehnyt tilauksen (kuvakaappaus, mikäli verkkosivu on muuttunut tilauksenteon jälkeen )
2. Jos saamasi selvitys ei tyydytä, ota tarvittaessa yhteys Euroopan kuluttajakeskukseen puhelimitse (p. 029 553 9500, ma-pe klo 10–13) tai täyttämällä yhteydenottolomake. Kerro myös, oletko ollut keskukseen jo aiemmin yhteydessä.
Euroopan kuluttajakeskus, kuluttaja-asiamies ja kuluttajaneuvonta ovat saaneet vuoden 2014 aikana runsaasti yhteydenottoja Xellim Oü:ltä tehdyistä laihdutus- ja kauneustuotteiden tilauksista. Kuluttajat ja Xellim Oü ovat olleet eri mieltä siitä, onko tilaus koskenut näytepakkausta vai määräaikaista tuotetoimitusta. Kuluttaja-asiamies on viime vuonna käsitellyt Xellim Oü:n markkinoinnin virheitä monin eri keinoin. Asian käsittely jatkuu edelleen, sillä yritys ei ole korjannut sivustojaan kaikilta osin