Tilausansasta voidaan puhua, jos kuluttaja tilaa mainoksen tai viestin pohjalta jotain, mitä ei ymmärtänyt tilaavansa – hän tulee erehdytetyksi tarjouksen suhteen. Erehdyttäminen voi olla elinkeinoharjoittajan tai mainostajan osalta joko tahatonta tai tahallista; olennaista kuitenkin on, että viestin tai tarjouksen vastaanottaja ei saa viestin sisällöstä todenmukaista kuvaa ja tämä vaikuttaa hänen ostopäätökseensä. Kuluttaja astuu tilausansaan nykyään ennen kaikkea verkossa – joko Facebookissa tai muualla netissä olleen mainoksen tai saamansa sähköpostiviestin kautta.
Usein samankaltaiset tilausansat vaanivat verkossa ympäri Eurooppaa, eri kielillä, eri tuotenimillä. Tilausansaan voi joutua paitsi tilaamalla jotain, myös osallistumalla johonkin harmittoman tai hyödyllisenkin tuntuiseen kilpailuun tai kyselyyn netissä.
Tilausansoja on jossain muodossa ollut olemassa koko Euroopan kuluttajakeskuksen 10-vuotisen taipaleen ajan, mutta viimeisen viiden vuoden aikana niiden määrä on kasvanut valtavasti. Vuonna 2014 Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste sai 500 kuluttajavalitusta pelkästään yhden virolaisen yrityksen tilausansoista.
Ansojen ominaispiirteet vuonna 2015
Viime aikoina olemme saaneet valituksia englantilaisyrityksistä Jobform, Jukebux ja Quizonaut. Useimmiten näissä on kyse kuluttajatutkimuksista, joihin osallistumalla tuleekin liittyneeksi johonkin kuukausittain laskutettavaan palveluun. Laskuttajana toimii Wakefield Finance. Moni kuluttaja havahtuukin tilanteeseen vasta, kun saa sähköpostiinsa omituisen laskun.
Laihdutuskapselit, hampaidenvalkaisutuotteet, ripsenpidennystuotteet sekä unensaantia helpottavat tuotteet ovat esimerkkejä tuotteista, joihin liittyy näkemyksemme mukaan tällä hetkellä eniten tilausansoja. Tyypillisesti ensin tarjotaan ilmaista tai erittäin halpaa kokeiluerää, joka johtaakin vaivihkaa pidempään ja kalliimpaan tilaukseen. Ansa laukeaa yleensä vasta sitten, kun kuluttaja saa laskun tilaamastaan tuotteesta. Lasku on aina jotain ihan muuta kuin se halpa kokeiluerä tai pari euroa, johon kuluttaja luuli sitoutuneensa.
Uusi ilmiö on, että lasku tulee vasta tilauksen peruutusajan umpeuduttua. Uutta näyttäisi olevan myös se, että tuotteen tilauksenmukaisuus ei ole havaittavissa ilman tuotepakkauksen avaamista. Pakkauksen avaaminen puolestaan johtaa peruutusoikeuden menetykseen. Moni kuluttaja nöyrtyy tässä kohtaa maksamaan laskun, ja epärehellinen ansaintalogiikka jatkaa voittokulkuaan.
Kumppanuusmarkkinointi (affiliate marketing) on tuonut tilausansaproblematiikkaan oman ulottuvuutensa. Se, mikä alkoi pop up -ikkunoina ja mobiilisisältöinä useita vuosia sitten, on siirtynyt ensin Facebookiin ja viime vuosina myös erilaisten julkaisijoiden kuten blogaajien ja kumppanuusmarkkinointiyhtiöiden kautta välittyviin mainoksiin sekä sähköpostitarjouksiin. Useimmat mainoksista ovat asiallisia ja lainmukaisia, vaan kenellä on vastuu, jos tällainen mainos johtaakin tilausansaan? Aina ei ole helppoa selvittää, kuka tilausansan takana on, varsinkin kun jäljet johtavat usein ulkomaille.
Opi tunnistamaan tilausansa ja käänny puoleemme ongelmatapauksissa
Euroopan kuluttajakeskuksen tänään ilmestyneessä uutiskirjeessä 2/2015 keskitytään tilausansoihin. Toivomme, että kokoamamme kuluttajatarinat ja -esimerkit yleisimmistä tilausansoista toimisivat ennaltaehkäisevinä ja opastaisivat kuluttajia välttämään ja paremmin tunnistamaan tilausansoja.
Jos kuitenkin joudut tilausansaan ja yritys sijaitsee toisessa EU-maassa, Islannissa tai Norjassa, voit kääntyä puoleemme neuvojen saamiseksi. Apumme kuluttajille on ilmaista ja meillä on tukenamme ympäri Eurooppaa toimiva Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net).
Lue lisää uutiskirjeestämme:
Tunnistatko tilausansan? Listasimme tyypillisiä esimerkkejä