Useita matkavaraussivustoja omistava Otravo konkurssiin – toimintaohjeet kuluttajille

Alankomaihin sijoittunut Otravo B.V. on asetettu konkurssiin 20.12.2022. Yritys oli yksi Euroopan suurimmista matkapalveluja välittävistä toimijoista. Sen brändejä ovat Travelgenio.com, Tripmonster.com, Travel2be.com, Vliegtickets.nl, Vliegtickets.be, Flygstolen.se, Greitai.lt, Bookinghouse.ee ja Flysiesta.lv. Lentojen lisäksi sivustojen kautta pystyi varaamaan muun muassa majoitus- ja autonvuokrauspalveluja. Otravon konkurssin takia Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) ei voi enää sovitella näitä välittäjiä koskevia kuluttajariitoja.

Otravo on 16.12.2022 julkaissut englanninkielisen tiedotteen, jossa annetaan asiakkaille ohjeita muun muassa varatuista lentolipuista ja niitä koskevista lisäpalveluista.

Olemme täydentäneet näitä ohjeita alla.

Tilattua palvelua koskeva varaus on vahvistettu – yhteys palveluntarjoajaan

Jos olet ostanut palvelun, esimerkiksi lentokuljetuksen tai majoituksen, joltakin edellä mainituista välittäjistä ja saanut siitä vahvistuksen, sinun kannattaa tiedustella varmuuden vuoksi suoraan palveluntarjoajalta (esimerkiksi lentoyhtiö tai majoitusliike), mikä varauksen tila on. Varmista myös, että palveluntarjoajalla on ajantasaiset yhteystietosi.

Muutosten tekeminen varaukseen ja maksunpalautus tapahtuvat palveluntarjoajan kautta, sillä matkavaraussivustojen oma asiakaspalvelu ei ole enää toiminnassa.

Tilattua palvelua ei ole toimitettu – muista luotonantajavastuu

Jos olet maksanut esimerkiksi toimittamatta jääneet lentoliput luotolla, voit kääntyä luotonantajan puoleen. Luotonantaja on myyjän konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle luotonantajavastuun nojalla.

Jos palvelu on maksettu pankkikortilla, ole yhteydessä omaan pankkiisi. Joidenkin pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita kuin luotolla maksettaessa noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa.

Vaatimuksen esittäminen konkurssipesälle – varaudu pitkään käsittelyaikaan

 Kuluttaja voi esittää maksunpalautusvaatimuksensa Otravon konkurssipesälle Alankomaihin, jos tilattu palvelu jää toimittamatta eikä luotonantajan tai oman pankin puoleen kääntyminen tuota tulosta. On hyvä kuitenkin tiedostaa, että kuluttajan asema konkurssitilanteessa on useimmiten heikko. Myös itse menettelyssä voi kulua jopa useita vuosia.

Pesänhoitajan yhteystiedot ovat seuraavat:

D.J. van Dongen (De Vos & Partners), crediteuren.otravo@devos.nl

Vaatimus konkurssipesälle kannattaa tehdä ensi tilassa. Sähköpostissa voi hyödyntää oheista englanninkielistä mallia, johon tulee täyttää omaa tapausta koskevat tiedot. Mallipohjassa vaadit, että sinulle palautetaan kauppahinta, jos sopimusta ei täytetä. Liitä hakemukseesi asiaankuuluvat liitteet.

Claim in bankruptcy

Dear Mr. van Dongen:

On <päivämäärä>, I booked <tilaamasi palvelu, esimerkiksi lentokuljetus> from <välittäjän nimi, esimerkiksi Travelgenio.com>. The price was <hinta euroissa>. Please find attached a copy of the order confirmation and the receipt.

 Please let me know if the contract can still be fulfilled. If this is not an option, I herewith terminate the agreement. In that event, I request you to refund the purchase sum to my account. My bank details are as follows:

  • Account number: <IBAN-tilinumerosi>
  • Account holder: <tilinhaltijan nimi>
  • The BIC code of my bank: <pankkisi BIC-koodi>.

With kind regards,

<nimi ja allekirjoitus>

Attachments (Liitteet):

  • Order confirmation (Tilausvahvistus)
  • Copy of payment transaction (Kopio maksukuitista)
  • Copy of previous correspondence, if any (Kopio mahdollisesta aiemmasta kirjeenvaihdosta)
  • Other relevant documents (Muita tarpeellisia dokumentteja).