Uusittu verkkopalvelumme avattiin suomeksi joulukuussa 2021. Verkkopalvelun kieliversiot valmistuivat kevään aikana ja nyt löydät uudet asiointi- ja valituslomakkeet sekä paljon muuta hyötytietoa myös ruotsiksi ja englanniksi. Verkkosivuiltamme löydät muun muassa usein kysytyt kysymykset suosituimmista teemoista sekä mallikirjepohjat, joita kuluttajat voivat hyödyntää ottaessa yhteyttä tai tehdessään reklamaatiota ulkomailla sijaitsevalle myyjälle.
Uudistuksen myötä verkkosivusto sai lisäksi virtaviivaisemman ilmeen, ja myös tietosisältöjä muokattiin uuteen uskoon. Uusi verkkopalvelumme toimii entistä paremmin mobiilikäytössä, eli älypuhelimella ja tabletilla. Olemme huomioineet myös sen, että useimmat sivukävijämme tulevat hakukoneiden kautta suoraan johonkin tiettyyn tietosisältöön, eivätkä etusivun kautta.
Kuluttajalle tietoa helposti ja nopeasti
Verkkosivustomme kantavana ajatuksena on helppokäyttöisyys. Olemme pyrkineet katsomaan kuluttajan näkökulmasta, millaisissa asioissa meihin otetaan yhteyttä. Verkkosivuston pääteemat ovat matkustaminen, verkko-ostaminen sekä auton ostaminen ulkomailta. Näiden teemojen alta löytyy yksityiskohtaisemmin jaoteltua tietoa esimerkiksi kuluttajan oikeuksista Euroopassa matkustamiseen liittyen, vinkkilistoja ongelmien välttämiseksi niin matkustamisessa kuin auton ostamisessa sekä tietoa peruuttamisoikeudesta ja turvallisesta maksamisesta verkossa. Olemme koonneet verkkosivuille lisäksi teemoittain usein kysyttyjä kysymyksiä.
Lomakkeet ja mallikirjeet sujuvoittavat yhteydenottoa
Uudet valituslomakkeemme ohjaavat kuluttajaa tekemään valituksen siten, että saamme kaiken olennaisen tiedon heti ensimmäisessä yhteydenotossa. Lomakkeiden myötä yhteydenotto meihin on entistä helpompaa, ja tapauksen käsittely saadaan käyntiin nopeammin. Yhteyttä voi ottaa lomakkeilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lomakkeiden lisäksi meihin voi edelleen olla yhteydessä puhelimitse.
Lomakkeilla kuluttaja voi joko tehdä suoraan valituksen myyjästä tai vaihtoehtoisesti lähettää meille tiedustelun omista oikeuksistaan. Molemmille lomakesivuille on lisäksi koottu kattavasti ohjeet, mitä olisi hyvä tehdä ennen yhteydenottoa meihin.
Moni asiakkaamme on kiitellyt sitä, että Euroopan kuluttajakeskuksen neuvojat auttavat heitä selvittämään asian myyjän kanssa englanniksi silloin, kun oma kielitaito ei riitä. Pyrimme helpottamaan kuluttajien yhteydenottoa myyjään uusilla mallikirjepohjillamme, jotka löytyvät sivustolta.
Mallit on kirjoitettu valmiiksi englanniksi, ja kuluttajan tarvitsee ainoastaan täydentää tiedot pohjaan. Ohjeistus löytyy suoraan mallikirjeistä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Mallikirjeitä löytyy eri teemoista ja ongelmatilanteista liittyen muun muassa lentomatkustamiseen, auton vuokraukseen, verkko-ostamiseen, tilausansoihin ja konkurssisaataviin. Lisäksi olemme tehneet valmiin valtakirjapohjan asiointiin silloin, kun asiakas tekee valitusta jonkun toisen henkilön puolesta.
Tervetuloa uudistuneille ecc.fi -sivuille!
Ruotsiksi ecc.fi/sv
Englanniksi ecc.fi/en