Varo Corexin- ja Life Detox -näytepakkaustarjouksia Facebookissa

Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa jälleen kuluttajia ongelmista, joita liittyy Facebook-mainosten pohjalta tilattaviin laihdutusvalmisteiden kokeilu- ja ilmaispakkauksiin. Erityisesti kuluttajan, joka ei osaa hyvin englantia, kannattaa olla tarkkana. Suomenkieliseen houkuttelevaan tuotetarjoukseen liittyy usein pitkien englanninkielisten sopimusehtojen hyväksyminen.

Euroopan kuluttajakeskus on jo parin vuoden ajan saanut käsiteltäväkseen lukuisia Corexin- ja Life Detox- -tuotteisiin liittyviä valituksia kuluttajilta. Kuluttajat ovat tilanneet postikulujen hinnalla laihdutusvalmisteen kokeilupakkauksen tai tervetuloa-paketin Facebookissa olleen mainoksen pohjalta, mutta päätyneet tahtomattaan maksullisten tuotepakettien vastaanottajiksi.

Tyypillistä on, että kyseisten tuotteiden Facebook-mainokset ovat suomenkielisiä, mutta sopimusehdot löytyvät vain englanniksi ja niiden ymmärtämiseksi tarvittaisiin hyvää kielitaitoa. Myöskään asiakaspalvelua ei välttämättä saa suomeksi.

”Asialla ovat vuosien mittaan olleet eri yritykset, jotka tulevat markkinoille ja osa niistä katoaa pian sen jälkeen kun voitot ilmaistarjouksista on kotiutettu. Euroopan kuluttajakeskukselle on tuttua myös se, että kertyneet ”saatavat” myydään edelleen joko suomalaisille tai muihin pohjoismaihin sijoittuneille perintätoimistoille”, kuvailee Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteen johtaja Leena Lindström.

Tällä kertaa Corexin- ja Life Detox -tuotteita kauppaa tanskalainen Health Care Payment -niminen yritys. Yrityksen viralliset kotisivut ovat luettavissa muun muassa suomeksi, ruotsiksi, tanskaksi, norjaksi ja englanniksi. Sopimusehdot ovat kuitenkin saatavilla vain englanniksi.

Alla tyypillinen kuluttajan kertomus tapahtuneesta:

Tilasin corexin laihdutuspaketin huhtikuussa 2013 tutustumishintaan 4€/paketti. Paketti oli lähetetty minulle 16.4.13 ja tein kaupanperumisen 23.4.13 sähköpostilla. Viestiin vastattiin, etteivät he voi tehdä peruutusta kuin vasta 29.4. Pyysin perumaan kaupan ja ettei Visa-tiliäni veloiteta 158,00€. 24.4. minulle tuli postissa 2 pkt ko. tuotteita ja hinta oli 158,00. Palautin tuotteet lähettäjälle 26.4.2013 Tanskaan kirjepostina. Olen käynyt tätä peruutus-sähköpostin palautetta tuotteen toimittajan kanssa päivittäin, he väittävät että 14 pv palautuspv on mennyt umpeen. Mielestäni en ole tilannut muuta kuin tutustumispakkauksen hintaan 4€, joka on oikein veloitettu tililtäni. Nyt visa-tiedoissa näkyy miinuksena 158,00 summa, vaikka olen perunut ja palauttanut tuotteet lähettäjälle määräaikaan mennessä.  Miten saan kaupan perumisen voimaan ja ettei tiliäni veloiteta aiheetta?

Euroopan kuluttajakeskus selvittää asiaa ja kehottaa kyseisiä tuotteita tilanneita kuluttajia seuraamaan luottokorttilaskujaan ja tiliotteitaan.

Reklamoi välittömästi

Kaikkien, jotka ovat tehneet kyseiseltä yritykseltä Corexin- tai Life Detox -näytepakkaustilauksen Facebook-mainoksen kautta, on syytä lähettää sähköpostiviesti osoitteeseen support[at]health-c-p.com. Viestin voi muotoilla esimerkiksi seuraavasti:

Olen tilannut näytepakettinne, enkä halua saada enempiä toimituksia. Pyydän teitä välittömästi peruuttamaan 4 € ylittävän veloituksen luottokortiltani.

Liitä viestiin osoitetietosi ja säästä kopio viestistä mahdollista myöhempää käyttöä varten. Jos luottokorttiasi veloitetaan perusteettomasti, tee uusi reklamaatio yritykselle ja vaadi aiheettomasti veloitettujen maksujen palautusta. Jos olet maksanut luottokortilla, tee maksunpalautusvaatimus myös luottoyhtiöllesi.

Lisätietoja:
Euroopan kuluttajakeskuksen puhelinpäivystys
puh. 029 505 3005, ma-pe klo 9-12

Euroopan kuluttajakeskukset Pohjoismaissa varoittavat ilmaistuotteiden tilaamisesta. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 14.3.2013.
Toimintaohjeet Aros Kapitalilta aiheettomia perintälaskuja saaneille. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 1.2.2013.