Verkossa täytettävä “2 minuutin terveystarkastelu” johtaa yllätyslaskuun

Euroopan kuluttajakeskukseen on tullut loppukesän aikana kymmenkunta yhteydenottoa suomenkielisestä terveysarviopalvelusta, jonka maksullisuus ei käy selkeästi ilmi. Myös kuluttaja-asiamies ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta ovat saaneet yksittäisiä ilmoituksia samasta palvelusta. Ilmoitusten mukaan kuluttajat ovat päätyneet vastaamaan terveysarviokyselyyn esimerkiksi somemainosten kautta. Kyselyssä kuluttaja vastaa itseään koskeviin kysymyksiin ja saa sen päätteeksi sähköpostiinsa laskun sekä terveysarvion ja muuta terveysaiheista aineistoa. Kysely on ollut toiminnassa ainakin osoitteissa Terveysarvio.com, Terveysarvios.com ja Terveysarviointi.com. Palveluntarjoaja ilmoittaa olevansa unkarilainen elinkeinonharjoittaja, mutta tälle ei ole saatu vahvistusta.

Verkkosivujen mukaan palveluntarjoaja tarjoaa yksilöllisiä ja henkilökohtaisia terveysarviointeja. Palvelun maksullisuus ei kuitenkaan käy verkkosivustolla selkeästi ilmi, sillä 79,99 euron hinta kerrotaan terveyskyselyn ensimmäisellä sivulla vain pienellä kirjasinkoolla. Lisäksi jos verkkosivulle päätyy somemainoksen kautta, ehtojen hyväksymistä koskeva valintaruutu saattaa olla valmiiksi rastitettuna kuluttajan puolesta.

Pääsääntöisesti kuluttajat ovat ensin saaneet palveluntarjoajalta 59 euron suuruisen laskun, jolle on annettu 10 päivää maksuaikaa. Jos kuluttaja ei ole maksanut laskua tässä ajassa, laskun summa on kasvanut 79 euroon.

Kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittajan on varmistettava, että kuluttaja nimenomaisesti hyväksyy verkkokauppatilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden. Näin ei ole terveysarviopalvelussa, sillä sen tilausnäppäimen yhteydessä olevasta näkymästä ei ilmene selkeästi ja yksiselitteisesti, että palvelu maksaisi kuluttajalle. Kuluttajan maksuvelvollisuus ei voi toisaalta perustua myöskään valintaruutuun, joka on ennalta rastitettu kuluttajan puolesta.

Koska palveluntarjoaja ei ole varmistanut, että kuluttaja hyväksyy maksuvelvollisuuden, tilaus terveysarviopalvelusta ei sido kuluttajaa. Vedotakseen tilauksen sitomattomuuteen kuluttajan on ilmoitettava siitä palveluntarjoajalle viimeistään vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Toimi näin, jos olet täyttänyt terveysarviokyselyn ja haluat perua tilauksen

  • Tee yritykselle kirjallinen valitus mahdollisimman pian mutta viimeistään vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä.  Voit kirjoittaa valituksen suomen kielellä ja lähettää sen eteenpäin palveluntarjoajan verkkosivuilta löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta. Totea valituksessasi, että koska palveluntarjoaja ei ollut varmistanut, että hyväksyit tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden, sinulla on oikeus perua tilaus.
  • Ota valokuva tai ruutukaappaus yhteydenottolomakkeen kautta lähetettävästä viestistä ennen sen lähetystä. Säilytä valituksesi ja siihen yritykseltä mahdollisesti tuleva vastaus.
  • Sen jälkeen, kun olet ilmoittanut tilauksen perumisesta, sinun ei tarvitse maksaa mahdollista laskua. Jos olet kuitenkin jo maksanut laskun, palveluntarjoajan on palautettava sinulta saamansa maksu viimeistään 30 päivän kuluttua kaupan perumisesta.
  • Ota yhteyttä Euroopan kuluttajakeskukseen, jos palveluntarjoaja siirtää laskun perintätoimiston perittäväksi valituksestasi huolimatta. Ilmoita samalla perintätoimistolle, että kyse on aiheettomasta perinnästä – voit hyödyntää valituksen tekemisessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston Reklamaatioapuria.

Terveysarviopalvelu osa laajempaa ilmiötä, ongelmia myös muissa maissa

“Terveysarviopalvelu kuuluu samaan ilmiöluokkaan autonhinta-arviopalvelun kanssa, josta vielä äskettäin saimme satoja yhteydenottoja kuluttajilta. Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni, eikä niitä ikinä kannata syöttää itselleen vieraaseen palveluun”, neuvoo johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Vastaavaa terveysarviopalvelua mainostetaan kuluttajille myös muissa Pohjoismaissa. Etenkin Norjan ja Tanskan Euroopan kuluttajakeskukset ovat vastaanottaneet useita valituksia oman maansa kuluttajilta. Myös Saksassa paikallinen kuluttajajärjestö on varoittanut samasta toimijasta jo kesäkuussa.