Norjalainen matkanjärjestäjä Go International on lehtitietojen mukaan ilmoittanut asiakkailleen peruuttaneensa perjantai-illasta 13.2. lähtien kaikki lähtönsä Pohjois-Kyproksen lomakohteisiin. Suomessa Go Internationalin matkoja ovat myyneet ainakin Groupon, Top 10 Matkatarjoukset ja Travelbird.
Travelbird on ilmoittanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV) olevansa tämän viikon aikana yhteydessä kaikkiin siltä matkan ostaneisiin ja palauttavansa sille maksetut rahat asiakkaille.
Groupon on kertonut KKV:lle olleensa jo yhteydessä asiakkaisiin joita asia koskee, ja on jo aloittanut palautusten käsittelyn helmikuun loppuun asti olevien lähtöjen osalta. Groupon työskentelee varmistaakseen, että kaikki Grouponin asiakkaat saavat palautuksen.
Top 10 Matkatarjousten osalta KKV käy vielä neuvotteluja asian selvittämiseksi. Myös Euroopan kuluttajakeskus, joka toimii osana Kilpailu- ja kuluttajavirastoa, seuraa ja selvittää tilannetta. Euroopan kuluttajakeskukseen saat yhteyden täyttämällä yhteydenottolomakkeen sivuillamme tai soittamalla arkisin numero 029 553 9500 klo 10–13.
Jos kuluttaja on ostanut matkan näiltä yrityksiltä ja maksanut sen luottokortilla, toteutumatta jääneen matkan hintaa voi hakea takaisin myös luotonantajalta eli kortin myöntäneeltä luottokorttiyhtiöltä tai pankilta. Myös pankkikortilla matkansa maksaneiden kannattaa näissä tapauksissa olla yhteydessä pankkiinsa.
Lue lisää turvallisesta maksamisesta verkkosivuiltamme.