Euroopan kuluttajakeskus Suomessa on saanut 43 valitusta koskien internetissä huonekaluja myyvää Infurnia. Kuluttajat eivät ole saaneet tilaamiaan tuotteita eikä rahoja ole palautettu vaatimuksista huolimatta. Infurnin omistajia ei ole onnistuttu tavoittamaan, eikä verkko-ostoksista maksaneiden suomalaiskuluttajien ole mahdollista saada rahojaan takaisin Euroopan kuluttajakeskuksen kautta. Luottokortilla maksaneet kuluttajat voivat hakea maksunpalautusta luottoyhtiöltään.
Euroopassa vastaavia Infurn-valituksia on ollut tuhansia. Espanjan toimipisteemme mukaan toiminnan taustalla on yritysrypäs, jonka toimijoilla on ongelmia paitsi kuluttajansuojaan liittyvissä, myös veroasioissa. Toimintaa on siirretty Espanjasta Englantiin ja Irlantiin. Asia on ollut tiedotusvälineissä esille useissa Euroopan maissa eivätkä Infurnin edustajat ole katsoneet aiheelliseksi ilmoittautua sen enempää valvontaviranomaisille kuin yksittäisiä vaatimuksia käsitteleville Euroopan kuluttajakeskusten verkoston toimipisteillekään.
Vielä viime viikkoina Infurn on Trustpilot- kuluttajapalautesivustolla kertonut siirtäneensä osan liiketoiminnoistaan uuden yrityksen nimiin luvaten, että uusi yritys pyrkii käynnistämään tavaran toimituksia tuotteet maksaneille asiakkailleen. Samassa yhteydessä Infurn kuitenkin toteaa, että uusi yritys ei ole ottanut vastatakseen Infurnin sitoumuksista.
Euroopan kuluttajakeskukselta kysytään usein, miten tämän tyyppisiä ongelmallisia yrityksiä ja toimijoita olisi mahdollista välttää? Mitään yksiselitteistä keinoa tähän ei ole. Rajat ylittävän kaupan näkökulmasta turvallisin tapa toimia on maksaa verkko-ostokset luottokortilla suojatussa yhteydessä. Jos tilaamasi tuote ei saavukaan sinulle, voit tällöin esittää maksunpalautusvaatimuksen suoraan luottokortin myöntäneelle pankille tai luottoyhtiölle kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:ään vedoten.
Käytettävissä on myös summaarinen tuomioistuinprosessi, ns. vähäisiä vaatimuksia koskeva menettely, jonka suomalaiskuluttajat voivat käynnistää Helsingin käräjäoikeudessa saadakseen saatavalleen oikeuden päätöksen. Lisätietoa asiasta löydät täältä.
Oikeuden päätöksestä ei kuitenkaan ole kuluttajalle hyötyä, jos yritys on varaton tai sen tilit on tyhjennetty, mikä on todennäköistä.
Lue lisää verkko-ostamisesta ja turvallisesta maksamisesta verkkosivuiltamme.
Infurn tapausten käsittely on Euroopan kuluttajakeskuksessa päätetty. Jos asiassa vastoin odotuksiamme tapahtuisi muutoksia, ilmoitamme asiasta erikseen kaikille tähän mennessä valituksensa jättäneille kuluttajille.