Yli 50 prosenttia EU:n internetpelien markkinoista muodostuu peleistä, joita mainostetaan ”ilmaisina”, vaikkakin niihin usein liittyy – toisinaan varsin kalliita – sovelluksen kautta tehtäviä ostoja.
Kuluttajat eivät useinkaan ymmärrä käyttävänsä rahaa, koska maksut veloitetaan heidän luottokortiltaan automaattisesti. Lapset ovat erityisen alttiita sellaisten pelien markkinoinnille, jotka voidaan ladata ilmaiseksi, mutta joiden pelaaminen ei olekaan ilmaista.
Kaikkialta Euroopasta saatujen valitusten seurauksena Euroopan komissiolla on 27.–28.2.2014 kansallisten täytäntöönpanoviranomaisten ja suurten teknologiayritysten (mm. Apple, Google) kanssa tapaaminen, jossa keskustellaan näistä ongelmista.
Lue lisää:
Komissio ja jäsenvaltiot ottavat esiin mobiilisovelluksiin liittyviä ongelmia. Komission tiedote 27.2.2014.
CPC-kannanotto eli kansallisten valvontaviranomaisten yhteinen kannanotto (englanniksi)
EU:n kuluttajaviranomaiset ja komissio: Mobiilipelien kuluttajansuoja saatava kuntoon.KKV:n tiedote 27.2.2014