Vaikuttajien rooli markkinoinnissa on kasvanut merkittävästi, ja monet vaikuttajista toimivat elinkeinonharjoittajina EU-lainsäädännön näkökulmasta. Tämä tarkoittaa, että heidän on noudatettava samoja sääntöjä kuin muidenkin yritysten, jotka toimivat kuluttajamarkkinoilla. Näitä sääntöjä ovat muun muassa mainonnan läpinäkyvyys, kuluttajansuojan huomioiminen ja tekijänoikeuksien kunnioittaminen. Vaikuttajille suunnattu Euroopan komission ylläpitämä Influencer Legal Hub tarjoaa tietoa EU:n kuluttajalainsäädännöstä ja auttaa vaikuttajia ymmärtämään paremmin heidän velvollisuuksiaan markkinoinnissa ja kaupallisessa yhteistyössä.
Influencer Legal Hub -sivustolta löytyy monipuolista materiaalia, kuten koulutusvideoita vaikuttajille, katsauksia tärkeisiin EU-lakeihin sekä oikeuskäytäntöä Euroopan unionin tuomioistuimesta. Lisäksi sivustolla on linkkejä kansallisten kuluttajaviranomaisten materiaaleihin. Tavoitteena on selkeyttää vaikuttajille usein monimutkaisina koettuja sääntöjä ja auttaa heitä toimimaan lainmukaisesti.
Koulutukset koostuvat seitsemästä videosta. Niissä perehdytään keskeisiin kuluttaja- ja immateriaalioikeussääntöihin, joita sovelletaan vaikuttajiin EU:ssa. Videot on jaettu neljään aihekokonaisuuteen:
- Yleiskatsaus EU:n kuluttajansuojalainsäädäntöön
- Vaikuttajat mainostajina
- Vaikuttajat myyjinä
- Teollis- ja tekijänoikeudet
Euroopan komissio on kehittänyt materiaalit yhteistyössä Utrechtin ja Leedsin yliopistojen asiantuntijoiden kanssa (osat 1-3) sekä Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) kanssa (osa 4). Koulutukset ovat hyödyllisiä myös vaikuttajien kanssa työskenteleville tahoille.
Suomessa Kilpailu- ja kuluttajavirasto on myös julkaissut vaikuttajamarkkinoinnin koulutusmateriaalia KKV Kampus -oppimisalustalla ja aihetta on sivuttu keväällä 2024 Kilpailu- ja kuluttajaviraston blogissa.