Huijarit kuriin! -hankkeen kampanja: Vältä verkkokauppahuijaukset

Verkossa jokainen voi kohdata huijauksen, mutta jokainen voi myös oppia välttämään sen. Somessa huijausten tunnistaminen on entistä vaikeampaa, eikä verkkokauppojen luotettavuutta aina osata tarkistaa, kun esimerkiksi houkutteleva tarjous vie huomion. Tällä viikolla Kuluttajaliiton koordinoima Huijarit kuriin! -hanke kampanjoi yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa verkkokauppahuijausten ennaltaehkäisyn puolesta.

Koska huijauksia ei voida kokonaan estää, paras tapa kuluttajien suojaamisessa on kasvattaa kuluttajien osaamista ja taitoja. Verkossa toimiminen on turvallista, kun tietää mitä tekee. Jokainen voi oppia välttämään huijauksen ja ostaa turvallisesti kotimaisista ja ulkomaisista nettikaupoista.

Kuluttajan on aiemmin ollut helppo huomata verkkokauppahuijaus esimerkiksi huonoista verkkosivuista tai puutteellisista tiedoista tuotteissa. Huijausten parantuessa ja verkon käytön siirtyessä entistä enemmän mobiiliin, tulee vastaan uudenlaisia ongelmia. Mobiilissa verkkosivu on usein pöytäkoneen tai kannettavan ruutua pienempi, eivätkä tiedot ole yhtä helposti nähtävissä. Moni huijari pyrkii myös ohjaamaan kuluttajan huomion väärään paikkaan, jolloin uhri ei tajua joutuneensa huijaussivulle.

Verkkokauppahuijarit mainostavat sivujaan usein myös sosiaalisen median kanavissa, jolloin huijaukset sekoittuvat helposti aitoihin mainoksiin ja some-vaikuttajien mainostamiin tuotteisiin. Sosiaalisessa mediassa ja mobiilissa ostaminen on tehty usein niin helpoksi, ettei esimerkiksi sivuston luotettavuutta muista tarkistaa.

Viisi vinkkiä turvallisempiin verkko-ostoksiin

  1. Stoppaa: Huijarit painostavat kiireellä ja liian hyvillä tarjouksilla.
  2. Tsekkaa: Löytyykö URL:ista s-kirjain (https://) ja ehjä lukkokuvake ennen sitä.
  3. Selvitä: Löydätkö verkkokaupasta yrityksen yhteystiedot? Ovatko tuttusi kuulleet kaupasta? Löytyykö netistä ihmisten hyviä kokemuksia sivustosta?
  4. Lue: Onko selkeästi kerrottu, mitä muita maksuja, kuten tullit ja verot, ostamiseen liittyy hinnan lisäksi?
  5. Varmista: Ovatko toimitusaika ja tilausehdot ilmaistu selkeästi?

Verkko-ostaminen ja sosiaalisen median käyttäminen on osa tätä päivää. Osaava kuluttaja on kuitenkin huolellinen ja tietää miten huijauksen voi välttää. Lisätietoja huijausten tunnistamisesta löytyy sivulta www.huijausinfo.fi.

Yhteistyössä kampanjoimassa ovat:

  • Kuluttajaliitto
  • Euroopan kuluttajakeskus
  • Kaupan liitto
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Kyberturvallisuuskeskus (Liikenne- ja viestintävirasto Traficom)
  • Rikosuhripäivystys
  • Turvallisuus ja kemikaalivirasto (Tukes)
  • Tulli