Kansainvälinen kuluttajan oikeuksien päivä muistuttaa kuluttajansuojan tärkeydestä

Kansainvälistä kuluttajan oikeuksien päivää vietetään 15.3., ja sen tavoitteena on edistää kuluttajien oikeuksien toteutumista ja tuoda esiin ajankohtaisia aiheita. Kansainvälisen kuluttajan oikeuksien päivän taustalla on maailmanlaajuinen kuluttajajärjestöjen kattojärjestö Consumers International, joka koordinoi vuosittain vaihtuvan teeman ja kampanjat. Päivän juuret ulottuvat vuoteen 1962, jolloin Yhdysvaltain presidentti John F. Kennedy tunnusti kuluttajien perusoikeudet ensimmäistä kertaa. Vuoden 2025 teemana on ”Oikeudenmukainen siirtymä kestävämpään elämäntapaan”, joka korostaa kuluttajien roolia vastuullisempien valintojen tekemisessä.

Keskeiset kuluttajan oikeudet EU:ssa

Kuluttajien oikeudet koskettavat meitä kaikkia arjessa, ja niiden merkitys korostuu erityisesti digitaalisessa maailmassa, jossa ostoksia tehdään yhä enemmän verkossa, ja kuluttajat kohtaavat myös uusia haasteita, kuten tietoturvariskejä ja epämääräisiä verkkokauppoja.

EU:ssa on noin 450 miljoonaa kuluttajaa, ja kuluttajansuojalainsäädännön tavoitteena on varmistaa heidän oikeutensa ja pyrkiä takaamaan turvallinen ja reilu kaupankäynti eri tilanteissa. Tässä muutamia keskeisiä oikeuksia, jotka jokaisen kuluttajan on hyvä tietää:

  • Matkustajien oikeudet: Jos lentoyhtiö peruu lennon tai se viivästyy merkittävästi, matkustajilla on oikeus lipun hinnan palautukseen tai uudelleenreititykseen ja tietyissä tilanteissa myös huolenpitoon ja vakiokorvaukseen.
  • Selkeät tiedot: Kuluttajalla on oikeus saada selkeät tiedot ostettavasta tuotteesta, sen hinnasta, mahdollisista toimituskuluista ja muista lisämaksuista ennen ostopäätöksen tekemistä.
  • Verkkokaupassa 14 päivän peruuttamisoikeus: Kuluttajalla on pääsääntöisesti oikeus peruuttaa verkkokaupasta tekemänsä ostos 14 päivän sisällä ilman perusteluja, ellei kyseessä ole esimerkiksi personoitu tai nopeasti pilaantuva tuote.
  • Reilut sopimusehdot: Sopimusten on oltava selkeitä, eikä niihin saa sisältyä kohtuuttomia tai harhaanjohtavia ehtoja.
  • Kuluttajansuoja ongelmatilanteissa: Jos tuotteessa on virhe tai palvelu ei vastaa sovittua, kuluttajalla on oikeus saada hyvitys, korjaus tai vaihto.

Neuvontapalveluita on tarjolla

Jos kuluttaja kohtaa ongelmia tehdessään hankintoja, KKV:n kuluttajaneuvonnasta ja Euroopan kuluttajakeskuksesta saa neuvoja eri tilanteisiin. Euroopan kuluttajakeskus auttaa erityisesti maiden rajat ylittävissä ongelmissa, kun kuluttaja ja elinkeinonharjoittaja ovat keskenään eri maissa EU-alueella, Norjassa, Islannissa tai Iso-Britanniassa. KKV:n kuluttajaneuvonta auttaa suomalaiskuluttajia kotimaisiin yrityksiin liittyvissä aiheissa.  Verkkosivuilta löydät paljon hyödyllistä tietoa kuluttajille.

Lisätietoa:

Kuluttajaneuvonta – Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Euroopan kuluttajakeskus

Consumer International -järjestön verkkosivut