Komissio tiedotti heinäkuussa 2022, että yli 500 000 kuluttajaa on saanut vaihdettua matkakuponkinsa eli voucherinsa rahaksi sen jälkeen, kun Euroopan komissio ja kuluttajansuojaa valvovat viranomaiset edellyttivät lentoyhtiöiltä parannuksia koronapandemian alkuvaiheessa peruuntuneiden lentojen korvauskäytäntöihin. Vouchereiden hyvittämisen lisäksi lentoyhtiöt parantavat tiedonkulkuaan ja lupaavat korvata peruuntuneet lennot matkustajille ajallaan. Myös lentojenvälittäjien käytäntöjä tarkastellaan paraikaa.
Euroopan komissio ja CPC-verkosto (Consumer Protection Cooperation Network) keskustelivat viime vuonna lentoyhtiöiden kanssa koronaviruspandemian alussa massoittain peruuntuneiden lentojen korvauskäytännöistä. Tämän tuloksena lentoyhtiöt sitoutuivat 2021 parantamaan käytäntöjään. Keskustelussa mukana olleet ja parannuksiin sitoutuneet lentoyhtiötä ovat Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling ja Wizz Air.
Vuoden 2022 puolella CPC-verkosto on arvioinut, kuinka kyseiset lentoyhtiöt ovat toteuttaneet sitoumuksensa. Lentoyhtiöt ovat esimerkiksi onnistuneet purkamaan kasautuneita hyvitystapauksia sekä mukauttaneet verkkosivujaan, sähköpostikäytäntöjään ja muuta viestintää voidakseen informoida kuluttajia paremmin heidän oikeuksistaan lennon peruuntuessa. Noin 2,5 miljoonaa kuluttajaa oli oikeutettuja vaihtamaan heille annetut voucherit rahaksi, ja heistä yli 500 000 otti hyvityksen vastaan rahana.
Lentoyhtiöiden tekemät sitoumukset ovat yhä ajankohtaisia nykytilanteen valossa, kun lentojen peruutukset ja myöhästymiset koskettavat matkustajia edelleen suurissa määrin. Komissio seuraa tilannetta varmistaakseen, että kuluttajien ja matkustajien oikeudet toteutuvat tässäkin tilanteessa. Lisäksi komissiolla on parhaillaan uudelleentarkastelussa EU:n matkapakettidirektiivi ja matkustajan oikeudet, huomioiden koronakriisistä saadut opit.
Lentojenvälittäjät tarkastelussa
CPC-verkoston ja lentoyhtiöiden välinen keskustelu toi esiin myös lentojenvälittäjien roolin lentojen peruutustilanteissa, ja CPC-verkosto käynnisti hiljattain Ruotsin kuluttajaviranomaisen johdolla dialogin neljän suuren eurooppalaisen lentojenvälittäjän kanssa. Välittäjät ovat: eDreams ODIGEO, Etraveli Group, Kiwi.com ja Otravo.
Näiden neljän välittäjäyhtiön operoimia välitysalustoja, joista osa on suomalaiskuluttajillekin tuttuja, ovat esimerkiksi:
- eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink, Liligo (eDreams ODIGEO)
- Mytrip, Gotogate, Flight Network, Super Saver, Travelstart (Etraveli Group)
- Kiwi (Kiwi.com)
- Travelgenio, Flygstolen, Vliegtickets, Tripmonster, Flysiesta (Otravo).
Komission mukaan tarkoituksena on puuttua pääosin ongelmakohtiin välittäjien tiedonkulussa kuluttajien suuntaan lentojen peruutustilanteissa, peruutuksista saatavissa korvauksissa sekä välittäjien asiakaspalvelussa.
Lue lisää:
Consumer protection: Airlines reimburse over 500,000 flight vouchers as result of Commission and consumer authorities action in COVID-19 pandemic. Euroopan komission tiedote 8.7.2022 (englanniksi).
Euroopan kuluttajakeskukset tekivät ulkoisen hälytyksen lentojen varaussivustoista. Euroopan kuluttajakeskuksen tiedote 23.10.2020.