Matkustajan oikeudet vaihtelevat sen mukaan, onko hän valmismatkalla vai omatoimimatkalla ja millä välineellä hän matkustaa. Matkamessuilla matkustajan oikeuksista eri tilanteissa saa lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ja Euroopan kuluttajakeskuksen (EKK) yhteiseltä osastolta 6e106.
Valmismatkoja ovat esimerkiksi perinteinen seuramatka tai lennon ja hotellimajoituksen sisältävä paketti. Valmismatkan ostajalla on tukenaan kuluttaja-asiamiehen ja Suomen matkatoimistoalan liiton sopimat yleiset valmismatkaehdot. Niissä on määritelty matkustajan oikeudet esimerkiksi silloin, jos matkassa on puutteita, jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan tai jos matkustaja haluaa itse peruuttaa lähtönsä.
Valmismatka maksetaan yleensä etukäteen. Ennen matkan ostamista kannattaakin varmistaa, että matkatoimisto löytyy Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylläpitämästä matkatoimistorekisteristä ja että sillä on vakuus, joka turvaa matkustajien ennakkoon maksamat rahat.
Valmismatkan puutteista kannattaa mahdollisuuksia mukaan valittaa jo matkan aikana. Matkanjärjestäjän on korjattava ne viivytyksettä omalla kustannuksellaan. Valituksen voi tehdä myös matkan päättymisen jälkeen. Jos kiista ei selviä, matkustaja voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Lentomatkustajien oikeudet työllistävät Euroopan kuluttajakeskusta
Omatoimimatkaajan oikeudet on määritelty EU:n lento-, juna-, laiva- ja linja-autoliikennettä koskevissa säännöksissä. Euroopan kuluttajakeskuksen näkökulmasta lentäminen aiheuttaa eri matkustusmuodoista kuluttajille eniten ongelmia.
Lentojen peruutuksiin ja viivästyksiin liittyvät kysymykset ovat yleisimpiä yhteydenottojen aiheita. Koko Euroopan kuluttajakeskusten verkoston toiminnasta noin viidennes liittyy lentomatkustajan oikeuksiin.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Euroopan kuluttajakeskus (EKK) löytyvät Matkamessuilta osastolta 6e106. Matkamessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 16. – 19.1.2014.