Lufthansan lentäjät aloittavat kolmipäiväisen lakon, jonka takia yhtiö peruu tuhansia lentoja 1.-4.4. Myös kymmeniä Helsingistä lähteviä lentoja on peruttu. Lufthansa on itse arvioinut lakon koskettavan yli 400 000 matkustajaa.
Kun lento peruuntuu lakon takia, lentoyhtiön pitää tarjota matkustajille mahdollisuus valita joko
- lentolipun hinnan palauttaminen seitsemän päivän kuluessa tai
- vaihtoehtoinen kuljetus lopulliseen määräpaikkaan vastaavilla kuljetusehdoilla mahdollisimman pian.
Lennon peruuntuessa lentoyhtiön pitää myös tarjota matkustajille ilmaiseksi aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan sekä kaksi puhelua, faksia tai sähköpostiviestiä. Jos lento lähtee vasta seuraavana päivänä, matkustajalle on myös tarjottava ilmaiseksi hotellimajoitus kuljetuksineen.
Jos lentoyhtiö tarjoaa matkustajalle lentoa eri lentoasemalle kuin alunperin on sovittu, lentoyhtiö vastaa niistä ylimääräisistä kustannuksista, joita siirtyminen alunperin sovittuun määränpäähän aiheuttaa.
Lennon peruuntuessa lentoyhtiöltä voi vaatia vakiokorvausta. Pääsääntöisesti oikeutta korvaukseen ei ole silloin, kun syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet kuten työtaistelu.
Jos uudelleenreitityksen aiheuttamasta viivästyksestä aiheutuu matkustajalle vahinkoa, on lentoyhtiöltä mahdollista hakea vahingonkorvausta. Vahingonkorvausta voi hakea esimerkiksi junalipuista, jotka jäävät käyttämättä viivästyksen vuoksi. Lentoyhtiö ei ole vastuussa vahingosta, jos se pystyy näyttämään toteen ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi lennonjohtajien lakon aiheuttamien viivästysten takia.
Lufthansan oma tiedote 31.3.2014 (englanniksi)