Mediataitoviikkoa vietetään 10.–16. helmikuuta 2025. Tämä mediakasvatuksen vuosittainen teemaviikko keskittyy mediataitojen kehittämiseen ja aikuisten valmiuksien vahvistamiseen mediakasvatuksessa. Myös Euroopan kuluttajakeskus on mukana – hiljattain julkaistu selkokielinen osio verkkosivuillamme on osa Mediataitoviikon materiaaleja ja sopii erityisesti nuorille, joille kuluttajansuoja ei ole vielä niin tuttua.
Vuoden 2025 Mediataitoviikon teemana on kestävä kehitys ja ekologisuus. Mediakasvatuksen rooli korostuu erityisesti aikana, jolloin ilmastonmuutos ja luontokato ovat ajankohtaisia haasteita. Ekologinen mediakasvatus liittyy moniin mediailmiöihin, kuten tekoälyn ja ohjelmoitujen ympäristöjen kehitykseen sekä sosiaalisen median kaupallisiin rakenteisiin, algoritmien toimintaan ja niihin liittyviin valtasuhteisiin.
Teemaviikon aikana järjestetään monenlaisia tapahtumia ja tuotetaan sisältöjä, jotka käsittelevät sekä kestävää kehitystä että muita medialukutaidon osa-alueita eri ikäryhmille.
Mediataitoviikko järjestetään vuosittain helmikuun toisella viikolla eri puolilla Suomea erilaisten kampanjoiden, tapahtumien ja toimintojen kautta. Sen koordinoinnista vastaa Kansallinen audiovisuaalinen instituutti yhteistyössä kymmenien kansallisten organisaatioiden kanssa. Mukana on muun muassa viranomaisia, järjestöjä, yhdistyksiä, yrityksiä, hankkeita, kulttuurilaitoksia ja median edustajia. Lisäksi Mediataitoviikko on osa kansainvälistä Safer Internet Day -kampanjaa.
Lisätietoa:
Tutustu Mediataitoviikon materiaaleihin