Alankomaihin sijoittuva Xstra Digital Storage B.V. on asetettu konkurssiin 5.10.2022. Yritys myy verkossa muun muassa tietokonekomponentteja sekä Flash- ja DRAM-tallennustuotteita. Suomalaiskuluttajat ovat tilanneet tuotteita kyseiseltä myyjältä ainakin Cdon.com-alustan kautta. Euroopan kuluttajakeskus on saanut kuluttajilta useita yhteydenottoja yrityksestä. Suurimmassa osassa tapauksia kyse on toimittamatta jätetystä tuotteesta.
Jos olet maksanut luottokortilla tilauksesi, jota ei ole toimitettu tai jossa on vika tai puute, voit kääntyä luottoyhtiösi puoleen rahojen takaisin saamiseksi. Luottoyhtiö on myyjän konkurssitilanteessa velvollinen palauttamaan maksun kuluttajalle luotonantajavastuun nojalla. Kuluttaja voi esittää saman vaatimuksen myös muulle tuotteen hankinnan rahoittaneelle luotonantajalle.
Jos olet maksanut ostoksesi pankkikortilla, käänny pankkisi puoleen. Joidenkin pankkien sopimusehtojen mukaan vastaavia maksunpalautusperiaatteita kuin luottokortilla maksettaessa noudatetaan myös pankkikorttimaksuissa.
Monilla luotonantajilla ja pankeilla on verkkosivuillaan lomake maksunpalautuksen hakemista varten, ja se voi löytyä esimerkiksi ”korttireklamaatio”-hakusanalla.
Konkurssipesän pesänhoitaja on nimetty – lähetä vaatimus sähköpostilla englanniksi
Suomalaiskuluttajat voivat esittää korvausvaatimuksensa konkurssipesälle Alankomaihin hollanninkielisen verkkolomakkeen kautta tai englanniksi sähköpostitse, jos luotonantajan tai oman pankin puoleen kääntyminen ei ole mahdollista. Pesänhoitajan yhteystiedot ovat seuraavat:
Mr L.L.M. Prinsen
PO 2269
4800 CG BREDA
The Netherlands
Puhelin: +31 (0)765225260
Sähköposti: b.prinsen@mannaertsappels.nl
Verkkolomake: https://www.mannaertsappels.nl/faillissementen/
Määräpäivää, johon mennessä velkojien on ilmoitettava saatavansa, ei ole vielä julkaistu, mutta vaatimus konkurssipesälle kannattaa tehdä ensi tilassa. Voit hyödyntää sähköpostissasi oheista englanninkielistä mallia, johon sinun tulee täyttää omat tietosi. Mallipohjassa vaadit, että sinulle palautetaan kauppahinta, jos sopimusta ei täytetä.
Viestin otsikko: Claim after Xstra Digital Storage bankruptcy
Viesti:
Dear Sir:
On <päivämäärä>, I purchased a <tuotteen nimi> from Xstra Digital Storage, for the sum of € <tuotteen hinta>. Please find attached a copy of the order confirmation and the receipt.
Please let me know if the order contract can still be fulfilled. If this is not an option, I herewith terminate the agreement. In that event, I herewith request you to refund the purchase sum of € <maksettu hinta> to my account number <IBAN-tilinumerosi>, account holder <tilinhaltijan nimi> with payment reference ‘Claim after bankruptcy <myyjän nimi>’. The BIC code of my bank is <pankkisi BIC-koodi>.
I await your response.
With kind regards,
<nimi ja allekirjoitus>
Attachments (Liitteet):
- Order confirmation (Tilausvahvistus)
- Copy of payment transaction (Kopio maksukuitista, esimerkiksi verkkopankista)
- Copy of previous correspondence, if any (Kopio mahdollisesta aiemmasta kirjeenvaihdosta)
- Other relevant documents (Muita tarpeellisia dokumentteja)
Kuluttajan asema konkurssitilanteessa on heikko. Konkurssipesästä katetaan velat tietyn etujärjestyksen mukaisesti, ja kuluttajien saatavat ovat yleensä viimeisimpiä, jolloin pesässä ei välttämättä ole enää jaettavia varoja. Konkurssisaatavien valvominen on toisinaan maksullista, ja konkurssimenettelyt kestävät jopa vuosia.