1. Tarkista kauppakumppanien tausta ja luotettavuus. Tutki mahdolliset myyjän tai välittäjän kotisivut, googlaa nimiä ja etsi muiden kokemuksia keskustelupalstoilta.
2. Selvitä sopimus- ja vastuusuhteet ennen kuin päätät, kenen kanssa ryhdyt asioimaan ja kenen kanssa teet autokauppaa. Lue sopimusehdot tarkkaan ja varmista, mistä myyjä tai mahdollinen välittäjä ovat vastuussa. Lähde matkaan mieluiten itse. Ongelmia voi syntyä siitä, että auton käy hakemassa tai koeajamassa kaveri tai sukulainen, jolle et ole osannut tai muistanut kertoa kaikkea, mistä on sovittu tai mitä tulisi tarkistaa.
3. Vältä ennakkomaksua. Ennakkomaksu on aina riski kuluttajalle, ja sellaisen pyytäminen voi olla merkki huijauksesta. Kokosimme yhteen esimerkkejä huijauksista käytetyn auton kaupassa.
4. Tutustu autoon yksityiskohtaisesti ja tee kunnollinen koeajo. Auton voi viedä myös ammattimaiseen kuntotestiin, joita esimerkiksi Saksassa tekevät puolueeton Dekra ja Saksan autoliitto ADAC.
5. Lue huolellisesti auton asiakirjat ja omistajatiedot. Tärkeimmät paperit ovat rekisteriote, huoltokirja ja mahdollinen luovutuskirja. Lisätietoja muun muassa omistajuuden selvittämisestä löydät kotisivuiltamme.
6. Vaadi selkeä, kirjallinen kauppasopimus ja alkuperäinen rekisteriote luovutuksen yhteydessä. Kaupasta on tehtävä aina kirjallinen sopimus, myös välittäjän kanssa. Sopimuksesta tulee käydä ilmi seuraavat asiat: osapuolten nimet ja yhteystiedot, kaupan kohde, hinta, maksuehdot, luovutusajankohta, mahdolliset lisävarusteet, kilometrimäärä, auton käyttöönottovuosi ja maininta siitä, että auto on kolaroimaton. Älä milloinkaan allekirjoita kauppasopimusta, jos kielitaitosi on puutteellinen etkä ymmärrä kaikkia sopimustermejä.
7. Tarkista lakisääteisen virhevastuun kesto. Jos myyjä ei markkinoi autojaan Suomeen ja kaupat tehdään toisessa EU-maassa, sovelletaan pääsääntöisesti myyjän kotimaan lakia. Esimerkiksi Saksassa virhevastuun ajallinen kesto voidaan rajata vuoteen luovutushetkestä, ja usein näin tehdäänkin. Enimmilläänkin vastuu on kaksi vuotta. Suomessa tällaista ajallista rajausta ei ole. Esimerkiksi Saksassa ei ole harvinaista, että myyjäliikkeet pyrkivät kiertämään lakisääteistä virhevastuutaan merkitsemällä ostajan nimen eteen jonkin elinkeinonharjoittajaa tarkoittavan ilmaisun, kuten Autohändler (autokauppias). Kuluttajaa suojaavaa lainsäädäntöä sovelletaan vain sellaiseen kauppaan, jossa myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja kuluttaja.
8. Selvitä takuuasiat. Takuu on maksuton myyjän antama lisäetu, joka parantaa kuluttajan asemaa verrattuna lakisääteisiin oikeuksiin. Autoa ostaessa kannattaa tarkistaa erityisesti takuuta koskevat asiat huolellisesti. Mikä on takuun kattavuus, entä alueellinen ulottuvuus? Mikä on voimassaoloaika ja kuka suorittaa takuukorjaukset? Monelle tulee yllätyksenä, että aiempi myyntiporras vastaa korjauksista vain, jos se on myöntänyt takuun.
9. Ilmoita virheestä heti. Jos havaitset autossa oston jälkeen virheen, reklamoi siitä viipymättä myyjälle ja tarvittaessa myös välittäjälle. Reklamaatio tulee tehdä mieluiten kirjallisesti (esimerkiksi sähköpostilla) ja viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta, jotta ei menetä oikeutta vedota virheeseen. Jos auto on ostettu Saksasta, oikeuden korvaukseen menettää pääsääntöisesti kokonaan, jos ei ole antanut myyjälle mahdollisuutta korjata autoa ja asettanut tälle aikarajaa, johon mennessä korjaus on suoritettava. Vasta tämän aikarajan umpeuduttua voi auton korjauttaa itse ja vaatia myyjältä hinnanalennusta. Jos joudut korjauttamaan auton omin päin, pyydä korjaajalta kirjallinen vikalausunto vian osoittamiseksi ja säilytä vialliset osat.
10. Pyydä apua, jos asia ei ratkea. Euroopan kuluttajakeskus auttaa suomalaiskuluttajia toisessa EU- tai ETA-maassa tehtyihin autokauppoihin liittyvissä ongelmissa. Sovintoratkaisujen saavuttaminen on usein mahdotonta, sillä kaikissa tapauksissa myyjäliikkeet eivät vastaa Euroopan kuluttajakeskusten verkoston selvityspyyntöihin. Toisin kuin Suomessa, esimerkiksi Saksassa ei ole tuomioistuimen ulkopuolista riidanratkaisuelintä, joka käsittelisi kaikkia autokauppaa koskevia kuluttajien valituksia. Tämän vuoksi kuluttajien on viime kädessä saatettava asiansa tuomioistuinkäsittelyyn: jos vaatimuksen arvo on alle 2000 euroa, on mahdollista aloittaa eurooppalainen vähäisiä vaatimuksia koskeva menettely.
Lisätietoja
Yksityiskohtaisempaa tietoa kaikista yllämainituista asioista löytyy kotisivultamme:
https://www.ecc.fi/Teemat/auton-ostaminen-ulkomailta/
Tutustu myös varoittaviin esimerkkeihin: Älä tule huijatuksi autokaupassa