Koronavirus-pandemia aikaansai myös kuluttajansuojan näkökulmasta ennen näkemättömän tilanteen Euroopassa, kun valtaosa matkoista peruuntui. Maaliskuu ja huhtikuu ovat olleet Euroopan kuluttajakeskusten verkoston 15-vuotisen historian kaikkien aikojen kiireisimmät kuukaudet yhteydenottomäärillä mitattuna. Pelkästään korona-aiheisia yhteydenottoja on tullut verkostolle jo noin 17 000 kevään aikana (5.5. tilanne).
ECC-verkoston tasolla koronatilanteen aikaansaamissa yhteydenotoissa näkyvät vahvasti lentojen ja majoituspalveluiden ohella myös matkapaketit.
Komissio on koonnut verkkosivuilleen lisätietoja ECC-verkoston korona-aiheisista yhteydenotoista, voit tutustua graafeihin ja englanninkieliseen materiaaliin täällä.
TOP 15 koronaan liittyvät valitusaiheet ECC-verkostossa
Aihe | Yhteensä |
Kansainväliset lennot | 6050 |
Kansainväliset matkapaketit | 2282 |
Majoituspalvelut, esim. hotellit | 1952 |
Lentomatkustaminen | 1168 |
Matkapaketit | 587 |
Majoituspalvelut, muu | 629 |
Majoituspalvelut | 424 |
Luokittelun ulkopuolella | 261 |
Kotimaiset lennot | 214 |
Majoituspalvelut, esim. leirintäalueet | 257 |
Matkapaketit, muu | 160 |
Merimatkustaminen | 161 |
Muut vapaa-aikaan liittyvät palvelut | 124 |
Muut vapaa-aikaan liittyvät palvelut, esim. tapahtumat | 120 |
Junamatkustaminen | 106 |
Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteessä olemme saaneet yhteensä noin 200 koronaan liittyvää yhteydenottoa kevään aikana. Meille tulleissa yhteydenotoissa on useimmiten kyse tilanteista, joissa suomalaiskuluttajalla on ongelma toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Iso-Britanniassa toimivan yrityksen, esimerkiksi lentoyhtiön, kanssa. Suomalaiskuluttajien kotimaisia yrityksiä koskevat yhteydenotot hoidetaan puolestaan KKV:n kuluttajaneuvonnassa, jonne oli tullut 2300 korona-aiheista yhteydenottoa toukokuun alkuun mennessä.
Tällä hetkellä kuluttajien neuvontaan tuo omat haasteensa koronatilanteeseen liittyvien maakohtaisten rajoitusten nopea muuttuminen ja yritysten heikko taloudellinen tilanne. Asiakaspalvelut ovat ruuhkautuneet ja yrityksiin voi olla vaikea saada yhteyttä. Joissain EU-maissa on myös säädetty poikkeuslainsäädäntöä tai noudatetaan erilaisia kansallisesti hyväksyttyjä käytäntöjä esimerkiksi matkapakettien hyvittämisessä vouchereilla, mikä poikkeaa matkapakettidirektiivistä.
ECC-verkosto työskentelee pääosin etänä tällä hetkellä ja autamme kuluttajia parhaamme mukaan. Osassa ECC-toimipisteistä asiankäsittelyssä on poikkeuksellista ruuhkaa, mikä voi näkyä myös käsittelyajoissa. Näin on etenkin ECC Italiassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa ja Itävallassa.
Voit olla meihin yhteydessä, jos sinulla on ongelma yrityksen kanssa, joka sijaitsee toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Iso-Britanniassa. Kotimaisten yritysten kohdalla voit kääntyä KKV:n kuluttajaneuvonnan puoleen.
Tämä artikkeli on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 2/2020.