Euroopan kuluttajakeskuksen tiimiä täydensi tänä kesänä oikeustieteen opiskelija Emma Niva, joka osallistui harjoittelunsa aikana tapauskäsittelyyn ja asiakaspalveluun. Valitusten aiheet vaihtelivat laidasta laitaan, mutta eniten tapauksia saapui lentomatkustuksesta. Työ tarjosi sopivasti haastetta, ja hybridityö antoi joustoa työviikkoihin.
Miksi hait Euroopan kuluttajakeskuksen harjoittelijaksi?
Olin opintojeni kautta kiinnostunut kuluttajaoikeudesta, ja etenkin sen käytännönläheisyys veti minua puoleensa. Halusin myös kokemusta riidanratkaisun parissa työskentelemisestä, ja Euroopan kuluttajakeskus tarjosi kaikkea tätä mielenkiintoisella EU-oikeudellisella twistillä.
Miten olet viihtynyt Euroopan kuluttajakeskuksessa?
Olen viihtynyt ECC:llä loistavasti. Työporukka on lämmin ja vastaanottavainen, ja kaikkiin kysymyksiin on saanut sopivasti tukea ja apua. Itse työ on hyvin mielenkiintoista ja opettavaista, ja olen päässyt myös haastamaan itseäni harjoittelun aikana. Pidin kovasti siitä, että sain työskennellä itsenäisesti, mutta tiimin kanssa oli mahdollisuus sparrailla haastavimpia tilanteita.
Mikä oli harjoittelussa parasta ja mikä haastavinta?
Harjoittelussa parasta oli työtehtävien monipuolisuus sekä se, että sain kantaa vastuuta valitusten käsittelemisestä alusta loppuun. Haastavammalta tuntui taas välillä EU-oikeudelliset ja kansainväliset elementit, joiden ansiosta joutui välillä pitkäänkin pähkäilemään soveltuvaa säännöstä ja sen tulkintaa. Tämä toi kuitenkin työhön paljon mielenkiintoa ja sopivaa haastavuutta.
Mitä opit kesän aikana? Minkälaiset valitusasiat olivat kiinnostavimpia?
Opin hurjan paljon niin kuluttajaoikeudesta kuin EU-oikeudestakin. Tämän lisäksi etenkin tiedonhakutaitoni, juridisen argumentaation rakentaminen sekä ongelmanratkaisutaitoni kehittyivät paljon kesän aikana. Kaikista mielenkiintoisimpia valituksia olivat mielestäni matkustamiseen, esimerkiksi matkapaketteihin ja lentomatkustukseen, liittyvät valitukset. Matkustelen itse paljon, ja koin oppineeni näistä valituksista paljon siitä, miten itse kannattaa toimia matkustaessaan tai matkaa varatessaan.
Työskentelemme monipaikkakuntaisesti ja hybridinä. Miten hybridityö on sujunut – ja mitkä ovat etä- ja toimistopäivien hyvät puolet?
Mielestäni hybridityömalli on tuonut todella mukavaa joustoa työntekoon; se on ehdottomasti yksi tämän työn parhaimmista puolista! Etäpäivinä säästää aikaa toimistolle tulemisen kanssa, ja työpäivän päätteeksi pääsee myös nopeasti hyppäämään vapaa-ajan suunnitelmiin. Toimistopäivinä taas on mukava tavata muita viraston harjoittelijoita ja työntekijöitä sekä viettää heidän kanssaan aikaa esimerkiksi lounaalla ja kahvitauolla.
Joku kiva muisto harjoitteluajalta?
Hienoja hetkiä ovat olleet etenkin sellaiset, joissa kuluttajilta tai kollegoilta saa hyvää palautetta työstään. Tämä lämmitti aina kovasti sydäntä.
Vinkkisi kuluttajille maiden rajat ylittävän kaupan tai matkustamisen tilanteisiin?
Luottokortilla kannattaa aina maksaa (etenkin kalliit) verkko-ostokset sekä lentoliput ja hotellivaraukset. Tämä nimittäin suojaa ostajaa niin konkurssitilanteessa kuin myyjän sopimusrikkomuksenkin ollessa käsillä.
Millainen olet itse kuluttajana?
Sanoisin, että ennen tätä harjoittelua minulla oli kohtalaisen hyvä käsitys omista oikeuksistani kuluttajana, mutta monesti en viitsinyt ensimmäisen reklamaation jälkeen taistella korvauksen saamisesta, jos se torpattiin. Ajattelin, että aika ja vaiva, jota asian selvittämiseen menisi ei ole sen arvoista. Tämän harjoittelun myötä olen kuitenkin huomannut, että KKV:llä on mahtavia resursseja, joilta kannattaa ehdottomasti hakea apua tällaisissa tilanteissa, ja monesti tilanne voi päättyä tämän kautta positiiviseen lopputulokseen. Perehdyn lisäksi etenkin kalliissa ostoksissa aina etukäteen huolellisesti myyjään sekä muiden kuluttajien kokemuksiin myyjästä, ja kalliit ostokset ostan aina luottokortilla.
Terveisesi tuleville harjoittelijoille ja EU:n kuluttajalainsäädännöstä kiinnostuneille
Jos EU:n kuluttajalainsäädäntö kiinnostaa, suosittelen lämpimästi harjoittelua Euroopan kuluttajakeskuksessa! Harjoittelun aikana pääsee käytännössä oppimaan ja kokemaan aiheesta runsaasti tukevassa ja kannustavassa työympäristössä.
Tämä haastattelu on osa Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjettä 3/2023.